Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Společnost Auto Kelly působí v České republice od roku 1994. Na trh s náhradními díly vstoupila původně jako specialista na karosářský sortiment. V krátké době prošla rychlým rozvojem a brzy se stala významným distributorem náhradních dílů pro osobní a užitková vozidla. V roce 2001 se Auto Kelly přestěhovalo do v té době dostatečně kapacitně dimenzovaného objektu, kterým byla a dosud je výrobní hala bývalého ČKD v Praze ve Vysočanech. Avšak ani nové prostory nestačily držet krok s rychlou expanzí největšího distributora s náhradními díly v České republice. Po několika letech rozvoje společnosti stálo vedení opět před úkolem nalézt vhodné skladové prostory, které by nejen zkvalitnily současné skladové a distribuční procesy, ale také umožňovaly další expanzi.
V současné době má společnost Auto Kelly síť 60 prodejen v České republice a 10 na Slovensku, v nichž poskytuje své služby jak velkoobchodním, tak i maloobchodním zákazníkům. Kromě dodávek autodílů do autoservisů nabízí ve svých prodejnách širokou škálu autopotřeb a autodoplňků. V portfoliu naleznete náhradní díly a autopříslušenství na vozy všech světových značek, samozřejmě včetně dílů na vozy značky Škoda. Dovozce a distributor náhradních dílů se musí umět vypořádat s distribucí více než 140 000 položek / 50 000 kusů a s příjmem více než 550 000 položek / 1,2 milionu kusů zboží měsíčně.
Do loňského září se s vysokými objemy museli umět vypořádat v jednom centrálním skladu v již zmíněných Vysočanech. Distribuční sklad ve Vysočanech má plochu 5000 m2 a výšku 18 m. Více než 2,1 milionu kusů zboží ve 100 000 položkách je zde skladováno až v osmi patrech, která jsou obsluhována pěti výtahy. Vzhledem k rozmanitosti objednávaného zboží zákazníky je zde se zbožím manipulováno převážně manuálně po jednotlivých kusech. Každá sortimentní skupina je skladována v k tomu přizpůsobené samostatné skladové sekci.
Na třetí pokus to vyšlo. PointPark vyhovoval po všech stánkách
Kapacitní možnosti vysočanského skladu začaly být nedostatečné již před několika lety. V roce 2008 se proto vedení společnosti pustilo do hledání vhodné alternativy. Vzhledem k distribuční síti, kdy více než dvě třetiny veškerého zboží expeduje Auto Kelly na východ od Prahy, přicházela v úvahu pouze oblast v blízkosti dálnice D1. Druhou podmínkou byl objekt, který bude umožňovat další expanzi společnosti. A právě druhou podmínku nesplňovala lokalita v blízkosti obce Všechromy, kde společnost Auto Kelly chtěla postavit distribuční centrum na zelené louce. V roce 2009 přicházela v úvahu výrobní hala po nábytkářské společnosti u Říčan. Ani ta však nakonec po pečlivém prověření nedokázala splnit přísná kritéria na kvalitu skladování. Až třetí varianta splnila veškerá očekávání, a to jak z hlediska umístění, tak s ohledem na možnost další expanze. „Na konci července 2010 jsme stáli v hale bez administrativního zázemí. Jednalo se o novou halu, která nám dokázala nabídnout kvalitní, dostatečně dimenzovaný prostor pro novou etapu logistiky Auto Kelly,“ vzpomíná na první dojmy ředitel logistiky Tomislav Plzenský. O necelé dva měsíce později zde byla na ploše 2400 m2 postavena regálová galerie ve čtyřech patrech s pásovým dopravníkem a dvěma výtahy. Nový centrální sklad byl navíc vybaven paletovým regálem s kapacitou 3500 paletových míst a s prostorem pro skladování autoskel. Zaměstnanci společnosti se mohli těšit z nového administrativního zázemí. Celý sklad byl pokryt signálem pro terminály čárových kódů.
Samotná akce „kulový blesk“ začala 24. 9. 2010 a skončila po 80 hodinách práce 26. 9. 2010. Na více než 120 kamionech bylo převezeno 100 000 kusů karosářských dílů a autoskel. Po zaskladnění zboží do skladových lokací zde začal 27. 9. 2010 běžný provoz. V nových prostorách v areálu Point Park na D1 si společnost Auto Kelly najala původně plochu 7800 m2, na které se rozhodla v první fázi stěhování spustit skladování a distribuci karosářských dílů, autoskel a pneumatik. V současné době probíhá spolu s běžným provozem také výstavba další etapy čtyřpatrového patrového mezaninu o půdorysné ploše 5800 m2. V číslech je na D1 nyní skladováno 110 000 kusů zboží ve 22 000 položkách. Z hlediska objemu se jedná o třetinu celkových skladových zásob skladovaných v centrálních skladech společnosti.
V novém centrálním skladu probíhají kromě klasické expedice také cross-dockingové operace. Z vysočanského skladu přijíždějí v odpoledních hodinách čtyřikrát denně cross-dockové kamiony. V rámci cross-docku se zboží pod dohledem pracovníků s mobilními terminály překládá do nočních rozvozových vozidel.
Distribuce na pobočky probíhá ve dne, v noci i v sobotu
Aby společnost Auto Kelly dokázala zboží dostat k zákazníkům včas, organizuje rozvozy zboží ve třech časových fázích: denní, noční a sobotní. Denní distribuce zboží probíhá v rámci Čech a Moravy a zásobuje 27 dodávkovými vozidly všech 60 poboček. Noční rozvozy obsáhnou distribuci zhruba dvou třetin zboží. K zásobování poboček slouží na 15 trasách 15 skříňových nákladních automobilů vybavených hydraulickým čelem. Slovensko zásobují podle velikosti objednávek tři až čtyři dodávková vozidla. Zboží musí být v Bratislavě nejpozději před 23. hodinou, protože jenom tak stihne zásobovat prodejnu v Košicích před 6. hodinou ranní. Sobotní rozvozy probíhají opět v dodávkových vozidlech a slouží k zásobování všech prodejen na území Čech a Moravy.
K lokálním rozvozům z poboček k zákazníkům jsou používána menší dodávková vozidla, což je dáno charakterem objednávek. Pobočky v České republice zajišťují dodávky zboží tisícům zákazníků, jejichž objednávky jsou ve velikosti od jednoho do několika desítek kusů. Jednotlivé pobočky umějí dodávat zboží zákazníkům v rámci rozvozu dvakrát až pětkrát denně. Rozvozová auta tak najedou měsíčně 280 až 300 tisíc km a denně se zastaví u bezmála 5000 zákazníků! „Pobočky jsou maloobchodního charakteru, byť jsme byli původně velkoobchod. V pobočkových skladech máme až 20 000 položek / 37 000 ks zboží. Většinu položek máme na pobočce v jednom až dvou kusech. Zboží je v pobočkových skladech průběžně doplňováno v rámci denních, nočních a sobotních rozvozů,“ uvádí Tomislav Plzenský.
Bez čárových kódů to ve skladech a na pobočkách nejde
K identifikaci zboží slouží distributorovi náhradních dílů terminály na čárový kód. Veškeré skladové operace jsou zde registrovány, což umožňuje orientovat se v širokém spektru zboží, ale také následně vyhodnocovat veškeré skladové operace. „Abychom dokázali disponovat se zbožím od 280 dodavatelů, bylo nutné software přizpůsobit tak, že budeme moci držet k jedné skladové kartě více čárových kódů. U zboží jsme schopni identifikovat jednotlivé položky podle dodavatelských čárových kódů nebo podle interních čárových kódů, které jsou uvedeny na našich etiketách,“ upřesňuje Tomislav Plzenský. Vzhledem k tomu, že někteří dodavatelé mají dosud problém pracovat s čárovými kódy, musí být jednotlivé kusy při příjmu polepovány etiketou s čárovým kódem. Pro urychlení příjmu zboží pracují s čárovými kódy také při příjmu zboží na pobočkách a při následném prodeji v prodejnách.
Dosavadní hodnocení fungování nového distribučního centra je pozitivní: „V nových prostorách dosahujeme vyšší efektivity práce. Se stejným počtem pracovníků dokážeme zvládnout více práce. Skladníci mají více času na kontrolní činnosti, čímž se nám podařilo zkvalitnit skladování. Nové regálové systémy jsou k produktům šetrnější,“ vyjmenovává přínosy nového skladu Tomislav Plzenský.
Ve dvou centrálních skladech se v současné době nachází 2,3 milionu kusů zboží ve 140 000 položkách. V blízké budoucnosti však společnost Auto Kelly čeká přestěhování zbývajícího sortimentu do nových prostor v PointParku na D1. Ve druhé etapě stěhování se bude jednat o 2,2 milionu kusů zboží ve 120 000 položkách. Po pneumatikách, dílech karoserií a autosklech přijde na řadu sortiment světel, chladičů, ostatních mechanických dílů a autopříslušenství.
Fakta
2,3 milionu kusů ve 140 000 položkách se v současné době nachází ve dvou centrálních skladech ve Vysočanech a v PointParku na D1.
280 až 300 tisíc km měsíčně nejdou rozvozová auta společnosti Auto Kelly. Denně se zastaví u bezmála 5000 zákazníků.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 100/11 2011