
Česká pobočka belgické společnosti Deceuninck, jednoho z největších evropských výrobců plastových profilů na výrobu oken a dveří, sídlila od roku 1993 v malém skladu ve Veverské Bitýšce. Tam byl také v roce 2001 dodán první vozík německé firmy Hubtex, specializované na dodávky strojů přizpůsobených potřebám zákazníka individuálními technickými řešeními vysoké úrovně. V následujícím roce se pobočka přestěhovala do moderního areálu v Popůvkách u Brna, který si společnost Deceuninck sama vybudovala. Druhý vozík Hubtex začal v české pobočce Deceunincku jezdit hned v roce 2002, v příštích letech následovaly další a dnes mají v Popůvkách od společnosti Hubtex flotilu sedmi speciálně upravených bočních vozíků a tří tahačů. Nákupy strojů realizuje Deceuninck centrálně.
Parametry vozíků byly dojednávány na úrovni evropských centrál
Do české pobočky v Popůvkách dodává belgický výrobní závod Deceunincku šestimetrové plastové profily a ocelové výztuže. „Jenom plastových výrobků projde každý rok skladem a výrobní linkou v Popůvkách více než 20 000 tun,“ uvádí Michal Vavroušek, supply chain manager české pobočky společnosti Deceuninck. Větší část bílých plastových profilů je přímo ze skladu expedována výrobcům oken a dveří v České republice, na Slovensku a v Maďarsku, asi třetina z nich prochází ve výrobní lince povrchovou úpravou. Šestimetrové profily jsou přiváženy ve speciálních kontejnerech, z nichž každý váží včetně nákladu zhruba jednu tunu, a ve skladu jsou stohovány. Jejich rozměrům a hmotnosti jsou také přizpůsobeny vozíky Hubtex. Avšak vzhledem k celoevropské spolupráci obou firem a k tomu, že ve všech pobočkách Deceunincku se manipuluje prakticky se stejnými produkty, se technické parametry vozíků ladily na úrovni centrály Hubtexu v německé Fuldě a belgického ústředí Deceunincku. Belgická společnost sleduje provoz vozíků ve všech svých evropských pobočkách, které mají povinnost pořizovat o něm každotýdenní výkazy. Pokud je v některé pobočce flotila nedostatečně vytížena, vedení prostě nevyužité vozíky předisponuje do jiného provozu kdekoli v Evropě, kde naopak manipulační kapacita chybí. Vozíky se mezi pobočkami převážejí ve speciálním návěsu se sníženou ložnou plochou a sklopnou zadní plošinou. Tento způsob řízení provozu evropské flotily manipulační techniky šetří Deceunincku finanční prostředky, protože se nestane, že by například ve Španělsku stál nevytížený stroj, který naopak chybí třeba v Polsku. Počet provozovaných vozíků je tak optimalizován interně v rámci koncernu.
Vstupní kódy vozíků nastavují rychlost pojezdu i zdvihu vidlic
Elektrické boční vozíky Hubtex se zdvihovou výškou 4,5 m, které Deceuninck ve své pobočce v Popůvkách používá, jsou vybaveny roztažitelnými a výsuvnými vidlicemi. Délka vidlic je při manipulaci ve skladu nastavena na šířku kontejneru s plastovými profily, aby se nestalo, že naberou více než jeden kontejner, což by mohlo mít za následek nehodu. Vysouvají se pouze při nakládce kamionu. Modifikovatelná rozteč vidlic je nutná pro manipulaci se šestimetrovými břemeny, kterou by běžné čelní vozíky nezvládly. Vozíky jsou čtyřcestné, mohou tedy jezdit všemi směry. To šetří uživateli prostor a přispívá k rychlejší návratnosti investice. Pět vozíků je určeno pro provoz ve skladu a dva pro potřeby výrobní linky. Pětitunové mají pro pojezd ve venkovních prostorách měkčí kolečka, čtyřtunové, které jezdí pouze ve skladu a ve výrobě, mají kolečka z tvrdšího materiálu. Všechny vozíky Deceunincku jsou vybaveny speciální elektronikou, jinou, než mají ostatní zákazníci Hubtexu. Speciální vstupní kódy zajišťují na každém pracovišti nastavení maximální rychlosti a také rychlosti zdvihu vidlic. Vozíky české pobočky určené pro práci mimo halu jsou vzhledem k zeměpisné šířce České republiky vybaveny vytápěním.
Ručně vedené tahače Hubtex se v Popůvkách používají na vytahování kontejnerů ze stohů pomocí speciálního úchytného přídavného zařízení. Mají nosnost šest tun, ale ke zdvihu využívány nejsou. Všechny vozíky mají baterie s dvanáctihodinovým pracovním cyklem, a zatímco s jednou baterií vozík jezdí, druhá se nabíjí. To umožňuje v případě potřeby nepřetržitý provoz.
Servisní služby mají také jednotný střih pro všechny pobočky
Stejně, jako společnost Deceuninck řídí využívání své flotily manipulační techniky v celoevropském měřítku, jí firma Hubtex poskytuje jednotnou formu servisních služeb. Cenově se sice ve střední a východní Evropě pohybují na poněkud nižší úrovni než v západoevropských zemích, ale kvalita servisu je stejná. Všechna servisní vozidla jsou v podstatě stejně vybavena, pracovníci mají k dispozici přenosný počítač s katalogem veškerých náhradních dílů, jednotný je i způsob jejich distribuce. Servisní pracovníci Hubtexu dostávají od Deceunincku průběžně informace o veškerých změnách ve specifikách vozíků v jednotlivých pobočkách. To se týká například vstupních elektronických kódů, bez jejichž znalosti by nemohli opravy provádět. Příjezd servisních pracovníků je zaručen nejpozději do 24 hodin po nahlášení poruchy. Z přenosného počítače mohou technici přímo z pracoviště zákazníka objednat ve Fuldě náhradní díly, které nemají k dispozici ve svém servisním vozidle. „Společnost Hubtex má zorganizovánu zásilkovou službu, která je schopna v 90 procentech případů náhradní díly dodat do rána druhého dne,“ popisuje Tomáš Mack, country manager společnosti Hubtex pro Českou a Slovenskou republiku. Servisní smlouvou mezi oběma firmami je zajištěna údržba vozíků po každých 500 motohodinách a takzvaná velká údržba po 2000 motohodinách. Ta zahrnuje výměnu oleje hydrauliky a celkovou údržbu stroje. Jednou za rok provádějí technici společnosti Hubtex povinnou technickou kontrolu podle ČSN. Kontrakt zajišťuje i proškolování obsluhy vozíků, jejich výrobce rovněž seznamuje pracovníky svého zákazníka se základními prvky běžné údržby strojů.
Fakta
15 km/h
je rychlost, která je lokálně nastavená pro vozíky v české pobočce společnosti Deceuninck; implicitně limitována je i rychlost zdvihu vidlic.
20 000 tun
plastových profilů pro výrobu oken, dveří, montáž zimních zahrad, teras a dalších doplňků staveb projde ročně provozem v Popůvkách u Brna.