
Plná náhrada škody způsobené dopravcem je často science fiction. Dopravce se totiž v těchto případech řídí maximálními odpovědnostními limity.
V rámci obchodu s hmotným zbožím má logistika a doprava nezastupitelné místo. Mimo dodacích podmínek INCOTERMS, které určují rozsah zobchodovaných přepravních služeb prodávajícím a kupujícím, má následně zcela zásadní význam přepravní smlouva. Ta řeší vztah vznikající mezi jedním v přepravců (odesílatelem, event. příjemcem) a dopravcem. Přepravní smlouva se věnuje vztahům vzniklým při provádění přepravy, tj. v rámci přemísťování zásilky od odesílatele k příjemci, resp. z místa nakládky do místa vykládky.
V oblasti mezinárodní přepravy vztahy vzniklé z přepravní smlouvy vycházejí z mnohostranných mezinárodních úmluv (dohod), které tuto problematiku řeší vždy v rámci jednoho dopravního módu. Mezinárodní mnohostranné úmluvy jsou transformovány do jednotlivých právních systémů členských států, tj. těch států, které se rozhodly se takovými mnohostrannými úmluvami o přepravní smlouvě řídit. Aby mělo řešení přepravně-právních vztahů v rámci přepravních smluv v mezinárodní přepravě smysl, má obsah mezinárodních mnohostranných úmluv vždy kogentní charakter. Tzn., že např. jakákoliv jejich úprava v rámci národních předpisů, která by ustanovením těch úmluv odporovala, je neplatná. Obdobné platí i pro ustanovení přepravních smluv ve vztahu odesílatel – dopravce.
Níže je uveden přehled mnohostranných úmluv o přepravní smlouvě podle jednotlivých módů mezinárodních doprav. Žlutě jsou vyznačeny úmluvy, které platí v rámci ČR.
I v mezinárodní přepravě samo sebou platí, že dopravce odpovídá za škody vzniklé na přepravované zásilce od jejího převzetí od odesílatele až do jejího vydání příjemci. Za škody dopravce neodpovídá, pokud byly způsobeny jednáním či opomenutím odesílatele, příjemce (resp. vlastníka zásilky), vadou nebo zvláštní povahou zásilky, vadou či nedostatkem obalu, popř. okolností, kterou dopravce nemohl ani předvídat ani odvrátit. Při ztrátě nebo zničení zásilky hradí dopravce její běžnou cenu a zpravidla též náklady s její přepravou. Při částečné ztrátě nebo poškození zásilky hradí částku, o kterou byla zásilka skutečně znehodnocena, nebo náklady její účelné opravy.
V mezinárodní přepravě je však odpovědnost dopravce limitována. Tato limitace patrně patří k tomu nejvýznamnějšímu, čím obsah mnohostranných mezinárodních úmluv disponuje.
Limity odpovědnosti dopravců dle konkrétních dopravních módů, které platí podle jednotlivých mezinárodních mnohostranných úmluv o přepravní smlouvě:
Závěrem budiž řečeno, že výše uvedené kogentní nastavení limitace odpovědnosti dopravce v mezinárodní přepravě není nepřekonatelné. V rámci jednotlivých mnohostranných mezinárodních úmluv jsou v jednotlivých módech mezinárodních přeprav možnosti, jak tyto limity upravit, resp. zneplatnit. To však platí výhradně na základě konkrétního ujednání v rámci dané přepravní smlouvy mezi odesílatelem a dopravcem provedeného na základě povinného navýšení přepravného.
doc. Radek Novák, katedra logistiky, Podnikohospodářská fakulta VŠE v Praze
Tabulky: autor
Foto: MSC