
Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech je hlavní devízou AGV vozíků. Pro jaké prostředí jsou vhodné a co vše se vyplatí brát v potaz při jejich výběru?
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 216 (březen–duben 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Automatizované vozíky AGV (Automated Guided Vehicles) jsou efektivní především v provozech, kde existují jasně definované konstantní trasy pro převoz materiálu. Nezřídka se používají pro transport paletového zboží či jiných těžších břemen. „To, že se AGV pohybují přesně po předem stanovené cestě, snižuje riziko kolizí a zvyšuje spolehlivost přepravy materiálu. Na druhou stranu je systém zbaven flexibility a možnosti dynamicky se vyhýbat překážkám,“ objasňuje Tomáš Hajduček, specialista na automatizace ve společnosti Still ČR.
AGV vozíky mají širokou škálu využití napříč různými odvětvími. Ať už se jedná o sklady, distribuční centra, výrobní závody, chemické a farmaceutické provozy, odvětví e-commerce či automobilový nebo potravinářský průmysl. „Postupem času je AGV technologie přizpůsobována i nestandardnímu prostředí s vysokou prašností, nízkými teplotami či specifickými požadavky na hygienu,“ vysvětluje Tomáš Hajduček a dodává, že s AGV se tak můžeme setkat i v prostředí mrazírenských skladů či pekárenských provozů.
„Při otázce na vhodný logistický provoz mohu doporučit jen individuální posouzení komplexní situace a požadavků na finální stav,“ poznamenává Martin Řehák, produktový manažer společnosti Linde Material Handling Česká republika. Ve většině případů podle něj dojde k různému prolínání technologií a jedinečným úpravám právě tak, aby manipulace fungovala jako celek, s odpovídajícím výsledkem.
Kritéria pro správnou volbu
Výběr konkrétního typu zařízení ovlivňuje řada faktorů, jež je třeba brát v úvahu – typ přepravovaného materiálu a manipulační jednotky, hmotnost, prostorové podmínky provozu, frekvence přepravy materiálu nebo pozice nakládky a vykládky materiálu. „Pokud je potřeba přepravit například více materiálů najednou, jsou vhodné tažné vozíky s vagony (periferiemi), které fungují jako vláček a umožňují ruční nebo automatické nakládání a vykládání materiálu. Pokud je nutné materiál zvedat do určité výšky, do regálu nebo na speciální zvýšenou pozici, je vhodná vidlicová technika,“ konstatuje Silvia Furtáková, digital factory manager ve společnosti Asseco CEIT. Prostorově nenáročné jsou pak podjížděcí verze, které dokážou naložit paletu, stůl nebo vozík a přepravit je na požadované místo.
Při výběru dodavatele a typu AGV je důležité zohlednit také možnosti navigace AGV v prostoru, protože pro různá prostředí se hodí různé typy navigace. Tam, kde vyhovuje laserová navigace, nemusí být vhodná navigace po magnetické pásce, a naopak. Často se využívá i tzv. free nebo konturová navigace, kde se AGV orientuje pomocí virtuální mapy prostoru, případně SLAM navigace. Možná je i jejich kombinace.
„Velkou roli při výběru hraje také nabízený řídicí systém AGV techniky – konkrétně zda dokáže komunikovat s jinými řídicími systémy, ERP, WMS systémy, robotickými buňkami, branami a podobně. Možnost online monitorování stavu každého AGV a ukládání historických dat by měla být samozřejmostí,“ sděluje dále Silvia Furtáková. Důležitý je také poskytovaný servis, dodávka náhradních dílů, údržba a rychlý servisní zásah v případě poruchy.
Identifikace úzkých míst
Velkým přínosem před implementací automatizovaného logistického systému je jeho předběžné ověření v digitálním prostředí. Díky tomu lze „vložit“ budoucí AGV do existujícího provozu, zohlednit všechny faktory ovlivňující logistiku a sledovat vytížení AGV zařízení, proces nabíjení, dodávky do výroby, střety s jinou logistickou technikou, blokování na křižovatkách apod. „Tento přístup umožňuje již v předimplementační fázi identifikovat potenciální úzká místa a optimalizovat budoucí logistický systém v bezpečném digitálním prostředí,“ doporučuje Silvia Furtáková.
Na důležitost testování a ověřování poukazuje i Martin Řehák. „Pilotní provoz AGV může odhalit slabiny před plným nasazením,“ vysvětluje. Dále radí zohlednit růst a škálovatelnost – AGV i další automatizované systémy by měly dokázat růst spolu s rozšiřujícím se provozem.
Příprava procesů i vhodná infrastruktura
Firmy ovšem nezřídka podceňují klíčové faktory, které zásadně ovlivňují úspěšnost nasazení AGV. „Mezi nejčastější chyby patří nedostatečná příprava procesů, kdy nejsou správně analyzovány materiálové toky a optimalizovány trasy, což vede k neefektivnímu využití AGV nebo jejich častému blokování,“ upozorňuje Aleš Hušek, manažer logistických řešení ve společnosti Toyota Material Handling CZ.
Dalším opomenutím bývá podcenění infrastruktury, zejména kvality podlah, které mohou obsahovat nerovnosti nebo překážky komplikující navigaci. Firmy podle Aleše Huška často neřeší ani dostatek prostoru pro manévrování nebo správné rozmístění nabíjecích stanic, což vede ke zbytečným prostojům. Bez pečlivé přípravy se tak může stát, že AGV nesplní očekávání a nepřinese předpokládané zvýšení efektivity.
Komplexní řešení a funkční celek
„Hlavní chybou, na niž v praxi narážím, je snaha přenést stávající proces ‚jedna ku jedné‘ do automatizovaného provozu. V převážné většině případů by proces automatizace měl být spojen se zefektivňováním materiálových toků a s inovacemi v rámci úpravy procesů. Ať už je to eliminace v rámci počtu předávacích míst, homogenizace přepravních břemen, úprava četnosti závozů či změny v layoutu,“ vyjmenovává Tomáš Hajduček. Takové procesy, jako jsou vstupní kontrola, celní odbavení či inventura, by měly být brány v potaz v případě přechodu k automatizovanému zaskladňování zboží. Správné nastavení přepravních misí a eliminace prázdných přejezdů dokáže zvýšit efektivitu a pomoci snížit návratnost investice (ROI), která je ve finále nejčastějším kritériem pro rozhodování.
Mnoho firem si již v dnešní době uvědomuje, že si v případě automatizace nekupují jen AGV vozík, ale komplexní řešení logistického procesu. „Firmy by měly při zavádění automatizace v určitém procesu přemýšlet o návazných krocích, zda bude systém připraven na další rozšíření, zda jsou do budoucna závislí na jednom dodavateli, anebo jim zůstává možnost zakomponování více technologií do jednoho funkčního celku,“ zdůrazňuje Tomáš Hajduček.
„Vhodné hlavně pro vícesměnné provozy“
Komplexní přístup je klíčový. Nasazení automatizace není jen o tom, že automat provádí určité úkony. Aby je mohl spolehlivě a plynule vykonávat, musí mít připravené prostředí a procesy. Pokud jsou v podniku zavedeny pracovní a logistické standardy, je implementace AGV systému mnohem jednodušší. Co to obnáší? Přesně definovaná vstupní a výstupní místa na pracovištích, linkách a ve skladech, volné logistické uličky nezablokované materiálem, dodržování standardů pro odběr a ukládání materiálů, sledování a sběr informací z výroby nebo skladu a podobně. AGV vozíky jsou schopné nepřetržitého provozu 24/7 s průběžným nabíjením. Proto je ideální využít jejich potenciál ve vícesměnných provozech, kde zajišťují plynulý chod operací i během nočních směn, víkendů a svátků.
Silvia Furtáková, digital factory manager, Asseco CEIT
„Zohledněte potřeby daného provozu“
Při výběru AGV je klíčové zohlednit specifické potřeby provozu, jako jsou požadovaná nosnost, rychlost přepravy, frekvence manipulace a provozní podmínky, například úzké prostory nebo přítomnost překážek. Důležité je také zvážit typ manipulovaného materiálu, prostředí, integraci do stávajících systémů a návratnost investice. Správná volba AGV je zásadní pro efektivní automatizaci.
Aleš Hušek, manažer logistických řešení, Toyota Material Handling CZ
„Návaznost na další technologie“
Výběr dané AGV technologie ve větší míře závisí na manipulované jednotce (paletě) a celém souvisejícím procesu, tj. na předávacích místech, výšce zdvihu, prostoru a návaznostech na další technologii zákazníka. Problematické pro nasazení AGV jsou stísněné prostory a starší výrobní provozy, kde se s pohybem automatizované techniky nepočítalo. Dalším důležitým aspektem je unifikace palet (čím větší variabilita, tím menší šance nalezení průniku pro nasazení automatické manipulace). Pro AGV je důležitý provoz uvnitř, bez působení povětrnostních vlivů. Je dobré se vyvarovat mokra, mastné či rozbité podlahy, nadměrného sklonu a přejezdu větších spár.
Pawel Byczkowski, vedoucí projektů automatizace, Jungheinrich (ČR)
Článek připravil: David Čapek
Úvodní foto: Jungheinrich (ČR)