logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Silniční přeprava pod tlakem: Co žene ceny vzhůru

16. května 2025
Doprava 0
367
Silniční přeprava pod tlakem: Co žene ceny vzhůru

Ceny silniční nákladní dopravy v Evropě v posledních měsících pozvolna, ale vytrvale rostou. Ačkoliv se globální obchod částečně stabilizoval po pandemických a válečných otřesech, silniční přeprava zůstává v Evropě klíčovou tepnou pro tok zboží a čelí řadě výzev. Důvody růstu cen jsou jednak ekonomické, ale také sociální i ekologické.

V České republice vzrostly náklady dopravců podle indexu sdružení Česmad Bohemia* meziročně o 2,4 procenta. „Identifikujeme relativně výrazný nárůst nákladů v meziročním vyjádření, což je dáno zejména nárůstem cen mýtného. Typicky se jedná o trasy do Německa, Španělska a Velké Británie, které Německem procházejí,“ komentuje vývoj indexu spolek Informace pro dopravní analýzy.

Česmad Bohemia upozorňuje, na co se musí silniční dopravci připravit s novým rokem

Růst nákladů se projevuje v celé Evropě a silniční přeprava proto v závěru minulého roku mírně zdražila, zejména co se týče jednorázových zakázek, na které se uplatňují tzv. spotové ceny. Podle zprávy European Road Freight Rate Development Benchmark vzrostly ve čtvrtém čtvrtletí 2024 spotové sazby o 0,5procentního bodu oproti předcházejícímu čtvrtletí.​ Už sedmé čtvrtletí v řadě však zůstávají pod úrovní kontraktačních sazeb, což je způsobeno slabší poptávkou a rostoucími náklady přepravců.

Zpráva upozorňuje, že slabá poptávka, způsobená nízkým růstem HDP a poklesem maloobchodních prodejů, zvyšování spotových sazeb spíše zpomaluje. Naopak náklady dopravců, včetně loňského zdražení paliv a dalších provozních nákladů, vytvářejí tlak na růst cen.

V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí

„Provozovatelé nákladních vozidel v EU, z nichž 89 % tvoří malé a střední podniky, čelí rostoucím nákladům, což dále ztenčuje jejich již tak nízké marže. Zvýšení mýta, nedostatek řidičů a nové předpisy EU, včetně směrnice o Eurovinětě a standardů emisí CO₂, tlačí vzhůru jak provozní náklady, tak kapitálové investice,“ uvádí Vincent Érard, ředitel strategie a rozvoje Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU).

Ceny nafty v posledním roce kolísaly

Dalším klíčovým faktorem jsou ceny pohonných hmot. Nafta tvoří přibližně čtvrtinu až třetinu celkových nákladů dopravců. V Česku během posledních dvanácti měsíců cena kolísala mezi 39,83 a 35,07 korunami za litr. V posledních týdnech se cena drží kolem 35 korun, avšak s blížícím se létem se dá očekávat opětovné zvýšení. Výkyvy v cenách ropy, daně a ekologické přirážky způsobují nejistotu, kterou dopravci promítají do svých cenových nabídek.

„Od doby, kdy začala válka na Ukrajině a cena nafty vyskočila o desítky procent, se snažíme podepisovat se zákazníky palivové doložky, které se vyhodnocují buď měsíčně, nebo kvartálně. Pokud nafta stoupá, stoupají adekvátně k tomu ceny, případně naopak. Tento model chrání jak dopravce, tak také zákazníka,“ vysvětluje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti-RSC.

Vyšší náklady na řidiče

Evropa navíc dlouhodobě čelí nedostatku řidičů, což zvyšuje mzdové náklady. Pro firmy je obtížné přilákat mladší ročníky. Růst mezd i náborové pobídky se tak opět odrážejí v konečných cenách přepravy. Podle IRU v roce 2024 chybělo v EU asi 426 000 profesionálních řidičů a očekává se, že bez systémových změn se tato mezera bude dál prohlubovat.

Generální tajemník IRU Umberto de Pretto dodává: „Problém s nedostatkem řidičů nákladních vozidel se nadále prohlubuje, přičemž nejvíce znepokojující je stále se rozšiřující propast mezi mladými a staršími řidiči. Bez společného a trvalého úsilí tato demografická časovaná bomba exploduje a vážně ovlivní hospodářský růst a konkurenceschopnost po celém světě.“

Investice do bezemisních vozidel

Další tlak na ceny vyvíjí zelená transformace. Od letošního roku se očekává zpřísnění emisních norem pro těžká nákladní vozidla a některé členské státy EU již zavedly nízkoemisní zóny. Dopravci tak musí investovat do modernějších, ekologičtějších vozidel – což zvyšuje kapitálové i provozní výdaje. Zelené přirážky se stávají běžnou součástí cenové struktury.

Všechny tyto faktory mají přímý dopad na ceny zboží pro koncového zákazníka. Ačkoliv přeprava tvoří jen část celkového řetězce, je klíčová pro tzv. poslední míli, tedy finální fázi doručování. Výrobci i distributoři ve stále větší míře promítají vyšší přepravní náklady do koncových cen – zejména u zboží s vysokou frekvencí přepravy, jako jsou potraviny, drogerie nebo balíkové zásilky z e-shopů.

Digitalizace pomáhá šetřit

Naopak jistou úlevu přináší digitalizace a optimalizace tras, které umožňují efektivnější využití kapacit a snižují prázdné kilometry. Zavádění telematiky, prediktivního plánování a sdílení nákladních prostorů může tlumit růst nákladů. Tyto nástroje na českém trhu využívají především větší dopravní firmy.

Z dlouhodobého hlediska lze očekávat, že tlak na ekologizaci, profesionalizaci a automatizaci povede k přestavbě celého sektoru. Mnohé menší dopravní společnosti mohou být nuceny odejít z trhu, což povede k další konsolidaci a možná i dalšímu růstu cen – tentokrát z důvodu nižší konkurence.

Růst trhu o dvě procenta

Podle prognózy logistické společnosti Noatum Logistics by trh silniční nákladní dopravy v Evropě měl v letošním roce narůst o dvě procenta na hodnotu 436,9 miliardy eur. Zatímco ochlazující se inflace a lepší spotřebitelské výdaje podpoří poptávku, strukturální problémy přetrvávají. Nedostatek řidičů, regulační změny a rostoucí provozní náklady zůstávají pro provozovatele nákladní dopravy hlavními problémy.

Kromě toho dopravci netuší, jak evropský vývoj ovlivní nová americká obchodní cla. „Vývoj v následujících měsících je opravdu neuchopitelný. Jedna věc je, že v posledních dnech cena nafty jde dolů. Nicméně aktuální politická situace, kdy každý den přichází nové informace ohledně spolupráce EU s USA, je opravdu těžké odhadnout, jak se bude situace vyvíjet,“ doplňuje Ondřej Stöhr.

  • Poznámka: Nákladový index Česmad Boihemia je systém sledování vývoje nákladů českých kamionových dopravců. Vychází z metodiky holandské společnosti NEA a z metodiky odborníků z Fakulty dopravní ČVUT v Praze, kteří jsou jeho zpracovateli. Index je zkonstruován tak, aby dával objektivní informace o vývoji nákladů na 1 km, které má dopravce v různých evropských relacích a také obecný přehled o vývoji na celém trhu kamionové dopravy.

Připravil: Filip Hubička
Ilustrační snímek byl pořízen při návštěvě  P3 Parku Horní Počernice. Foto: Filip Hubička

Související články:

Česmad Bohemia upozorňuje, na co se musí silniční dopravci připravit s novým rokem V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí Česko má téměř šest tisíc dobíječek, v rámci EU je čtrnácté GRAFIKA UVNITŘ: Loňské prodeje elektrických dodávek v EU klesly o 9,1 %, v Česko výrazně vzrostly

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required