článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Přední evropský dodavatel mražených potravin, společnost Eismann, v Evropě obhospodařuje zhruba 200 prodejních poboček, které zásobuje z 13 skladů v osmi zemích. Z těchto skladů je zásobováno mraženými potravinami 2,5 milionu evropských zákazníků. Za účelem optimalizace dodavatelského řetězce se společnost rozhodla zavést v osmi evropských skladech systém řízeného skladování.
Zpočátku vedení společnosti uvažovalo o více dodavatelích řešení. Kromě dodavatele hardwaru a WMS počítalo rovněž se zakoupením osmi WMS licencí, ale také s vytvořením integračního týmu, který nové řešení zprovozní.
Dodavatel mražených potravin hledal rovněž hardware a další potřebná zařízení, která budou funkční v extrémních teplotách dosahujících -25 °C. Nakonec se rozhodl pro společnost Ehrhardt + Partner (E+P), která byla schopna dodat centralizované řešení zahrnuté pouze v jedné WMS licenci doplněné hardwarem a RF technologií, které jsou schopny fungovat i při teplotách -25 °C.
Hardware, software a know-how z jedné ruky
Osm skladů společnosti Eismann používá identickou aplikaci Pick-Manager, která funguje pod jednou licencí pro neomezený počet skladů a uživatelů. Pick-Manager je nainstalován na centrálním i5 serveru v sídle společnosti a je připojen k nadřízenému systému plánování SAP 5.0. Kromě instalace bezdrátové sítě a hlasových terminálů není potřeba umisťovat na jednotlivých skladech žádné decentralizované servery nebo softwarová řešení. „Skutečnost, že můžeme snadno a rychle připojit kterýkoliv z našich skladů v Evropě k aplikaci Pick-Manager na centrálním i5 serveru, byla jedním z rozhodujících faktorů pro výběr řešení od společnosti E+P. S tímto softwarem jsme velmi flexibilní. E+P nám poskytla všechny komponenty jako hardware, software a potřebné know-how pro provedení instalace bezdrátové technologie a aplikace Pick-Manager „z jedné ruky,“ vysvětluje důvody výběru řešení Joachim Reichelt, projektový manažer pro řízení dodavatelského řetězce společnosti Eismann Německo.
Dodávky přibližně 1400 různých mražených výrobků jsou zajišťovány tzv. ice many neboli nezávislými obchodními zástupci s vlastními chladicími nákladními vozidly. Aplikace Pick-Manager obchodním zástupcům výrazně snížila chybovost při vychystávání, a to především díky kontrolním krokům hlasového dialogu; díky tomu si ice man může být jist, že zboží, které obdržel, přesně odpovídá tomu, které si objednal. Přímé napojení na ERP systém také umožňuje zcela automatickou fakturaci.
Pick-Manager řídí komunikaci mezi 120 hlasovými terminály SAP
Před použitím Pick-Managera musely být faktury vytvářeny podle záznamů na papírových dokladech ručně. Dnes je faktura vytištěna ve skladu ihned po vychystání a předána příslušnému obchodnímu zástupci spolu se zbožím. Faktury jsou rovněž okamžitě k dispozici finančnímu oddělení. Automatizovaný proces vytváření a tisku faktur přináší 20% úspory díky odstranění následných manuálních procesů a eliminaci komunikace s finančním oddělením.
Před implementací Pick-Managera pracovala společnost Eismann s vychystávacími seznamy vytištěnými z ERP systému SAP 5.0. Poznámky k seznamům mohly být z důvodu nízké teploty zaznamenávány pouze ručně obyčejnou tužkou. Vzhledem k tomu, že skladníci nosí při práci ochranný oděv a rukavice, je jejich rukopis těžko čitelný. Díky tomu bylo následné zaznamenání výdeje zboží v SAP často chybné. S pick-by-voice řešením skladníci jednoduše potvrzují odebírané množství hlasem s automatickým záznamem reálného času vychystaného zboží a bez závislosti na papírovém dokladu. Přesnost vychystávání se po implementaci Pick Managera zvýšila na 99 %.
Hlavní výhodou pro společnost Eismann je také větší přehled o výkonnosti ve skladu. Pick Manager má neustále přesný přehled o tom, které zboží má být vychystáno a automaticky zaznamenává čas každého vychystávání. Tato skutečnost umožňuje lepší plánování počtu zaměstnanců do směn. Údaje o produktivitě a přesnosti jsou automaticky znamenávány, což umožňuje zaměstnance v mrazicích skladech sledovat a porovnávat jejich výkonnost se zaměstnanci ve skladech, kde ještě není Pick Manager zaveden.
Na systém pick-by-voice bylo doposud převedeno osm skladů. Kapacita jednotlivých skladů se pohybuje mezi 2000 a 3800 paletovými místy a 50 000 vychystáními za směnu. „Dnes Pick-Manager řídí komunikaci mezi 120 hlasovými terminály T2x a systémem SAP naprosto automaticky a v reálném čase. Pick-Manager potvrzuje výdej zboží do SAP, kde jsou údaje zaznamenány a zpracovány změny stavu zásob. Tímto způsobem mohou být procesy jako fakturace a doplňování zahájeny přesně v okamžiku, kdy je to třeba,“ vysvětluje Marco Ehrhardt, CEO společnosti Ehrhardt + Partner.
Plánem je zavést Pick-Manager ve všech evropských skladech
Pomocí hlasových terminálů T2x je realizována také kontrola příjmu zboží a inventura, kdy jsou zaznamenána čísla šarží a data minimální trvanlivosti každé palety se zbožím ještě před jejím zaskladněním. Díky tomu společnost Eismann dosahuje výrazně vyšší transparentnosti ve skladech a zaručuje neustálou vysledovatelnost šarže. Kromě toho Eismann používá Pick-Manager pro permanentní inventuru v SAP. ERP systém dá pokyn k inventuře pro určitou položku, jakmile se množství na pozici dostane pod určenou úroveň. Pick-Manager provede skladníka všemi nezbytnými kroky pomocí speciálního dialogu a potvrzuje výsledky inventury zpět do SAP. Tímto způsobem trvá proces pouze několik minut a během jednoho kalendářního roku jsou všechna skladová místa přepočítána přinejmenším jednou.
Mimořádnou výzvou projektu bylo podle Marca Ehrhardta pokrytí mražených skladů, kde teploty dosahují -25 stupňů Celsia, rádiovým signálem. „Klasická zařízení nejsou schopna pracovat v tak nízkých teplotách, ale tuto skutečnost se nám podařilo úspěšně vyřešit.“ Společnost E+P byla rovněž zodpovědná za dodávku, konfiguraci a integraci kompletní bezdrátové technologie. U dvou italských skladů ve Veroně a Novaře byla navíc zodpovědná i za výběr a nastavení bezdrátových zařízení. Montáž na místě byla realizována místním dodavatelem. „Ve všech osmi skladech odpovídala integrace přístupových bodů, kterou jsme realizovali, téměř 100% naměřeným hodnotám. To znamená, že přístupové body byly plně funkční na požadovaný výkon po 99,9 % času,“ zdůrazňuje Marco Ehrhardt.
Společnost Eismann zavedla technologii pick-by-voice pro příjem zboží, vychystávání a inventury do osmi skladů v Evropě během pouhých osmi měsíců. Implementace byly realizovány v tak krátkém období i proto, že dodavatel mražených potravin se rozhodl pro Plug and Play (PnP –technologie umožňující jednoduché rozpoznání a konfiguraci hardwaru bez nutnosti manuálního nastavení) řešení pick-manager. Společnost Ehrhardt + Partner dodala nejen pick-by-voice software včetně 120 hlasových terminálů Talkman T2x od společnosti Vocollect, ale byla také odpovědná za analýzu a návrh bezdrátové technologie v mrazácích při teplotě -25 °C i za většinu dodávek a instalaci potřebných bezdrátových zařízení. Navíc je také zodpovědná za případné opravy hardwaru, které jsou realizovány ve vlastním servisním centru společnosti Vocollect.
Kromě vlastních skladů v Esslingenu a Pfaffenhofenu se společnost Eismann rozhodla technologii hlasového vychystávání pick-by-voice převést na další čtyři sklady provozované poskytovateli logistických služeb. Technologie pick-by-voice byla aplikován rovněž v italských skladech ve Veroně a Novaře. „Osm úspěšných implementací prokázalo, že integrace pick-by-voice a spolupráce s Ehrhardt + Partner je krok do budoucnosti. Z tohoto důvodu je plánována optimalizace skladových procesů pomocí pick-manageru ve všech evropských skladech společnosti Eismann,“ uzavírá Joachim Reichel.
Souvislosti
Přínosy aplikace pick-manager
– Osm implementací bylo realizováno v průběhu pouhých osmi měsíců – Pouze jedna kontaktní osoba pro hlasové terminály, instalaci bezdrátové sítě a aplikaci pick-Manager – Jedna licence pro osm skladů implementovaná na jednom serveru – Díky kontrolním krokům hlasového dialogu se přesnost vychystávání zvýšila téměř na 99 % – významně se snížila chybovost zaznamenávání pohybu zboží a minimalizovaly se inventurní rozdíly – Zaznamenávání pohybu zboží v reálném čase vede k významnému zvýšení transparentnosti a bezpečnosti ve skladu – S pick-managerem lze měřit a porovnávat produktivitu ve skladech, což přispívá ke snížení nákladů až o 30 %.Článek byl původně publikován v Systémech Logistiky č. 110/ 3 2012