Během prvních devíti měsíců roku 2025 zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii růst ve všech segmentech. Nejvýraznější nárůst se týkal lehkých užitkových elektromobilů (LUV), jejichž registrace vzrostly meziročně o 62,7 % a dosáhly celkového počtu 109 332 vozidel. Tento vývoj vedl ke zvýšení jejich tržního podílu na 10,2 %.
Počet registrovaných elektrických nákladních vozidel vzrostl o 64,9 % na 8 583 kusů, což představuje tržní podíl 3,8 %. Významný růst zaznamenaly také elektrobusy, jejichž registrace se zvýšily o 49,1 % na 6 444 vozidel. V jejich případě činil tržní podíl 22,7 %. Podle dat zveřejněných na portálu cistadoprava.cz, která vycházejí z informací Evropského sdružení výrobců automobilů, bylo v České republice během prvních devíti měsíců letošního roku registrováno 1 000 nových lehkých užitkových elektromobilů, 90 elektrických nákladních vozidel a 21 elektrobusů.
Ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič k tomu uvádí, že počet registrovaných elektrických vozidel v segmentu lehkých užitkových vozidel vzrostl téměř trojnásobně oproti stejnému období loňského roku. Obdobný trend, byť v nižších absolutních číslech, byl zaznamenán také u nákladních vozidel, kde letos do konce září přibylo 90 bateriových elektromobilů (BEV), zatímco v předchozím roce to bylo jen 15 kusů.
Lehká užitková vozidla
Přestože celkový počet registrovaných lehkých užitkových vozidel v Evropské unii klesl o 8,2 % na 1,09 milionu kusů, segment elektrických LUV zaznamenal výrazný růst. Zatímco Francie, Itálie a Německo vykázaly meziroční pokles registrací, Španělsko zaznamenalo nárůst o 13,3 %. Naftové motory zůstávají i nadále dominantní, a to s podílem 82 %, přestože jejich prodeje klesly o 11,4 %.
V České republice se celkové registrace lehkých užitkových vozidel snížily o 14,7 % na 14 472 kusů. Přes pokračující dominanci naftových motorizací (87,3 % trhu), jejichž registrace klesly o 16 %, se elektromobily stále více prosazují. V uvedeném období bylo registrováno 1 000 lehkých užitkových elektromobilů, z toho 887 plně bateriových (BEV) a 113 plug-in hybridních (PHEV), což odpovídá tržnímu podílu 6,9 %. Nejvíce registrací v tomto segmentu zaznamenaly značky Ford (179 vozidel), Maxus (177), Toyota (166), Mercedes-Benz (159) a Renault (103).
Nákladní automobily: dvě třetiny trhu tvoří tři země
V segmentu nákladních vozidel se celkové registrace v EU snížily o 9,8 % na 225 483 kusů. Naftové motorizace si udržely dominantní postavení s tržním podílem 93,5 %, i když jejich prodej meziročně klesl o 11,5 %. Naopak segment nákladních elektromobilů vykázal meziroční růst o 64,9 %, přičemž registrace dosáhly 8 583 vozidel a podílu 3,8 %. Největší růst poptávky po tomto typu vozidel byl zaznamenán v Nizozemsku (+192,3 %), Německu (+32,9 %) a Francii (+27,2 %), které společně tvoří dvě třetiny trhu elektrických nákladních vozidel v EU.
V České republice klesl počet registrovaných nákladních vozidel o 3,8 % na 6 570 kusů. Naftové pohony i zde dominují s podílem 98,3 %, přičemž jejich prodej se meziročně snížil o 1,9 %. Počet registrovaných nákladních elektromobilů dosáhl 90 vozidel, což odpovídá tržnímu podílu 1,4 %. Nejčastěji registrovanými značkami v tomto segmentu byly Mercedes-Benz (50 vozidel), Volvo (9), Toyota (8), Ford (7) a Fuso (6).
Autobusy: Itálie hlásí nárůst o 83 %
Registrace nových autobusů v Evropské unii vzrostly o 3,6 % na 28 417 vozidel. Podíl elektrobusů na trhu se zvýšil z 15,8 % na 22,7 %. Největším trhem zůstává Německo, kde došlo k nárůstu registrací elektrobusů o 108 % (1 202 vozidel). Druhou příčku obsadila Itálie s 912 registrovanými elektrobusy, což představuje meziroční nárůst o 83 %. Naproti tomu registrace hybridních elektrických autobusů poklesly o 32,7 %, jejich tržní podíl se snížil na 6,3 %. Naftové autobusy si udržely dominantní postavení s podílem 64,2 %, přestože jejich registrace klesly o 0,1 %.
V České republice klesl počet registrovaných autobusů o 35,3 % na 595 kusů. Naftové pohony si udržely tržní podíl 93,1 %, přičemž jejich prodeje poklesly o 33,3 %. Registrováno bylo 21 elektrobusů, což odpovídá tržnímu podílu 3,5 %. Mezi nejčastěji registrované značky patřily MAN (11 vozidel), Iveco Bus (8) a Solaris (2 vozidla).
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Amazon






