logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Obchodníci, oborová sdružení a politici řeší konkurenci online tržišť

19. května 2025
Ekonomika 0
320
Obchodníci, oborová sdružení a politici řeší konkurenci online tržišť

Nástup čínských internetových tržišť odebral českých e-shopům podle odhadů odborníků 10–15 % jejich tržeb. Současné kroky americké administrativy přitom mohou vést k tomu, že tato tržiště budou dále posilovat svou přítomnost v Evropě na úkor USA. Základem působení těchto tržišť na evropských trzích musí být nastavení rovných a férových podmínek, apelují zástupci českých firem a podnikatelů na politiky.

Nástup čínských e-shopových agregátorů, jako jsou např. Shein nebo Temu, snižuje tržby českého e-commerce prostředí významným způsobem o 10 až 15 procent. Již počátkem roku upozorňoval Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), že zatímco v českých e-shopech činily obraty za rok 2024 194 miliard korun, celkem Češi utratili on-line 220 miliard korun, a to po započtení nákupů na zahraničních tržištích. Jejich vstup označil již tehdy za „poměrně agresivní“.

Experti očekávají, že e-commerce trh loni celkově vzrostl. Zatím to potvrzují dílčí data

Od té doby situace akceleruje: nedávné kroky americké administrativy a možná celní válka mohou reálně znamenat, že čínská tržiště ještě zesílí svou přítomnost v Evropě. „Ta největší tržiště v poslední době stahují svou reklamu na sociálních sítích v USA, o to více nyní budou cílit na Evropu. Těží přitom z nerovných podmínek hry a Evropa na narovnání těchto podmínek není v tuto chvíli připravena,“ domnívá se Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, která se zabývá online marketingem.

Řadu nakupujících náhle udržitelnost netrápí

„Nákupy na mimoevropských e-shopech, kde vládnou hlavně ty z Číny, rychle rostou především u mladé generace. Mladí už na mimoevropských tržištích uskutečňují téměř třetinu ze všech svých nákupů,“ vysvětluje ve svém aktuálním vyjádření pro portál časopisu Systémy Logistiky Tomáš Čupr a pokračuje: „Právě tyto obří obchody s agresivní cenovou politikou zcela ovládly trh. Zajímavé přitom je, že při těchto nákupech už (nejen) mladou generaci netrápí bezpečnost, ekologická stopa ani lidská práva, ale zajímá je jen široký výběr a nízká cena.“

Zkušenost s online nákupem má v Česku 86 % uživatelů internetu

Situací, kterou aktuálně popisuje Tomáš Čupr, se v posledních týdnech intenzivně zabývá prakticky celý český e-commerce trh. Ve druhé polovině dubna proběhl na půdě Poslanecké sněmovny seminář pod názvem „Neférová konkurence e-commerce prodejců ze třetích zemí“. V průběhu semináře, organizovaného společně Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR), se v dolní komoře Parlamentu sešli zástupci podnikatelů, spotřebitelských organizací, kontrolních úřadů i státní správy. Společně pojmenovali rizika, která ohrožují nejen český maloobchodní trh, ale také spotřebitele, férové podnikatelské prostředí, veřejné rozpočty a regionální zaměstnanost. Od přítomných poslanců opakovaně zaznělo, že stát musí využívat všechny své pravomoci a česká vláda má domácí podnikatele chránit i při evropských jednáních.

Jana Vetyška na akci mj. uvedl, že za prudkým růstem prodejů především čínských obchodníků na on-line tržištích je mimo jiné dlouhodobé selhávání v oblasti kontroly a vymáhání pravidel. Jedním z klíčových problémů je podle něj kombinace existujících daňových a celních výjimek. Zejména jde o výjimku pro bezcelní dovoz balíčků s deklarovanou cenou do 150 eur praktická beztrestnost přeshraničních prodejců na cizích platformách za nedodržování základních zákonných povinností. Mezi hlavní porušení zákonných požadavků lze dále zařadit vyhýbání se úhradám DPH, recyklačních poplatků či odpovědnosti za bezpečnost prodávaného zboží. Český stát loni odhadem na různých daních a poplatcích, které zejména čínské e-shopy neodvedly, přišel o devět miliard korun a s růstem objemu prodejů z Číny bude letošní výpadek příjmů státu ještě vyšší.

Jan Vetyška zdůraznil, že problémem není ani tak absence legislativy, ale její nedostatečné vymáhání. „Pravidla máme, ale v praxi se je nedaří uplatňovat. Kontrola neprobíhá organizovaně, dohled je nedostatečný, přestože má k dispozici účinné nástroje, jak zasahovat proti podvodům a nekalým praktikám. Kdo prodává v Evropě, má dodržovat evropská pravidla,“ uvedl. Podle něj stát a Evropská unie dlouhodobě selhávají v ochraně domácího trhu, čímž vytváří neférové prostředí. Poctiví domácí podnikatelé musí dodržovat řadu regulací, zatímco zahraniční prodejci zůstávají mimo dosah dozorových orgánů.

Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory, v parlamentu varoval před důsledky nečinnosti v této oblasti. „Zahraniční platformy se chovají jako klasické e-shopy, zapojují se do prodejního procesu, ale nenesou žádnou odpovědnost. Tu mají teoreticky nést samotní prodejci na on-line tržištích. Všem je nicméně jasné, že do Číny naše orgány nedosáhnou, a čínští obchodníci tuto beztrestnost aktivně využívají. Naproti tomu čeští obchodníci v online světě i v kamenných prodejnách jsou pod bedlivou kontrolou a musí plnit všechny nákladné povinnosti, plynoucí z rozsáhlé byrokratické zátěže. Výrobky na čínských e-shopech mohou být o 30–40 procent levnější jenom proto, že jim české kontrolní orgány trpí ignorování pravidel,“ řekl na semináři Tomáš Prouza.

Sjednocení podmínek a schopnost vynutit dodržování evropských pravidel a zákonů se podle Tomáše Čupra přitom týká nejen daňové oblasti, kde např. u DPH utíkají miliardy eur. „Bavíme se i o jiných aspektech, jako je třeba ekologická stopa, nedodržování pracovních podmínek a lidských práv, bezpečnost výrobků, používání nebezpečných materiálů nebo třeba to, že tyto výrobky nepodléhají testování či nemají k dispozici manuály odpovídající evropským požadavkům. Nutných změn je celá řada,“ dodává aktuálně Tomáš Čupr.

Podle Tomáše Prouzy je načase přestat se tvářit, že je nutné čekat čekat na evropské řešení. „Ano, musíme co nejdřív zrušit celní výjimku pro balíčky pod 150 eur. Ale stát může velmi účinně konat už nyní. ČOI má pravomoci, Česká inspekce životního prostředí má pravomoci, Celní správa má pravomoci, Finanční správa má pravomoci. Musí je konečně začít využívat. A pokud na to nemají dostatek zdrojů, musí je od politiků co nejrychleji dostat. Politici se rádi chlubí úspěchy české e-commerce po celé Evropě. Ale pokud kontrolním orgánům nedají jasné zadání a dostatek zdrojů, můžeme na dlouhodobý úspěch české e-commerce zapomenout,“ řekl na půdě Poslanecké sněmovny Tomáš Prouza.

Méně prostoru pro malé e-shopy?

Nástup velkých agregátorů podle Tomáše Čupra přispěje ke konsolidaci českého trhu. „V České republice je nyní okolo 50 tisíc e-shopů, to je na obyvatele prakticky nejvíc v Evropě. Malé e-shopy budou pomalu končit, v konkurenci velkých agregátorů a agresivních velkoskladů z Číny nebudou mít pro klienty velkou přidanou hodnotu,“ domnívá se Tomáš Čupr. Pozitivní zprávou pro klienty může být silnější tlak na cenu dováženého zboží, nicméně tento tlak musí být doprovázen právě rovnými podmínkami na trhu.

Současná nejistota vyvolaná hrozbou zavádění vysokých cel americkou administrativou a možnými celosvětovými recipročními kroky český e-commerce dále zasáhne, upozorňuje Tomáš Čupr: „E-shopy prodávající elektroniku, oblečení nebo jiné zboží s vysokým podílem dovozu z potenciálně zasažených zemí by mohly pocítit výraznější dopad než prodejci lokálních produktů nebo digitálního obsahu,“.

E-shopy nakupující v zahraničí by se tak staly méně konkurenceschopnými, výhodu by naopak získali ti obchodníci, kteří prodávají lokálně vyráběné zboží. Méně citlivé na cenové výkyvy způsobené cly budou i ty e-shopy, které se zaměřují na unikátní produkty, specializované tzv. niche trhy nebo ty, jež nabízejí přidanou hodnotu (např. výjimečný zákaznický servis). Právě tam je podle Tomáše Čupra cesta, jak se proti podobným výkyvům trhu bránit: budování silné značky a loajality klientů, diverzifikace dodavatelů i optimalizace nákladů budou hrát stále větší roli.

Podle dat ČSÚ loni tržby českých e-shopů rostly meziročně o téměř 20 procent. Před zahájením současné celní hrozby se očekával růst i letos, byť nižším tempem o 5–8 %. V prvním čtvrtletí přitom tržby internetových obchodů rostly o stále velmi rychlých 16 procent.


Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Preis King, Pixabay

 

Související články:

Experti očekávají, že e-commerce trh loni celkově vzrostl. Zatím to potvrzují dílčí data Zkušenost s online nákupem má v Česku 86 % uživatelů internetu Obrat české e-commerce meziročně vzrostl, počet e-shopů mírně klesl Tržby e-shopů letos dále porostou. Marketéři věří hlavně těm specializovaným

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required