logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...
  • Společnost Geis otestovala v běžném provozu na rozvozových trasách v oblasti Ostravska...

Pro omnichannel logistiku jsou klíčová kvalitní data a jejich efektivní přenos mezi systémy

30. června 2025
Rozhovory 0
1208
Pro omnichannel logistiku jsou klíčová kvalitní data a jejich efektivní přenos mezi systémy

Omnichannel logistika, jejíž význam neustále roste, čelí v současnosti mnoha výzvám. „Mezi ty nejzásadnější patří potřeba reálné synchronizace zásob, schopnost pružně reagovat na měnící se zákaznické chování, zvládání sezonních špiček a stále důležitější aspekt udržitelnosti – od používání ekologických obalů až po optimalizaci doručovacích tras a snižování emisí,“ říká v rozhovoru Michal Prádl, vedoucí logistického centra společnosti Datart.

Jakými specifickými rysy se z vašeho pohledu vyznačuje omnichannelová (vícekanálová) logistika a jaké zásadní výzvy v dnešní době řeší?

V českých i evropských skladech jsme vybudovali pět milionů paletových míst

Logistika ve vícekanálovém prostředí má z pohledu omnichannel lídra v oblasti prodeje elektroniky, působícího zejména na českém a slovenském trhu, několik klíčových charakteristik. Zásadní je schopnost hladce propojit všechny prodejní kanály – e-shopy, mobilní aplikace i kamenné prodejny – tak, aby zákazník mohl mezi jednotlivými body kontaktu volně přecházet a vždy měl přístup ke konzistentním informacím i službám. Neméně důležitá je flexibilita, a to jak v oblasti doručení, tak při vracení zboží. Zákazníci očekávají široké spektrum možností – od doručení domů přes výdejní boxy až po osobní odběr na prodejně – s možností vrácení jakýmkoli způsobem, bez ohledu na to, kde a jak nákup uskutečnili. Typickým rysem efektivní omnichannel logistiky je také sdílená skladová zásoba napříč všemi kanály, tzv. jednotný „stock pool“. Tento model umožňuje vyšší flexibilitu, ale zároveň vyžaduje precizní řízení a neustálou synchronizaci dat v reálném čase. V dnešní době hraje zásadní roli i rychlost – zákazníci stále častěji požadují doručení v den objednání nebo nejpozději následující pracovní den, což klade vysoké nároky na řízení skladových i dopravních procesů.

Současná omnichannel logistika tak čelí celé řadě výzev. Mezi ty nejzásadnější patří právě zmíněná potřeba reálné synchronizace zásob, schopnost pružně reagovat na měnící se zákaznické chování, zvládání sezonních špiček a stále důležitější aspekt udržitelnosti – od používání ekologických obalů až po optimalizaci doručovacích tras a snižování emisí.

Miniload v makru slouží osmým rokem, jeho kapacita stále dostačuje

V čem spočívají hlavní předpoklady pro zajištění kvalitních dat, jejich integraci a efektivní datové přenosy v rámci omnichannel logistiky? Jaké nároky musí splňovat informační systémy?

Pro zajištění bezproblémového fungování je klíčové mít kvalitní data a jejich efektivní přenos mezi systémy. To vyžaduje centralizovaný datový model, který zajišťuje jednotný zdroj informací o produktech, objednávkách i skladových zásobách. Veškeré informační systémy musí být schopné přenášet data v reálném nebo téměř reálném čase, což je podmínkou pro správné fungování jednotlivých kanálů i skladových a dopravních procesů.

Zaznamenali jste v omnichannel logistice za poslední dobu některé zajímavé a současně úspěšné inovace, například z hlediska technologií nebo procesů?

V uplynulém roce jsme zavedli několik inovací, které postupně zvyšují efektivitu naší omnichannel logistiky. Jednou z hlavních změn bylo oddělení expedice zakázek určených k osobnímu odběru na prodejnách Datart od zakázek sloužících k doplnění zásob na tyto prodejny. Tímto rozdělením jsme dosáhli větší kapacity a flexibility při vychystávání objednávek určených k osobnímu odběru, což přispívá ke zrychlení a zpřesnění jejich doručení zákazníkům.

Zároveň se tím snižuje tlak na logistiku v případě zásobovacích zakázek, které lze plánovat s větším předstihem. Díky tomu se naše logistické týmy mohou lépe soustředit na zpracování objednávek s prioritní dopravou, jako je právě vyzvednutí na prodejně Datart.

Jaké se na druhou stranu můžou vyskytnout problémy, které efektivnímu fungování omnichannel logistiky brání? A jak lze případné problémy účinně řešit?

Mezi hlavní překážky efektivního omnichannelu patří například nepřesná nebo špatně synchronizovaná data o skladových zásobách, přetížení distribučních center v období špiček a složitá integrace různorodých IT systémů. Klíčem k řešení těchto problémů je systematická investice do moderní infrastruktury, propojení systémů, automatizace logistických procesů a důsledné školení zaměstnanců napříč odděleními. Důležitou roli hraje také zavedení výkonnostních metrik pro sledování a optimalizaci procesů. Zákaznický komfort dále zvyšuje implementace jednotného přehledu o zákazníkovi napříč všemi kanály, což usnadňuje nejen poskytování kvalitnějších služeb, ale i efektivní řešení reklamací a vratek.

Jak jste už zmínil, ke klíčovým trendům i výzvám dnešní doby patří udržitelnost. Jaká opatření se v současnosti realizují, aby například obaly různého zboží či produktů co nejvíce přispívaly k udržitelné logistice?

Z hlediska udržitelnosti logistiky lze stručně shrnout, že klíčovým trendem je minimalizace obalů tam, kde to neohrozí jejich ochrannou funkci. Hlavními směry jsou redukce prázdného prostoru, omezení objemu obalu, využití dynamické automatizace pro jeho přizpůsobení velikosti produktu, snižování hmotnosti obalů ke zmírnění ekologické zátěže dopravy a bezvýplňové balení. Pokud je obal nezbytný pro ochranu produktu, preferuje se jeho opakované použití – například prostřednictvím vratných nebo recyklovatelných obalů. Dalším klíčovým aspektem je využívání ekologických materiálů, jako jsou recyklovatelné a biologicky rozložitelné suroviny.

V čem se naproti tomu dělají případné chyby, tj. že obaly k udržitelnosti logistiky nepomáhají, ale naopak ji mohou i zhoršovat? Jak se lze těmto chybám vyhnout, respektive úspěšně jim předcházet?

Jako spotřebitel vnímám nejčastější chybu v používání nežádoucího výplňového materiálu v obalech, i když se může zdát ekologický. Pokud nejde o postupy přímo odporující principům udržitelnosti, problém často spočívá v nedostatečném třídění odpadu – například použití materiálů, které nakonec končí ve směsném odpadu, jako jsou lepidla nebo voskované papíry. V oblasti elektro logistiky se jako problém jeví nadměrná minimalizace obalu, která ztěžuje manipulaci s produktem během přepravy a skladování, což může vést k jeho poškození. Firmy se těmto chybám mohou vyhnout správnou strategií a důsledným dodržováním principů udržitelnosti.

Co konkrétně směrem k udržitelné logistice obalů realizovala či realizuje vaše společnost?

V rámci naší ESG strategie klademe důraz právě na omnichannelový koncept, který podporuje časté dokončení prodeje na prodejnách. Tím dosahujeme vysoké míry konsolidace zakázek do paletových přepravních jednotek, které jsou distribuovány po optimalizovaných trasách řízených softwarem. Pro přepravu drobného zboží do prodejen využíváme oběžné boxy, zatímco v B2C kanálu většina produktů prochází automatizovanou balíkovou linkou. Ta minimalizuje spotřebu kartonu, přizpůsobuje velikost obalu konkrétnímu produktu a umožňuje bezvýplňové balení s minimálním zbytkovým odpadem.


Připravil: dč
Foto: Atoz Group

 

Související články:

V českých i evropských skladech jsme vybudovali pět milionů paletových míst Miniload v makru slouží osmým rokem, jeho kapacita stále dostačuje

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required