
Výpadky dodávek elektřiny dnes postihly Liberecký, Severočeský, Východočeský, a Středočeský kraj a část hlavního města – části Prahy 4, Prahy 10 a Praha 9, uvedl server idnes.cz. Akciová společnost ČEPS (Česká elektroenergetická přenosová soustava), která v tuzemsku provozuje elektroenergetickou přenosovou soustavu, v půl třetí odpoledne oznámila, že dodávky proudu se postupně daří obnovovat. Podle Radka Nováka, vedoucího katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze, musí logistici s kritickými situacemi počítat.
Správce rozvodné sítě ČEPS zároveň vyhlásila stav nouze. „Na základě § 54 zákona č. 458/2000 Sb., dispečink ČEPS vyhlašuje s platností od 12:00 dne 04.07.2025 „Stav nouze“ pro území celé České republiky. Předpokládaná doba trvání 8 hod.,“ stálo odpoledne na webových stránkách společnosti.
Radek Novák: Logistici musí být připraveni
„Dnešní blackout energetické sítě ve značné části ČR většinu z občanů, firem (zejm. těch dopravních či s nepřetržitými provozy), ale i dalších (nemocnic apod.) samo sebou překvapil. Logistici však musí i s takovou situací počítat. Právě náhlé selhání logistických systémů je opravdovým testem jejich skutečné funkčnosti a spolehlivosti. A právě selhání v takovémto – přiznejme si, že ne zcela malém, ale ani ne fatálním rozsahu – občas potřebujeme. Právě prostřednictvím prověření kompetentního řešení krizových situací jsme jedině schopni tyto systémy adekvátně prověřit a eventuální nedostatky napravit,“ komentoval situaci pro Systémy Logistiky Radek Novák, vedoucí katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze.
Problém podle idnes.cz, jejíž redakce se odvolává na sdělení ČEPS, způsobil pád fázového vodiče na vedení V411, které spojuje dvě důležité rozvodny Výškov a Hradec v Ústeckém kraji. Část přenosové soustavy následně zůstala bez napětí.
Výpadky elektrického proudu způsobily problémy v dopravě, hasiči vyprošťovali lidi z výtahů. V Praze stálo metro asi 30 minut, na pravém břehu Vltavy nejezdily tramvaje asi tři hodiny. Na řadě tratí v Česku nejezdily vlaky, podle serveru novinky.cz ještě před půl čtvrtou odpoledne stály tratě v úsecích Vraňany – Ústí nad Labem – Děčín a Ústí nad Labem – Most.
Co se týče logistických provozů, redakce Systémů Logistiky získala vyjádření společnosti LogEx Logistics. Firma zajistila nepřerušený provoz svých služeb. „Nespadla nám totiž žádná mobilní technologie, takže naši zákazníci mohli i nadále bez omezení využívat naši zákaznickou aplikaci dostupnou v mobilních telefonech,“ sdělil Systémům Logistiky strategický ředitel společnosti LogEx Logistics Marek Botka. Díky uvedené aplikaci bylo možné objednávat přepravy a sledovat zásilky v reálném čase bez jakýchkoli výpadků.
Blackout zasáhl čtyři z jedenácti poboček, ale společnost LogEx Logistics okamžitě aktivovala záložní zdroje energie, které byly součástí krizového plánu připraveného již v minulosti. „Zákazník je pro nás na prvním místě, proto mě těší, že jsme tuto situaci díky opatřením, která jsme dříve podnikli, zvládli,“ dodal Marek Botka.
„Našich více než 5 tisíc solárních Z-boxů funguje i během blackoutu,“ sdělil za Zásilkovnu stručně Ondřej Luštinec, group head of PR společnosti Packeta.
Dopady na průmyslovou výrobu
Blackout podle dalšího zjištění serveru novinky.cz vedle dopravy a infrastruktury zasáhl i průmysl. Část továren proto poslala své zaměstnance domů. Například chemické závody společnosti Orlen Unipetrol v Litvínově na Mostecku a Spolchemie v Ústí nad Labem musely zastavit provoz. Výpadek potrápil i litovelský chemický závod Deltacol v Olomouckém kraji, specializovaný na galvanické povrchové úpravy. Výrobu pak musela zastavit i automobilka Toyota v průmyslové zóně Kolín–Ovčáry, výpadek dodávek elektřiny zastavil i tři provozy dodavatele automobilek Brano Group, zjistili zpravodajové novinek.cz.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Couleur / Pixabay