
Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na šestipruhové uspořádání mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Kývalka až k MÚK Holubice. Jde o 30 km dlouhý úsek na obchvatu Brna. V bulletinu pro novináře o tom informovalo Ředitelství silnic s dálnic (ŘSD).
Po dálnici D1 v Brně projede denně až 80 000 aut. Předběžný odhad investic do rozšíření dálnice na šest pruhů je kolem 24 miliard Kč bez DPH. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032. „Nechtěli bychom to dělat po úsecích, abychom tam otravovali 11 let, chtěli bychom to dělat komplet, abychom těch 11 let zkrátili třeba na čtyři roky, aby se to udělalo najednou. Ať je to co nejkratší, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ říká Radek Mátl, generální ředitel ŘSD.
Letos v dubnu zprovoznilo ŘSD úsek mezi 194. a 196. kilometrem dálnice, který na šestipruh rozšířilo jako první. Letos na podzim začne ŘSD rozšiřovat na šest pruhů křižovatku Brno jih mezi D1 a D2 na 196. kilometru. Je jednou z nejvytíženějších křižovatek v Česku. V roce 2026 by ŘSD chtělo začít stavět novou křižovatka, která by měla vzniknout na úseku D1 Černovická terasa. Stavba této křižovatky zpřístupní průmyslovou oblast na východ od Brna. „Rozšíření dálnice D1 kolem Brna na šest pruhů má pro nás stejnou prioritu jako dostavba páteřní dálniční sítě v České republice,“ dodává mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Práce na rozšíření celého 30 kilometrů dlouhého úseku mezi Kývalkou a Holubicemi chce ŘSD co nejvíc urychlit. Nejdřív by se měly rozšířit všechny mosty, pak vozovka. ŘSD předpokládá, že v roce 2027 začne rozšiřovat všechny mosty mezi Kývalkou a Holubicemi, ty by mohly být hotové o dva roky později. ŘSD chce minimalizovat dopady na provoz při rozšíření celého 30 kilometrů dlouhého úseku. Jednou z variant je, že v celém úseku by ŘSD nejdřív zrekonstruovalo a rozšířilo všechny mosty, aby pak samotné rozšiřování dálnice bylo co nejkratší. „To znamená, že v první etapě by byly mosty a ve druhé samotná vozovka po celém úseku. Práce na rozšíření dálnice chceme výrazně zkrátit, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ upřesňuje Radek Mátl.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: ŘSD