Prodej průmyslových robotů v loňském roce dosáhl počtu 381.000, což představovalo meziroční nárůst téměř o třetinu. Letos se podle odhadů počet prodaných průmyslových robotů vyšplhá na číslo 421.000 a během tří let, tedy v roce 2021, má jít už o 630.000 kusů. Údaje Mezinárodní federace robotiky (IFR) zveřejnila před několika dny Česká televize.
V kontextu rozvoje Průmyslu 4.0 i aktuálního nedostatku pracovní síly jde o logický vývoj. Digitalizace a automatizace spolu s robotizací, ale třeba i postupné rozšiřování umělé inteligence jsou v průmyslových odvětvích zřetelným trendem.
Otázka je, jak si v daném ohledu stojí tuzemské firmy. Ve využití robotů je ČR mírně nad průměrem zemí OECD. Například podle nedávné studie společnosti Dell Technologies však české firmy nepatří z hlediska digitalizace mezi lídry a v digitální transformaci spíše zaostávají.
Jedno je evidentní. I ty firmy, jež prozatím uvedenou oblast opomíjely, mají nejvyšší čas začít jí věnovat náležitou pozornost. Příznivá ekonomická situace, která nepotrvá věčně, je nanejvýš vhodným výchozím bodem. A zrovna logistika patří mezi obory, kde digitalizace, automatizace a využití robotů obvykle dává smysl.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: KUKA Roboter