Zástupci české metropole plánují výstavbu podzemní železnice, která spojí hlavní nádraží se Smíchovem i dalšími místy v rámci Prahy. Město kvůli projektu s názvem Metro S, prezentovanému v uplynulých dnech Institutem plánování a rozvoje (IPR) a organizací Ropid, začalo připravovat změnu územního plánu. Nová trať má zrychlit a také zvýšit kapacitu osobní dopravy v hlavním městě. Podle předpokladů bude uvedena do provozu za zhruba dvacet let.
Otázkou je, zda podobné megalomanské projekty mají smysl, tedy jestli je jejich realizace vůbec – v českých podmínkách – reálná. Víme již na základě řady zkušeností, že velké dopravní stavby v tuzemsku jsou mnohdy tvrdým oříškem… Pokud nakonec dojde k jejich uskutečnění, pak výstavba probíhá dlouho, složitě, draze. Když už mluvíme o hlavním městě, možno připomenout tunelový komplex Blanka a veškeré peripetie s ním spojené včetně opakovaných propadů zeminy při jeho budování. Geologické podloží Prahy je navíc poměrně komplikované a není jasné, zda by centrum města, kde se již kříží tři trasy metra, další tunel pod svým povrchem „sneslo“.
Nechceme být příliš kousaví, ale… Nejde v zásadě o to, že za vymýšlení takovýchto smělých plánů jsou v různých institucích odpovědní pracovníci (přesněji řečeno celé týmy) a ti prostě musí vykazovat činnost?
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com