Technika
Směrem ke štíhlé logistice

Ve skladech se stále častěji setkáváme s různými inovativními technologiemi. Nejde jen o automatizované stroje, ale také o zavádění štíhlé logistiky v podobě tahačů a zásobovacích vláčků tvořených různými typy přípojných vozíků, dále s nasazováním li-ionových baterií atd. Společným jmenovatelem všech těchto a dalších trendových kroků je maximalizace efektivity logistiky. Tam, kde to má ekonomicky smysl, nastupuje automatizace.

Trend: automatizované zásobování výroby

V současné době, kdy míra nezaměstnanost stále klesá na nová minima, je patrný častější posun k automatickému zásobování výroby. Účinnost konkrétních řešení závisí na správném definování jednotlivých procesů a jejich potřeb.

Plný nejrůznějších novinek a inovací v intralogistice byl například veletrh LogiMAT 2017. Firma Jungheinrich na něm představila vozík EZS 350a – nový transportní systém bez řidiče navržený na základě elektrického tahače EZS 350XL. Je schopen automaticky přepravovat připojený náklad o hmotnosti až 5,0 t. Uživatel má možnost zbavit se standardních transportních úkolů, např. zásobování výroby, a zadat pracovníkům důležitější úkoly. Mnoho firem má vnitropodnikové transportní úkoly, které se denně opakují a které zabírají čas a zatěžují pracovníky. Právě takové procesy lze automatizovat. Svou efektivitou a procesní bezpečností je uvedený typ techniky ekonomickou alternativou klasického elektrického tahače. Václav Jung, projektový manažer společnosti STILL ČR, se domnívá, že manipulačním prostředkem budoucnosti bude multifunkční vozík, který dokáže nahradit všechny druhy standardní manipulační techniky.

Firmy stále více oceňují výhody Li-ion technologie

Vyšší výkonnost techniky a snížení provozních nákladů, to jsou hlavní benefity, které do skladů přináší manipulační technika s Li-ion bateriemi. Jejich výhody jsou nesporné a obecně známé. I když mají vyšší pořizovací cenu, z celkového pohledu jsou v provozech, kde byly instalovány, efektivnějším řešením. Mnoho uživatelů manipulačních vozíků tyto baterie zvažuje ve chvíli, kdy hodlají investovat do pořízení nové manipulační techniky. Je to dáno mnoha výhodami, které tato nová technologie nabízí: nabíjení je rychlé, není nutné trakční baterie měnit, díky vysoké hustotě obsažené energie a konstantnímu výstupnímu výkonu mají vynikající výdrž, dalšími výhodami jsou dlouhá životnost a bezúdržbový provoz. „Od našich zákazníků máme velmi pozitivní zpětnou vazbu ohledně dlouhé výdrže těchto baterií v provozu. Chválí například stabilní napětí baterií Li-ion, které je takřka konstantní až do úplného vybití, a zejména jsou velmi spokojeni s vysokou provozuschopností vozíků,“ uvádí Christoph Engler, product manager Industrial Trucks v Linde Material Handling.

Menší uličky, více plochy pro výrobu

K transportu materiálu jsou ve firemních provozech vhodné i logistické soupravy, tzv. logistické vláčky. „Díky nim je možné zúžit manipulační uličky, odstranit zásoby materiálu nebo výrobků u výrobních stanovišť a následně využít uvolněnou podlahovou plochu pro výrobu,“ popisuje Aleš Hušek, specialista na systémové vozíky a automatizaci firmy Toyota Material Handling CZ. „Hlavními důvody pro zavádění tažných souprav jsou především požadavky na časové a finanční úspory a nutnost dodávání výrobního materiálu v JIT režimu,“ konstatuje Vladislav Záveský, product manager společnosti Linde Material Handling Česká republika. Ale pozor: pokud tři palety dovezete po jedné na místo určení dříve, než je tam doveze souprava se třemi vagónky, není toto řešení opodstatněné.

25 %

Obecně lze říci, že použitím VNA vozíků, které potřebují menší pracovní uličky, je možné navýšit kapacitu skladu až o 25 %. „U některých projektů jsme zaznamenali navýšení vyšší než 25 %, na druhou stranu v některých skladech, kde se vyskytovala spousta omezení, např. sloupy, topení, vzduchotechnika či jiné technické zařízení budov, došlo k navýšení i o méně než 10 %,“ říká Josef Zeman, key account manager společnosti Linde Material Handling Česká republika.

Připravil: Petr Neckař