logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...
  • Manažeři společnosti PST CLC Mitsui-Soko plánují implementovat  v rámci kontraktní logistiky...
  • Vrácení DPH a spotřební daně je pro dopravní firmy často náročný a časově zdlouhavý proces....

Pro omnichannel logistiku jsou klíčová kvalitní data a jejich efektivní přenos mezi systémy

30. června 2025
Rozhovory 0
268
Pro omnichannel logistiku jsou klíčová kvalitní data a jejich efektivní přenos mezi systémy

Omnichannel logistika, jejíž význam neustále roste, čelí v současnosti mnoha výzvám. „Mezi ty nejzásadnější patří potřeba reálné synchronizace zásob, schopnost pružně reagovat na měnící se zákaznické chování, zvládání sezonních špiček a stále důležitější aspekt udržitelnosti – od používání ekologických obalů až po optimalizaci doručovacích tras a snižování emisí,“ říká v rozhovoru Michal Prádl, vedoucí logistického centra společnosti Datart.

Jakými specifickými rysy se z vašeho pohledu vyznačuje omnichannelová (vícekanálová) logistika a jaké zásadní výzvy v dnešní době řeší?

Logistika ve vícekanálovém prostředí má z pohledu omnichannel lídra v oblasti prodeje elektroniky, působícího zejména na českém a slovenském trhu, několik klíčových charakteristik. Zásadní je schopnost hladce propojit všechny prodejní kanály – e-shopy, mobilní aplikace i kamenné prodejny – tak, aby zákazník mohl mezi jednotlivými body kontaktu volně přecházet a vždy měl přístup ke konzistentním informacím i službám. Neméně důležitá je flexibilita, a to jak v oblasti doručení, tak při vracení zboží. Zákazníci očekávají široké spektrum možností – od doručení domů přes výdejní boxy až po osobní odběr na prodejně – s možností vrácení jakýmkoli způsobem, bez ohledu na to, kde a jak nákup uskutečnili. Typickým rysem efektivní omnichannel logistiky je také sdílená skladová zásoba napříč všemi kanály, tzv. jednotný „stock pool“. Tento model umožňuje vyšší flexibilitu, ale zároveň vyžaduje precizní řízení a neustálou synchronizaci dat v reálném čase. V dnešní době hraje zásadní roli i rychlost – zákazníci stále častěji požadují doručení v den objednání nebo nejpozději následující pracovní den, což klade vysoké nároky na řízení skladových i dopravních procesů.

Současná omnichannel logistika tak čelí celé řadě výzev. Mezi ty nejzásadnější patří právě zmíněná potřeba reálné synchronizace zásob, schopnost pružně reagovat na měnící se zákaznické chování, zvládání sezonních špiček a stále důležitější aspekt udržitelnosti – od používání ekologických obalů až po optimalizaci doručovacích tras a snižování emisí.

V čem spočívají hlavní předpoklady pro zajištění kvalitních dat, jejich integraci a efektivní datové přenosy v rámci omnichannel logistiky? Jaké nároky musí splňovat informační systémy?

Pro zajištění bezproblémového fungování je klíčové mít kvalitní data a jejich efektivní přenos mezi systémy. To vyžaduje centralizovaný datový model, který zajišťuje jednotný zdroj informací o produktech, objednávkách i skladových zásobách. Veškeré informační systémy musí být schopné přenášet data v reálném nebo téměř reálném čase, což je podmínkou pro správné fungování jednotlivých kanálů i skladových a dopravních procesů.

Zaznamenali jste v omnichannel logistice za poslední dobu některé zajímavé a současně úspěšné inovace, například z hlediska technologií nebo procesů?

V uplynulém roce jsme zavedli několik inovací, které postupně zvyšují efektivitu naší omnichannel logistiky. Jednou z hlavních změn bylo oddělení expedice zakázek určených k osobnímu odběru na prodejnách Datart od zakázek sloužících k doplnění zásob na tyto prodejny. Tímto rozdělením jsme dosáhli větší kapacity a flexibility při vychystávání objednávek určených k osobnímu odběru, což přispívá ke zrychlení a zpřesnění jejich doručení zákazníkům.

Zároveň se tím snižuje tlak na logistiku v případě zásobovacích zakázek, které lze plánovat s větším předstihem. Díky tomu se naše logistické týmy mohou lépe soustředit na zpracování objednávek s prioritní dopravou, jako je právě vyzvednutí na prodejně Datart.

Jaké se na druhou stranu můžou vyskytnout problémy, které efektivnímu fungování omnichannel logistiky brání? A jak lze případné problémy účinně řešit?

Mezi hlavní překážky efektivního omnichannelu patří například nepřesná nebo špatně synchronizovaná data o skladových zásobách, přetížení distribučních center v období špiček a složitá integrace různorodých IT systémů. Klíčem k řešení těchto problémů je systematická investice do moderní infrastruktury, propojení systémů, automatizace logistických procesů a důsledné školení zaměstnanců napříč odděleními. Důležitou roli hraje také zavedení výkonnostních metrik pro sledování a optimalizaci procesů. Zákaznický komfort dále zvyšuje implementace jednotného přehledu o zákazníkovi napříč všemi kanály, což usnadňuje nejen poskytování kvalitnějších služeb, ale i efektivní řešení reklamací a vratek.


Připravil: dč
Foto: Atoz Group

 

Související články:

Tadeáš Kos: Požadavky klientů na flexibilitu a konsolidaci logistických služeb rostou V českých i evropských skladech jsme vybudovali pět milionů paletových míst Miniload v makru slouží osmým rokem, jeho kapacita stále dostačuje

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required