
Městská logistika balancuje mezi snem o bezemisním doručováním drony a tvrdou realitou přeplněných ulic, nevyhovující infrastruktury a nedostatku řidičů. Inovace sice přicházejí, ale každodenní provoz stále naráží na limity, které brzdí rychlé i ekologické doručování ve městech.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 217 (březen–duben 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Městská logistika bývá občas zobrazována jako futuristický svět plný dronů, robotických vozítek a tichých elektromobilů. Realita je však mnohem přízemnější – zácpy, uzávěry, chybějící parkovací místa a nedostatek řidičů zůstávají hlavními překážkami efektivního doručování.
Mnoho přízemních problémů
„Častým problémem je nedostatek vhodné infrastruktury v mnoha částech měst – například kvůli dlouhodobě opravovaným silnicím, zákazům vjezdu pro vozidla nad stanovenou hmotnost a špatně koordinovaným uzávěrám. Tyto překážky se často obtížně objíždějí,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss ČR.
Další častou překážkou je nedostatek povolených a vhodných míst pro zastavení či zaparkování v blízkosti místa vykládky, především v zastavěných centrech měst. „Pro vyložení zásilek z vozidla vybaveného hydraulickým čelem je potřeba dostatek prostoru nejen za vozidlem, ale i v jeho bezprostředním okolí – což jsou podmínky, které jsou v takovém prostředí zřídka dostupné,“ vysvětluje Jan Kodada.
Na omezené možnosti parkování si stěžuje také ředitel GLS v České republice Petr Pěcha a dodává, že problémem je také nepředvídatelná doprava: „Tady je odpovědí především široká distribuční síť, v tuto chvíli doručujeme do více než 5000 boxů a výdejních míst. Rozsáhlá síť umožňuje rozvoz lépe plánovat a negativní vlivy dopravních zácp či nedostupnosti klientů výrazně eliminovat.“ Současně upozorňuje: „I když doručení do boxů je stále oblíbenější, nesmíme zapomínat ani na osobní kontakt s klientem, proto hraje stále významnou roli kvalita kurýrů.“
Tématem pro logistické firmy je také volba dopravního prostředku pro zavezení často stísněných center měst. Petr Pěcha doplňuje, že zvláště ve městě je třeba za účelem větší udržitelnosti nasazovat elektromobily: „V blízké době chceme mít třetinu vozů na elektrický pohon.“
Další překážku mohou představovat časová okna pro doručování. „Doručování – zejména do nákupních center – je často povoleno pouze v úzkém časovém rozmezí během ranní dopravní špičky. Pokud je vůbec možné doručovat po deváté hodině ranní, bývá to většinou podmíněno tím, že zboží musí být ručně vyloženo a dopraveno až k příjemci – což je vysoce neefektivní a časově náročný proces, který zvyšuje tlak na řidiče i celkový provoz,“ podotýká Jan Kodada.
Dlouhotrvajícím problémem je nedostatek řidičů a nižší zájem o tuto profesi. Klesající atraktivita tohoto povolání představuje vážnou hrozbu pro budoucí udržitelnost doručování na poslední míli, zejména v městském prostředí.
Na výzvy v oblasti developmentu upozorňuje Laurent Jechoux, head of business development společnosti Contera: „Jednou z výzev je rostoucí očekávání klientů na flexibilitu.“ Za důležitou považuje nabídku menších obchodních nebo skladových prostor, které poskytují dostatečnou variabilitu. „Další obecnou výzvu tvoří nadměrná dopravní zátěž,“ říká Laurent Jechoux. Podle něj je řešitelná pomocí nejlépe elektrických dodávek, lidí doručujících na kolech, veřejnou dopravou nebo pěšky. A za tímto účelem jsou potřeba menší jednotky v dobré dostupnosti od městských center.
Dále se podíváme na novinky, které firmy zavedly za účelem zefektivnění městské logistiky.
Podpora mikro elektromobility
Wolt v České republice spouští program Better Cities Fund, v jehož rámci bude k dispozici grant ve výši 2,5 milionu korun určený na leasing elektrických doručovacích vozidel. Současně proběhne tříměsíční pilotní provoz 20 mikro elektrovozidel prostřednictvím platformy E-Mobility Rentals.
Program Better Cities Fund vznikl ve spolupráci s EIT Urban Mobility a navazuje na zkušenosti z jiných evropských zemí, kde podle Woltu došlo ke snížení emisí o 75 % na doručení. Podobný efekt očekává Wolt i v Praze, kde zatím alternativní pohony tvoří jen malý podíl vozového parku. „Praha má jedinečnou příležitost zlepšit udržitelnost městské logistiky. Better Cities Fund pomáhá kurýrům překonat vysoké náklady na elektrickou dopravu a přináší inspiraci, jak snižovat uhlíkovou stopu města inovativními způsoby,“ uvedla Eliška Bajgarová, specialistka komunikace a zapojení veřejnosti z EIT Urban Mobility.
Součástí programu jsou i technologická řešení, která zajišťuje společnost Treshpoint. Elektrické vozítko jako např. model VOK S má nosnost až 120 kg, objem nákladového prostoru je 420 litrů a dojezd při použití dvou baterií až 100 km. Vozítko se nabije z běžné zásuvky do šesti hodin. Tento model je vybaven GPS, RFID zámkem a IoT konektivitou. Dalším z vozítek je model SmartVélo N°3. Ten nabízí nákladový prostor o objemu 250 litrů a nosnost až 85 kg. Díky vyměnitelné baterii s životností až 2500 nabíjecích cyklů má dojezd až 150 km, což odpovídá celodennímu provozu. Nabíjení probíhá ze standardní zásuvky a trvá 4–6 hodin. SmartVélo je podle Woltu schváleno pro provoz na cyklostezkách a firma dále uvádí, že jeho provozní náklady mohou být až o 90 % nižší než u běžného doručovacího auta.
Půlhodinová doručovací okna
Košík.cz nově nabízí doručení v půlhodinovém časovém okně ve všech regionech, kam zaváží. Novými půlhodinovými doručovací sloty chce firma poskytnout zákazníkům ještě větší časovou flexibilitu a komfort při plánování nákupů. Dostupné jsou jak v Praze a Středočeském kraji, kde Košík doručuje ze svého vlastního skladu, tak i v regionech, kde se v rámci distribuce opírá o partnerství se společností Makro ČR.
Další novinkou Košíku byla červnová doprava zdarma na 60 dní pro nové zákazníky. „Online nákupy potravin jsou dnes běžnou součástí života mnoha Čechů. Podle retailových průzkumů společnosti Skála a Šulc takto nakupuje téměř třetina Čechů, ale stále existují lidé, kteří si k online nákupům hledají cestu. Díky zpětné vazbě našich zákazníků víme, že platba za dopravu patří mezi jednu z největších psychologických bariér pro lidi, kteří online nákupy potraviny nevyzkoušeli. Touto promo akcí jsme proto mířili právě na ně,“ dodává Pavol Výbošťok z Košík.cz.
S novým e-shopem přicházejí hodinové sloty
Další novinku z oblasti městské logistiky představila na konci května společnost Plaček Group, která provozuje obchod Super zoo. Spustila nový e-shop a v této souvislosti se zavazuje, že expresně doručí nákup přímo ke dveřím s možností plánování do hodinových slotů až na tři dny dopředu. Expresní rozvoz je možný z více než 90 prodejen Super zoo v České republice a 25 prodejen na Slovensku. Omezení jsou daná tím, co převeze osobní automobil a podle firmy jsou mírnější než u běžných přepravců nebo doručování do boxů. Z dopravy jsou vyřazeny některé kategorie zboží, např. velká terária a akvária.
„Neustále inovujeme služby pro chovatele domácích mazlíčků tak, abychom jim byli co nejblíž a poskytovali ty nejvyšší standardy kvality. Nový e-shop se službou expresního rozvozu po celé ČR je pro nás i zákazníky zásadním milníkem,“ popisuje Pavel Kopřiva, group e-commerce director Super zoo. Firma na tom spolupracuje se službou Wolt Drive. Super zoo vykazuje podle Pavla Kopřivy dvouciferný meziroční nárůst nákupů přes e-shop.
Podávání zásilek nově přes Z-Box
Aukro rozšířilo spolupráci se Zásilkovnou, svým uživatelům umožňuje podávání zásilek ze sítě 5500 Z-Boxů. „Evidujeme výraznou preferenci výdejních boxů ze strany uživatelů Aukra, a proto se zaměřujeme na co nejjednodušší a nejpohodlnější řešení jejich využití při podání i doručení,“ uvedl Peter Topor, CEO Aukra. Se Zásilkovnou Aukro spolupracuje od ledna 2022, kdy umožnilo objednat doručení zásilky přímo v prostředí Aukra bez nutnosti ručního přepisování údajů do systému dopravce. Prodejci tedy získali možnost vystavit nabídky s novým způsobem dopravy Zásilkovna přes Aukro. „Lidé v Česku si v květnu nechali poslat do Z-Boxů skoro dvakrát více zásilek než ve stejném měsíci loni, což ukazuje, jak prudce popularita boxů roste. Stále více zákazníků je využívá také jako místo, odkud mohou zásilku odeslat,“ informuje David Soukup, chief of network skupiny Packeta.
Sledovat kurýra
Firma GLS spustila v Česku aplikaci, která kromě základních funkcí umí změnit i čas a způsob doručení zásilky a nabízí i sledování aktuální polohy kurýra. Petr Pěcha k tomu říká: „Základní filozofií kurýrních služeb musí být, že klient si může určit, kdy a jakým způsobem zásilku dostane. Trendem proto bude zjednodušování a zvyšování komfortu klienta, například s využitím moderních technologií.“
Zaměřeno na malé jednotky
Contera vidí budoucnost v malých obchodních a skladovacích jednotkách. „Orientujeme se na modifikovatelné jednotky, které jsou přesně šité na míru menším a středním firmám. Chceme připravit takové prostředí a inovativní zázemí, které co nejlépe odpovídá 21. století. A nahlížet na daná místa komplexně,“ říká Laurent Jechoux. Nové jednotky od Contery jsou vybaveny fotovoltaickými elektrárnami pro výrobu čisté energie přímo na místě. Dále jsou v něm dobíjecí stanice pro elektromobily podporující rozvoj nízkoemisní dopravy a tepelná čerpadla, která zajišťují energeticky efektivní vytápění i chlazení budov. Nechybějí ani stojany pro kola, poskytují pěší napojení a dostupnost MHD. „Paralelně umísťujeme zeleň všude, kam se dá. Na střechy, fasády, v okolním parteru. Také efektivně pracujeme s vodou. Naším standardem je akumulace dešťové vody, její zasakování přímo v místě a případné využití k zavlažování zmíněné zeleně a parteru,“ dodává Laurent Jechoux.
Krok za krokem
Ačkoli nové technologie a přístupy – od elektrovozítek přes mikrosklady až po chytré sloty – ukazují směr, jak městskou logistiku proměnit, současná praxe zůstává často pevně zakotvena v realitě každodenních omezení. Budoucnost se tak neodehraje skokem, ale krok po kroku – kombinací inovací, flexibilního přístupu a postupné modernizace infrastruktury.
„Evoluce v doručování“
Nechceme dělat rozdíly mezi zákazníky v Praze a v regionech. Tam, kde nám to technické možnosti dovolí, poskytujeme stejný standard služeb. Zavedení půlhodinových slotů je tak přirozeným krokem v evoluci doručování nákupů.
Pavol Výbošťok, last mile director, Košík.cz
„Snížit emise z doručování“
Přibližně 80 % našeho environmentálního dopadu pochází z doručování. Česká republika patří mezi země s nejvyššími emisemi v síti Wolt – 72 % objednávek je zde doručováno autem. Proto investujeme do řešení, která pomohou kurýrům přejít na bezemisní dopravu, a zároveň tím přispíváme ke kvalitě městského života.
Jakub Moťovský, ředitel strategie a inovací pro kurýry ve střední Evropě, Wolt
„Hodinová okna pro pet sortiment“
Nová služba expresního rozvozu chovatelských potřeb Super zoo umožňuje také nákup a dovoz objemnějšího zboží v rámci jedné objednávky. To je pro zákazníky zároveň ekonomicky výhodné. Nákup dovezeme až ke dveřím, což zákazníci ocení zejména při objednávkách většího množství krmiva či podestýlky – kurýr doručí třeba pět velkých pytlů najednou. Limitovaný je v podstatě pouze váhou a rozměry, které se vejdou do kufru auta. Doručení nákupu lze navíc objednat na předem určený čas, konkrétně do hodinového okna, a to až na tři dny dopředu.
Pavel Kopřiva, group e-commerce director, Super zoo
„Lépe koordinovat městské předpisy“
Z pohledu udržitelnosti by výrazně pomohla větší koordinace městských předpisů a lepší koordinace mezi jednotlivými městy, která by výrazně zlepšila možnosti plánování. Snížení dopravní zátěže a ekologického zatížení městských center by současně podpořilo sdílení logistické infrastruktury – například formou městských konsolidačních center – a také podpora nočních nebo mimošpičkových doručení. Klíčovou roli při zefektivnění a ekologizaci městské logistiky budou hrát také digitální plánovací nástroje, inteligentní správa časových oken a rozšíření vozových parků s nulovými emisemi – včetně elektrických dodávek a nákladních kol.
Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu, Gebrüder Weiss ČR
„Více boxů, méně najetých kilometrů“
K větší udržitelnosti městského doručování přispívá rovněž rostoucí síť výdejních boxů. Více boxů znamená mj. to, že naši kurýři najezdí výrazně méně kilometrů, rozvoz je tak efektivnější a ekologičtější. Samozřejmě při budování boxů musíme brát ohled i na ekologii a veřejný prostor. Všechny naše nově budované boxy tak mají solární pohon, nepotřebují žádný jiný zdroj energie. A umístění boxů vybíráme ve spolupráci s občany i municipalitami tak, aby boxy byly jednak dobře dosažitelné, zároveň aby nenarušovaly veřejný prostor.
Petr Pěcha, ředitel, GLS ČR
Článek připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Shutterstock