
Výrobce autodílů Karsit Jaroměř postihly kvůli chystaným americkým clům komplikace, má pozastavený kontrakt v hodnotě milionů korun ročně. Vylisované a svařené komponenty z Karsitu měl odběratel zpracovat v Srbsku a pak je dodat k montáži kanadské automobilce v Kanadě, jejíž vozy končí na trhu USA. Jan Kříž, generální ředitel Karsitu, upozorňuje, že segment automotive zažívá těžké období. Podle něj se v Česku začalo hrát o jeho záchranu.
V čem bylo zavedení cel ze strany USA překvapivé?
V politice, jak ji známe v Evropě, by takové opatření muselo projít přes několik rovin, jako je parlament, senát a podobně. Získal by se čas na implementaci. Tady se stalo, že opatření bylo přijato ve čtvrtek a od úterý začalo platit. Je neuvěřitelné, s jakou rychlostí začala opatření platit. Přitom výrobky třeba ještě putovaly po moři. (Rozhovor vnikal ve středu 9. dubna ráno SEČ, ještě ten den později Donald Trump oznámil, že vyhlašuje 90denní pauzu v zavádění cel – pozn. red.). V segmentu automotive se plánují minimálně roční až víceleté kontrakty. Vámi zmíněný projekt byl tedy pozastaven, náš zákazník si nechává čas na rozmyšlenou, co s ním bude dál dělat.
Pro nás nejde o strategickou zakázku, to podtrhuji, ale je jasné, že automotive jako celek zažívá těžkou dobu. Nehledě na zavádění cel konkurence z Asie tento segment se proměňuje přímo před očima a mění se absolutně od základů. Obrazně řešeno, konkurence přestala péct rohlíky, a peče housky. Zákazníka zasytí úplně stejně, a ještě mu nabídnou stejnou, nebo nižší cenu. Elektromobil prostě nemá převodovku, výfukové potrubí a mnoho dalších součástek jako auta se spalovacím motorem. Určitě zůstane část zákazníků, kteří si budou kupovat rohlíky, ale velká část trhu přejde na housky.
A jen pro zajímavost, například naše lisovací formy jsme v podstatě nuceni nakupovat v Asii rovněž. V Evropě je trh s těmito nástroji zcela „rozstřelený“, ovšem v Asii je nakoupíme v kvalitě, kterou potřebujeme, a za cenu, jež nám vyhovuje. Chci tím ilustrovat, že automotive se opravdu mění velmi razantně.
Co s tím v Evropě můžeme dělat?
Jediná šance je přizpůsobit se. Není možné trvat na tom, že když vyrábím rohlíky 150 let, tak je také budu vyrábět dalších 150 let. To by bylo jako vyrábět parní stroje nebo koňské potahy. Na trhu se objevují menší zakázky, ale je jich třeba víc, je tedy vhodné těchto možností využít. A kromě automotive musíme hledat další segmenty, kde se můžeme uplatnit.
A rád bych zdůraznil, že by se tomuto tématu měli věnovat politici. Sám jsem městským zastupitelem ve Dvoře Králové nad Labem a krajským zastupitelem v Královéhradeckém kraji, a alespoň částečně se snažím těmto věcem věnovat. Ale který zákonodárce kdy přijde například do továrny toho typu, jako je Karsit, aby viděl, jak vzniká přidaná hodnota? Stát přitom podle mého soudu musí tuto oblast nějakým způsobem podpořit, jinak hrozí, že automotive dopadne jako textilní průmysl. Ten z našeho regionu vymizel úplně.
Co by se mělo stát konkrétně?
Například naše firma má nad 500 zaměstnanců, a tím je de facto diskvalifikovaná z dotační politiky.
Dalším problémem je vzájemná komunikace firem. Myslím, že existuje prostor pro to, aby některé zakázky sdílely. To je zatím ojedinělé, přitom naším soupeřem není firma z Hradce Králové, Pardubic, nebo Českých Budějovic. Konkurence je za hranicemi. Měli bychom si také klást otázky typu: je fajn, že v Praze budou jezdit trolejbusy z Turecka? Proč členové vlády jezdí v BMW, a ne superbem?
Dalším samostatným tématem je stavební řízení. Do naší továrny jsme připravovali dvoumiliardovou investici, a tu jsme zrušili kvůli tomu, že jsme včas nezískali stavební povolení, o které jsme usilovali pět let.
Někdy mě také až udivuje razance kontrol, které na nás dopadají, ať jde o daně, cla nebo hygienu. V knize návštěv vám za uplynulý rok ukáži záznamy o několika kontrolách tohoto typu, ale ani jednoho politika, který by se přišel podívat, jak v praxi vzniká miliarda obratu.
Pojďme se krátce podívat na logistiku Karsitu. Inovujete i v této oblasti?
Disponujeme vlastní logistikou, sklady a dopravou, máme 10 vlastních kamionů, kterými zásobujeme naší výrobu i dodáváme produkty našim zákazníkům. Zhruba polovina produkce je určená přímo pro Škodu Auto, zbylých 50 % dodáváme zákazníkům po celé Evropě, a to i subdodavatelům pro výrobu nákladních vozidel. V roce 2024 jsme ve Dvoře Králové nad Labem vybudovali distribuční a logistické centrum, které nyní přesouváme do Hradce Králové. Spočítali jsme si, že je pro nás lepší sloučit výrobní dávky do větších zakázek, vyjde nás tak levněji vyrobit dávku na celý rok najednou, uskladnit ji a dodávat zákazníkovi postupně. Tím nám sice rostou nároky na fixovaný kapitál a na skladování, ale významně ušetříme při výrobě, a hlavně v požadovaném čase dodáváme produkty našim zákazníkům, kteří jsou s tímto modelem velice spokojeni.
V aktuálním vydání tištěných SL 216, které vycházejí tento týden, čtěte anketu o dopadech cel, kterou jsme uskutečnili mezi poskytovateli a uživateli celních služeb.
Text: Filip Hubička
Foto: archiv Jana Kříže