Přístav Göteborg ve Švédsku zaznamenal v první polovině roku 2025 pokračující pozitivní trend, když se mu podařilo odbavit 470 000 TEU (loni to za stejné období bylo 468 000 TEU). K výrazným změnám došlo v efektivitě, jelikož přístav manipuloval s větším podílem plně naložených kontejnerů a méně s prázdnými jednotkami. Rekordní úrovně dosáhla železniční nákladní přeprava do a z přístavu.
„Repozice prázdných kontejnerů mezi přístavy je pro fungování logistického systému nezbytná, ale v ideálním případě by měla být omezena na minimum. Skutečnost, že odbavujeme více naložených kontejnerů a zároveň méně prázdných, odráží větší efektivitu v celém logistickém řetězci,“ říká Claes Sundmark, místopředseda pro prodej a marketing přístavu Göteborg.
Provozovatel kontejnerového terminálu APM Terminals ohlásil nejlepší měsíc ve své historii, když v červenci odbavil 47 805 TEU.
Rekordní počet kontejnerů po železnici
Železnice si upevnila svou pozici dominantního vnitrozemského dopravního prostředku. V prvním pololetí vzrostly objemy přepravené po železnici o 4 %, přičemž více než 60 % veškeré kontejnerové nákladní dopravy nyní probíhá po železnici. „Železniční spojení do přístavu Göteborg je životně důležité. Je efektivní, téměř bezemisní a pomáhá zmírnit dopravní zácpy na silnicích,“ dodává Claes Sundmark.
Smíšené trendy v dalších segmentech
Přeprava RoRo (roll-on/roll-off) vozidel v rámci Evropy vzrostla o 1 % na 272 000 kusů. Naopak, odbavení osobních automobilů pokleslo o 7 % na 124 000 aut. Celkový objem RoRo přepravy tedy vzrostl díky nárůstu přepravy jiných typů vozidel.
Přeprava ropy, ropných produktů, zkapalněného zemního plynu a dalších energetických komodit se snížila o 13 % na 9,4 milionu tun, což bylo způsobeno nižšími maržemi rafinerií a odstávkami kvůli údržbě. O 43 % klesla také manipulace se suchým sypkým zbožím, především z důvodu snížené poptávky po surovinách pro stavební infrastrukturu. Na druhou stranu, zpracované produkty z lesnictví pokračovaly ve svém stabilním růstu.
Přístav Göteborg je největším přístavem ve Skandinávii a odbavuje zhruba 20 % švédského obchodu a více než polovinu veškeré kontejnerové dopravy.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Přístav Göteborg




