
Francouzská společnost Akiem, která se zabývá pronájmem a leasingem kolejových vozidel, uzavřela se společností Siemens Mobility závaznou objednávku na 10 lokomotiv Vectron Dual Mode (VDM) s opcí na dalších 40 lokomotiv tohoto typu. Objednávka je součástí rámcové dohody, která byla podepsána v srpnu 2021 a týkala se dodávek lokomotiv a souvisejících služeb. První lokomotivy z nové zakázky budou dodány na konci roku 2026. Akiem v minulosti závazně objednal už 100 lokomotiv Siemens Vectron, a to postupně od roku 2021.
„Jsme potěšeni, že se společnost Akiem opět rozhodla pro Siemens Mobility a objednala další lokomotivy Vectron do své flotily,“ řekl Steffen Bobsien, vice president locomotives & coaches, Siemens Mobility GmbH. „Vectron se svou jedinečnou modulární konstrukcí bude významně přispívat k železniční dopravě na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích ve flotile společnosti Akiem.“
„Tato lokomotiva, vybavená systémem ERTMS, může operovat jak na elektrifikované, tak na neelektrifikované infrastruktuře bez kompromisů v rychlosti a tažné síle,“ uvedl Fabien Rochefort, CEO Akiem. „Neustálým investováním do našeho parku lokomotiv chceme přispět k omlazení nákladní a osobní železniční dopravy a zavázat se k ekologičtějšímu železničnímu sektoru.“
Lokomotivy s maximálním trakčním výkonem 2,4 megawattů v elektrickém režimu a 2 megawatty v dieselovém režimu jsou schopny jet rychlostí až 160 km/h. Lokomotivy pro Akiem budou vybaveny systémem ERTMS (digitálním rádiovým spojením GSM-R a vlakovým zabezpečovačem ETCS) a budou provozovány v Německu a Rakousku s možností rozšíření do dalších evropských zemí (jako je Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko).
Vectron Dual Mode je navržen pro provoz v duálním režimu pro dopravu vlaků jednou lokomotivou v částečně elektrifikované trase, jelikož kombinuje elektrické trolejové napájení a spalovací motor. Tím efektivně nahrazuje dvě dosud používaná řešení: dopravu vlaku naftovou lokomotivou v celé délce trasy (i pod trakčním vedením na liniově elektrifikovaných tratích), která je provázena zvýšenou spotřebou energií a emisí, a výměnu naftové lokomotivy za elektrickou v průběhu cesty vlaku, která je provázena sníženou produktivitou lokomotiv i personálu a zvýšením nákladů a času potřebného k dopravě vlaku. Vectron Dual Mode tedy umožňuje energeticky i ekonomicky úsporné a flexibilní řešení pro částečně elektrifikovanou železniční síť.
K začátku června prodala společnost Siemens Mobility více než 100 zákazníkům přes 2700 lokomotiv Vectron a flotila Vectronů má za sebou více než jednu miliardu kilometrů v provozu. Lokomotivy založené na platformě Vectron byly schváleny pro provoz ve 20 evropských zemích.
Připravil: hub
Foto: Siemens