
V uplynulém týdnu se Dan Ťok stal nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatné ČR. Překonal tak dosavadního „premianta“ Milana Šimonovského, který byl šéfem resortu od půlky července 2002 do začátku září 2006.
Ťok byl ministrem jmenován 4. prosince 2014 a k dnešku – tedy k 30. lednu 2019 – setrvává ve své funkci již 1518 dní. Šimonovský to dotáhl na celkem 1512 dní a třeba Ťokův předchůdce Antonín Prachař zvládl od ledna do listopadu 2014 jen necelých 300 dnů.
Křeslo ministra dopravy je vratké a svým způsobem nevděčné. Třeba neschopnost státu stavět masivně a kvalitně dálnice je dlouhodobá a určitě z ní nemůžeme vinit jednoho ministra, byť na tomto postu „kroutí“ už pátý rok. Přesto (nebo právě proto) nelze současného šéfa resortu považovat za příliš úspěšného. Například způsob fungování ŘSD, za něž je v konečném důsledku odpovědný ministr, je dlouhodobě problematický. O tom svědčí jak prosincový kolaps části dálnice D1, tak i aktuální kauza kolem budování dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic, kde sdružení tří stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky podmíněně odstoupilo od smlouvy s tím, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Možná ministr tento problém uspokojivě vyřeší, je ale nanejvýš pravděpodobné, že jeho pozice i nadále zůstane nejistá.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com a Ministerstvo dopravy ČR