
Tendr na provozovatele elektronického mýta v Česku má své vítěze. S cenou 10,75 miliard korun mají deset let vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích I. třídy společnosti CzechToll a SkyToll. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy na základě doporučení komise, která hodnotila celkem čtyři nabídky.
O vítězi informoval ministr dopravy Dan Ťok členy vládního kabinetu v demisi. Nyní běží lhůta na podání námitek ostatních účastníků zadávacího řízení, rozhodovat o podpisu smlouvy s vítězem bude také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Na základě doporučení hodnotící komise vybralo ministerstvo dopravy konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Stalo se tak i na základě závěrů projektového manažera, který posoudil předběžnou nabídku a doporučil ji jako nejvýhodnější a schopnou mýtný systém provozovat. CzechToll a SkyToll zároveň doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy, jak sdělil ministr dopravy Dan Ťok, nic nebránilo tomu určit vítěze tendru.
Desetiletka s novými provozovateli
Sdružení firem vítězí s cenou 10,75 miliard korun bez DPH a provozovat by mělo mýtný systém od roku 2020 dalších deset let. Předpokládaná hodnota na dodávku a desetiletý provoz systému elektronického mýta včetně rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů byla v zakázce vyčíslena na 29 miliard korun, což odpovídá cenám, za které mýtné zajišťuje stávající provozovatel.
Výběrové řízení na provozovatele systému elektronického mýta ale zatím ještě nekončí. „Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky. Pokud nebude zadávací řízení zrušeno, očekáváme na podzim podepsání smlouvy tak, aby měl nový provozovatel 14 měsíců na přípravu a následné převzetí systému elektronického mýta,“ vysvětluje ministr Ťok.
Ministerstvo dopravy zároveň informovalo vládu o rozboru alternativ náhradního řešení pro veřejnou zakázku systému elektronického mýta. Podle analýzy je jakékoliv jiné řešení než doběhnutí stávajícího tendru problematické, protože bude možné zrealizovat nejdříve od roku 2021, tedy více než rok a půl po ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem mýtného systému.
Na podzim finální smlouva
Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 loni v červnu v parametrech požadovaných vládou. Předběžné nabídky čtyř kvalifikovaných uchazečů ukázaly podle ministerstva, že zadávací podmínky byly stanoveny srozumitelně a umožňovaly uchazečům podání nabídek.
Smlouvu s novým provozovatelem chce ministerstvo dopravy uzavřít do podzimu letošního roku. Dodavatel pak bude mít 14 měsíců na převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta – tedy od ledna 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy by se podle kvalifikovaných odhadů měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.
Ilustrační foto: MD ČR