Sklad
Sklady v tahu inovací

V intralogistice se setkáváme se spoustou inovací. Mezi jejich cíle patří zvýšení bezpečnosti, zefektivnění procesů a úspory provozních nákladů. Firmy ve skladech začínají více využívat plnohodnotné analytické prostředky, tedy systémy pro správu a monitoring flotil manipulační techniky. Vysoký apel je i na kvalitní bezpečnostní řešení.

3D vizualizace umožňují prohlídku skladu ještě před výstavbou

Vybavení regálů i jednotlivé skladové procesy musí být vysoce efektivní. Možné chyby mohou odhalit vizualizace. Vizualizace skladu ne na papíru, ale ve 3D. To je jeden z trendů, jehož širšímu rozvoji ale zatím brání vyšší nákladnost.

Požadavky na skladování se mění a firmy neustále hledají taková řešení, která jim do jejich provozů přinesou kýženou efektivitu. Jak zjistit, co bude nejefektivnější? Ideální je vyzkoušet, jak provoz bude vypadat. „Když se modeluje 3D sklad pro zákazníka, zákazník se díky virtuální realitě může pomocí brýlí podívat, jak jeho sklad bude vypadat a tento sklad si dokonce projít,“ popisuje Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel společnosti DACHSER Czech Republic. Doplňuje, že v současnosti je 3D vizualizace samozřejmě dražším řešením. Nejde o levnou záležitost, na druhou stranu dokáže odhalit krizová místa projektu, což může přinést úsporu pozdějších dodatečných nákladů ve skladu.

Hustotu skladování zvyšují mobilní regály

Jak uvádí Jan Rindt, obchodní manažer pro automatizované systémy společnosti SSI Schäfer Systems International, obecným trendem při vývoji všech automatizovaných zařízení jsou zvyšující se výkony, ergonomie obsluhy a snižující se nároky na údržbu. Své místo ve skladech nacházejí například mobilní regály, které patří mezi typy vysokohustotního skladování. Díky eliminaci výrazně uliček šetří místo. Například nová hala společnosti SC Metal je vybavena pojízdnými regály, díky kterým firma ušetřila 600 metrů čtverečních.

Základ: efektivita a flexibilita

Klíčovými slovy v každém skladu je efektivita a flexibilita. Proto je nezbytné, aby manažeři skladů sledovali nejnovější intralogistické trendy. „Základní doprava přes dopravníky je statická, potřebujete spoustu místa a zablokujete své cesty skrze sklad. Vidíme trend ve flexibilních AGV. Pracují bez přizpůsobení budov. Stačí dát rozložení skladu do softwaru a vozík najde cestu z bodu A do bodu B sám,“ konstatuje Lenka Neuhold, obchodní manažerka společnosti KNAPP. Ve firmách se stále častěji setkáváme s automatizovanými sklady. Jejich výhodou je možnost ukládat ve velké výšce. „Sklady, zejména ve městech, jsou z hlediska pronájmu drahé. Automatizace skladování umožňuje využít celou výšku budovy. Díky automatizaci se firma vyvaruje chyb a samozřejmě šetří zdraví operátorů, protože se nemusí zabývat těžkými dopravními jednotkami,“ doplňuje Lenka Neuhold. Nevýhodou popisovaného řešení je ovšem větší počáteční investice. „Automatizovat jde hodně logistických procesů, včetně nahrazení stacionárních regálů tam, kde to má koncepčně, technicky a ekonomicky význam. Stacionární regály jsou ve skladech stěžejním produktem. Jsou a budou potřeba. Co se ale může měnit, je způsob zaskladňování a vyskladňování. To automatizovat lze,“ sděluje Pavel Halouska, obchodní zástupce společnosti PROMAN.

Dopravníky s integrovanými operacemi

Efektivitu skladování ovšem leckde zvyšují i správně nastavené dopravníkové systémy. „Výhodou jejich implementace je zavedení pevné struktury dopravních toků propojujících jednotlivá pracoviště, mnohdy bez nutnosti asistence člověka. Dopravníky dokážou kontinuálně přepravit dané množství materiálu a současně do své struktury integrovat i kontrolní operace jako je vážení, měření rozměrů, počítání kusů, kontrola tvaru, také identifikaci, tedy čtení čárových kódů a RFID,“ specifikuje František Vymazal, ředitel společnosti LOGSYS. V každém bodě skladování se vyplatí myslet na efektivitu. S tím souvisí i eliminace tepelných ztrát. „Klienti stále více upřednostňují snižování provozních nákladů, proto vyžadují vysoce spolehlivá zařízení přinášející i významné úspory energií,“ potvrzuje Michal Vrobel, obchodník servisu společnosti Tyros Loading Systems CZ.

25 %
Zhruba pětadvacetiprocentnho navýšení výkonu překládky lze dosáhnout pomocí skladové navigace.
30–50 %
Při stavbě hal je cílem nejen maximalizovat využitelnou plochu, ale také maximálně možně zamezit energetickým ztrátám. Právě to se díky různým opatřením podařilo ve skladu mraženého zboží společnosti MD logistika v Dašicích. Tím hlavním opatřením bylo v ČR první využití hybridního kondenzátoru čpavku Jaeggi, který oproti dosud používaným odpařovacím kondenzátorům ušetří 30–50 % nákladů.

Připravil: Petr Neckař