
Dopravní a logistická společnost TQM – holding (TQM) se zapojila do testování elektrického nákladního tahače Renault Trucks E-Tech T. Testovací provoz probíhal na pravidelných přepravních trasách v Opavě a blízkém okolí pro společnost Model Obaly, a to v období od 5. do 13. června. Jako plně využitelný se tahač ukázal v městských a regionálních přepravách, pro dálkové přepravy není podle TQM zatím připravena infrastruktura ani legislativa.
Elektrotahač pro testování zapůjčilo zastoupení značky Renault Trucks pro Českou republiku. V testovacím režimu vozidlo zajišťovalo převoz zboží mezi závodem Model Obaly a Logistickým centrem TQM v Opavě a také na vybraných trasách do Ostravy, Olomouce a Bruntálu. Ostrému provozu předcházelo proškolení řidičů na řízení a obsluhu nového druhu vozidla. Nabíjení elektro tahače probíhalo v areálu TQM na ulici Bílovecká v Opavě za využití mobilní nabíječky Kempower DC o výkonu 40 kW s 2 výstupy zapůjčené Renault Trucks. Během testu byl její výkon omezen na 20 kW, a to s ohledem na zásuvku, ve které byla zapojena.
TQM: Mýtné by mohlo být ještě výhodnější
Závěry z testování jsou realistické. Elektrický tahač se ukázal jako plně použitelný v městských a regionálních přepravách. Pro dálkové trasy, jako je například přeprava Opava–Praha, nebo mezinárodní přeprava zatím infrastruktura ani legislativní podmínky nejsou připraveny. Klíčovými faktory do budoucna se jeví budování veřejných nebo soukromých dobíjecích stanic, možnost využití fotovoltaiky pro dobíjení, podpora státu formou cílených programů a pobídek pro nákladní elektromobilitu včetně např. výrazných slevy na mýtném.
Na zrealizované přepravě Opava–Olomouc po silnici I/46 zaplatila společnost TQM mýtné přibližně o 15 % nižší, než kdyby realizovala přepravu tradiční dieselovou nákladní soupravou. „Výše mýtného by měla více zohledňovat téměř dvounásobnou pořizovací cenu a výrazně nižší hlukovou zátěž a nulové emise, které jízdu s elektrickým tahačem provázejí. Ekonomický přínos nasazení elektrického tahače bude do budoucna významně ovlivněn také výší servisních nákladů. Ty dnes u dieselových souprav často tvoří opravy spojené s poruchami čidel, výměnami filtrů či součástek emisních systémů, které jsou u elektrických vozidel z podstaty jejich konstrukce zcela nebo z velké části eliminovány,“ říká Svatopluk Kříž, ředitel nákladní dopravy TQM.
Spotřeba byla pod deklarovaným průměrem
Renault Trucks E-Tech T disponuje šesti bateriemi s technologií NCA lithium-ion s celkovou kapacitou 540 kWh. Deklarovaný dojezd se pohybuje mezi 260 až 360 km, reálné využití ale pracuje s rezervou. Baterie se nikdy nevyužívají naplno a vozidlo aktivně rekuperuje energii během jízdy. Průměrná spotřeba během testovacího provozu ve společnosti TQM dosáhla hodnoty 1,1 kWh/km, což je pod deklarovaným dlouhodobým průměrem vozidla (1,25 kWh/km). Na tuto příznivou spotřebu měly vliv zejména provozní podmínky – vozidlo jezdilo přibližně z 80 % s nízkým a z 20 % se středním zatížením. K lepším výsledkům přispělo i stabilní a mírné počasí bez extrémních teplot a také styl jízdy řidičů, kteří důsledně využívali rekuperaci energie.
Regulace teploty baterií
Tahač si automaticky reguluje teplotu baterií, v létě je chladí, v zimě předehřívá. Baterie se chladí, i když je vozidlo odstaveno a vypnuto. Pro ideální start vozidla je vhodné zajistit jeho připojení k síti, aby se baterie ohřívaly / chladily přímo ze sítě, nikoliv z interního zdroje. Renault Trucks garantuje využitelnost energie akumulátorů po dobu maximálně 10 let. „Chtěli jsme si elektromobilitu vyzkoušet v praxi, získat zkušenost s technologií, otestovat ji v našich podmínkách a mít vlastní data. Proto jsme se do testu zapojili. Jako dopravní společnost chceme být připraveni na změny, které trh i legislativa přináší a chceme mít relevantní postoj na elektromobilitu který je založený na datech, ne na předsudcích nebo trendech. Současně jsme rádi, že jsme do testování mohli zapojit i našeho dlouholetého obchodního partnera – společnost Model Obaly, která tento proces může hodnotit nejen z pohledu výsledku přeprav, ale i jako aktivní účastník celého projektu,“ komentuje aktivitu Svatopluk Kříž.
Součástí testovacího týdne bylo i oficiální představení vozidla přímo zaměstnancům společnosti Model Obaly v Opavě. Kromě ukázky samotného tahače a představení technických parametrů vozidla, proběhla i testovací jízda a diskuze o dalších možných směrech vývoje v oblasti nákladní elektromobility.
„Stále hledáme způsoby, jak se chovat udržitelně – a díky solární elektrárně, elektromobilitě i uzavřenému cyklu papíru se každý den posouváme. Testování elektro tahačů je přirozeným vyústěním našeho úsilí,“ říká Josef Chalupný, ředitel Model Obaly.
TQM bude podle svého tiskového sdělení i nadále sledovat vývoj v této oblasti a sbírat zkušenosti pro budoucí rozhodování.
Připravil: Filip Hubička
Foto: TQM