Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Společnost Ewals Cargo Care působí jako logistický provider ve 49 pobočkách 13 evropských zemí. Provozuje 3100 návěsů a 1200 meganávěsů Huckepack 3000. Mezi nejvýznamnější klienty patří obchodní subjekty z automobilového průmyslu, pro které je klíčovým logistickým parametrem dodání v režimu just-in-time. Stěžejním úkolem logistické firmy je tudíž pečlivé sledování technického stavu flotily a udržování vysoké kvality vozového parku včetně pneumanagementu.
Kompletní pneumanagement vozového parku je dlouhodobě v rukou společnosti Good Year. A nejen to. Společnost Ewals se také podílela na testování nákladní pneumatiky RHT II 435/50R19.5, která byla nově vybavena čipem RFID.
Systém umožňuje sledovat náklady na ujetý kilometr
K monitoringu pneumatik používá dodavatel pneumatik on-line systém FleetOnlineSolutions. „Všechny naše pneumatiky jsou monitorovány prostřednictvím webu. Tento způsob nám vyhovuje, a proto dlouhodobě spolupracuje právě se společností Good Year,“ potvrzuje Bart Van Rens, fleet control manager společnosti Ewals Cargo Care.
FleetOnlineSolutions poskytuje detailní technické a ekonomické informace o pneumatice, podle kterých se dají například sledovat náklady na ujetý kilometr, a následně poskytuje návrhy na jejich snížení. Dopravce má možnost sledovat jakýkoliv zásah na pneumatice, který se vloží do systému on-line. Díky integrovanému systému je jedno, kde se vozidlo nachází. Výsledky kontroly zákazník dostává elektronickou formou nebo v podobě tabulek. Řešení uživateli poskytuje komplexní přehled o pneuhospodářství díky již zmíněnému elektronickému přehledu FleetOnlineSolutions, který je dopravní společnosti k dispozici přes internet z hlediska vkládaných dat a reportů a servisním partnerům z hlediska zadávání prací.
„Od počátku spolupráce se jednalo o řešení, v jehož rámci všichni servisní partneři museli veškeré servisní úkony zadávat do systému, a tím zajišťovat 100% visibilitu dat. Nikdo jiný než autorizovaný servisní partner do systému přístup nemá. Tím má společnost Ewals zajištěnou 100% kontrolu nad servisní činností,“ popisuje spolupráci Jiří Vlček, key account manager Truck CZ společnosti Good Year.
Postupně se služby rozšiřovaly na jednotlivé reporty pro zákazníka, jemuž se zároveň usnadnil přístup k datům. Současně se zlepšovaly možnosti vkládání dat servisními partnery, a také vznikla možnost větší kontroly dopravce nad nimi. Dopravce může nyní veškeré práce zadané servisními partnery schvalovat a v případě nesprávných zadání servisní práce vracet.
Vedle evidenčního systému má dopravní společnost možnost využívat další služby jako například asistenční službu Goodyear Servisline24h, která je dopravním společnostem k dispozici v celé Evropě.
Pneumatika RFID využívá čip zabudovaný uvnitř bočnice
V současné době společnost Good Year firmě Ewals zajišťuje komplexní službu na všech návěsech a tahačích, a to nejen dodávkou pneumatik, zajištěním servisních služeb, zajištěním komplexního pneumanagementu, ale také fyzickou vizuální kontrolou demontovaných koster u svých servisních partnerů. Kontrolou vzniká report, který je jednou měsíčně zasílán do centrály společnosti Ewals, a to včetně fotografií poškozených či probrzděných pneumatik. A právě pro zajištění lepší a snadnější kontroly nad demontovanými pneumatikami vznikla pneumatika s označením RFID, která obsahuje čip.
Pneumatika RFID využívá čip zabudovaný uvnitř bočnice. Jeho hlavním úkolem je evidence veškerých technických dat o pneumatice, jako je například její rozměr, dezén, sériové číslo, číslo DOT apod. „Čip zabudovaný do bočnice pneumatiky umožňuje odečtení dat za pomoci čtečky čipu, která je umístěna na hlavním monitorovacím a zapisovacím zařízení, tzv. mobilním terminálu, který má technický pracovník k dispozici pro činnost související s evidencí pneumatik na vozidle či demontovaných pneumatik,“ popisuje fungování systému Jiří Vlček a pokračuje: „Díky čipu se usnadní evidence pneumatiky při práci s ní, a to zejména při auditech vozového parku, při kontrole demontovaných pneumatik, při skladování pneumatik, ale také například při odvozu pneumatik do protektorovacích závodů.“
Čip nemůže být odstraněn bez zničení pneumatiky
Pravidelná údržba pneumatik vybavených mikročipem je snadná. Stačí přiložit ruční čtečku k pneumatice, která je automaticky identifikována a nalezena v počítačovém systému FleetOnlineSolutions. Naměřený tlak a hloubka dezénu jsou pomocí bluetooth rovněž zaslány do systému a jejich hodnoty jsou automaticky zapsány k příslušné pneumatice. U těchto nových pneumatik je nyní každý záznam z kontroly 100% správný. „Dříve musel být každý šestimístný identifikační kód zjištěn z označení na bočnici pneumatiky. To zabíralo čas a snadno vznikla chyba. Nyní je vše rychlé a bezchybné díky použití technologie RFID,“ uvádí Bart van Rens a dodává: „Technologie RFID urychluje řízení našeho pneuhospodářství, neboť nám umožňuje velmi rychle a přesně identifikovat jednotlivé pneumatiky a zjištěné informace posílá do systému FleetOnlineSolutions. Navíc nám pomůže omezit problémy spojené s krádeží pneumatik z našich tahačů!“
V minulosti bylo při nalezení ukradených pneumatik nemožné pneumatiku identifikovat, neboť identifikační číslo zcizené pneumatiky bylo odstraněno. Nyní je mikročip systému RFID zabudován uvnitř pneumatiky a bez zničení pneumatiky nemůže být odstraněn. „To znamená, že zloději nejsou schopni zamaskovat původ zcizených pneumatik a budou se krádežím pneumatik s označením RFID na bočnici vyhýbat. Momentálně se společností Good Year projednáváme způsob, jak označit tyto pneumatiky ještě viditelněji, aby se jim zloději ve všech případech vyhnuli,“ odhaluje budoucí plány Bart van Rens. Zmíněné řešení navíc poskytuje přesnější reporty a eliminaci chyb v evidenci sériových čísel spolu s přesnějším a rychlejším monitorováním skladových zásob jak nových, tak použitých pneumatik.
Všechny nové pneumatiky mají mikročip
První pneumatiky se zabudovaným čipem s označením 435/50R19.5 RHT II RFID se začaly vyrábět v říjnu roku 2011. Postupně se montují na všechny návěsy společnosti Ewals. V současné době je využívá přibližně 600 vozidel. „Jedním z největších přínosů pro společnost Ewals bude jednoznačná evidence všech pneumatik nakoupených od naší společnosti. Nebude již možné zaměnit demontované pneumatiky za pneumatiky podobné, protože každá nová pneumatika bude mít čip. Tím se zlepší celková kontrola všech namontovaných a demontovaných koster,“ shrnuje přínosy Jiří Vlček. V současné době se vylepšují zejména softwarové možnosti celého zařízení tak, aby se co nejvíce usnadnila práce s přístrojem pro obsluhu, a tím se na minimum snížil čas potřebný k evidenci a zpracování dat při auditu či kontrole.
Společnost Ewals je přesvědčena, že vybavení pneumatik RFID čipy není poslední počin na společné cestě hledání stále dokonalejší metody monitorování pneumatik. V budoucnu by přivítala možnost koexistence RFID a TPMS v jediné centrální databázi, což by znamenalo další krok kupředu k zefektivnění nákladů.
Souvislosti
Mikročip je do pneu zabudován na výrobní lince
Testování pneumatik s integrovaným mikročipem probíhalo ve spolupráci se společností Ewals. Jednou z výzev bylo nalezení ideálního umístění mikročipu. V současné době výrobci návěsů montují pneumatiky tak, aby mikročipy byly na vnější straně. Pneumatiky mají na bočnicích označení, kde se mikročip nachází. To vše urychluje celkový proces monitoringu pneumatik. Mikročip je do pneumatiky zabudován již na výrobní lince a je naprogramován jedinečným kódem identifikujícím danou pneumatiku, což následně umožňuje zjistit za pomoci ruční čtečky typ, velikost a unikátní identifikační číslo každé pneumatiky.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 110/3 2012