logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost Element Logic, poskytovatel automatizovaných řešení AutoStore, oznámila akvizici...
  • Realitněporadenská firma Cushman & Wakefield zveřejnila zprávu analyzující ekonomické a...
  • Veletrh transport logistic 2025 se blíží, na mnichovském výstavišti se bude konat první červnový...
  • K poslednímu dubnovému dni bylo v České republice provozováno přes 42 700 osobních bateriových...

KOMENTÁŘ: Dopravce není povinen uhradit zákazníkovi plnou škodu

9. května 2025
Komentáře 0
226
KOMENTÁŘ: Dopravce není povinen uhradit zákazníkovi plnou škodu

Plná náhrada škody způsobené dopravcem je často science fiction. Dopravce se totiž v těchto případech řídí maximálními odpovědnostními limity.

V rámci obchodu s hmotným zbožím má logistika a doprava nezastupitelné místo. Mimo dodacích podmínek INCOTERMS, které určují rozsah zobchodovaných přepravních služeb prodávajícím a kupujícím, má následně zcela zásadní význam přepravní smlouva. Ta řeší vztah vznikající mezi jedním v přepravců (odesílatelem, event. příjemcem) a dopravcem. Přepravní smlouva se věnuje vztahům vzniklým při provádění přepravy, tj. v rámci přemísťování zásilky od odesílatele k příjemci, resp. z místa nakládky do místa vykládky.

V oblasti mezinárodní přepravy vztahy vzniklé z přepravní smlouvy vycházejí z mnohostranných mezinárodních úmluv (dohod), které tuto problematiku řeší vždy v rámci jednoho dopravního módu. Mezinárodní mnohostranné úmluvy jsou transformovány do jednotlivých právních systémů členských států, tj. těch států, které se rozhodly se takovými mnohostrannými úmluvami o přepravní smlouvě řídit. Aby mělo řešení přepravně-právních vztahů v rámci přepravních smluv v mezinárodní přepravě smysl, má obsah mezinárodních mnohostranných úmluv vždy kogentní charakter. Tzn., že např. jakákoliv jejich úprava v rámci národních předpisů, která by ustanovením těch úmluv odporovala, je neplatná. Obdobné platí i pro ustanovení přepravních smluv ve vztahu odesílatel – dopravce.

Níže je uveden přehled mnohostranných úmluv o přepravní smlouvě podle jednotlivých módů mezinárodních doprav. Žlutě jsou vyznačeny úmluvy, které platí v rámci ČR.

I v mezinárodní přepravě samo sebou platí, že dopravce odpovídá za škody vzniklé na přepravované zásilce od jejího převzetí od odesílatele až do jejího vydání příjemci. Za škody dopravce neodpovídá, pokud byly způsobeny jednáním či opomenutím odesílatele, příjemce (resp. vlastníka zásilky), vadou nebo zvláštní povahou zásilky, vadou či nedostatkem obalu, popř. okolností, kterou dopravce nemohl ani předvídat ani odvrátit. Při ztrátě nebo zničení zásilky hradí dopravce její běžnou cenu a zpravidla též náklady s její přepravou. Při částečné ztrátě nebo poškození zásilky hradí částku, o kterou byla zásilka skutečně znehodnocena, nebo náklady její účelné opravy.

V mezinárodní přepravě je však odpovědnost dopravce limitována. Tato limitace patrně patří k tomu nejvýznamnějšímu, čím obsah mnohostranných mezinárodních úmluv disponuje.

Limity odpovědnosti dopravců dle konkrétních dopravních módů, které platí podle jednotlivých mezinárodních mnohostranných úmluv o přepravní smlouvě:

 

Závěrem budiž řečeno, že výše uvedené kogentní nastavení limitace odpovědnosti dopravce v mezinárodní přepravě není nepřekonatelné. V rámci jednotlivých mnohostranných mezinárodních úmluv jsou v jednotlivých módech mezinárodních přeprav možnosti, jak tyto limity upravit, resp. zneplatnit. To však platí výhradně na základě konkrétního ujednání v rámci dané přepravní smlouvy mezi odesílatelem a dopravcem provedeného na základě povinného navýšení přepravného.


doc. Radek Novák, katedra logistiky, Podnikohospodářská fakulta VŠE v Praze
Tabulky: autor
Foto: MSC

Související články:

KOMENTÁŘ: Zasílatelé a dopravci nově s povinnostmi pojišťovacích makléřů KOMENTÁŘ: Dopravce není detektiv KOMENTÁŘ: Je dopravce povinen provést identifikaci příjemce zboží? Prověření je především na odesílateli, vyplývá ze soudního rozhodnutí KOMENTÁŘ: Pojištění v přepravě? Nejdříve je třeba mít jasno

Doporučujeme

Komerční sdělení

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required