
Přechod na udržitelnější městskou logistiku si klade za cíl firma Wolt. Ve spolupráci s technologickými partnery spouští podporu lokálně bezemisních vozítek a elektrokol pro kurýry. Nové formy doručování testuje prozatím v Praze, ale chystá se i do center dalších větších měst v tuzemsku.
Wolt spouští v Česku program Better Cities Fund, v jehož rámci bude k dispozici grant ve výši 2,5 milionu korun určený na dostupný leasing elektrických doručovacích vozidel. Současně proběhne tříměsíční pilotní provoz 20 elektrických vozítek, a to prostřednictvím platformy E-Mobility Rentals. Společnost testuje motivační programy pro kurýry i smluvní závazky pro spolupracující logistické firmy, které by měly používat elektrická vozidla a elektrokola.
Jak uvádí Jakub Moťovský, ředitel strategie a inovací pro kurýry ve střední Evropě, zhruba 80 % environmentálního dopadu firmy Wolt pochází z doručování. „Česká republika patří mezi země s nejvyššími emisemi v síti Wolt – 72 % objednávek je zde doručováno autem. Proto investujeme do řešení, která pomohou kurýrům přejít na bezemisní dopravu, a zároveň tím přispíváme ke kvalitě městského života,“ vysvětluje Jakub Moťovský.
V návaznosti na Evropu
Program Better Cities Fund vznikl ve spolupráci s organizací EIT Urban Mobility a navazuje na pozitivní zkušenosti z jiných evropských zemí, kde došlo ke snížení emisí až o 75 % na doručení, informuje firma. Podobný efekt očekává Wolt i v Praze, kde alternativní pohony dosud tvoří jen malý podíl vozového parku.
„Praha má jedinečnou příležitost zlepšit udržitelnost městské logistiky. Better Cities Fund pomáhá kurýrům překonat vysoké náklady na elektrickou dopravu a přináší inspiraci, jak snižovat uhlíkovou stopu města inovativními způsoby,“ komentuje Eliška Bajgarová, specialistka komunikace a zapojení veřejnosti v EIT Urban Mobility.
Přístupnější technologie
Technologická řešení zajišťuje společnost Treshpoint. Jedním z testovaných elektrických vozítek je model VOK S, který má nosnost až 120 kg, objem nákladového prostoru činí 420 litrů a dojezd při použití dvou baterií dosahuje až 100 km. Vozítko se nabije z běžné zásuvky do šesti hodin. Tento model je vybaven GPS, RFID zámkem a IoT konektivitou. Pro kurýry to podle společnosti znamená nižší provozní náklady, vyšší bezpečnost a pohodlí při práci.
Dalším z představených vozítek je model SmartVélo N°3. Ten nabízí nákladový prostor o objemu 250 litrů a nosnost až 85 kg, přičemž modulární konstrukce boxu zajišťuje stabilitu i při vyšším zatížení. Díky vyměnitelné baterii s životností až 2500 nabíjecích cyklů má vozítko dojezd až 150 km, což odpovídá celodennímu provozu. Nabíjení probíhá ze standardní zásuvky a trvá přibližně 4–6 hodin. SmartVélo je schváleno pro provoz na cyklostezkách a jeho provozní náklady mohou být podle firmy až o 90 % nižší než u běžného doručovacího auta.
„Naší ambicí je zpřístupnit technologie, které kurýrům pomohou zvládat každodenní provoz efektivněji a městům přitom uleví od zbytečné zátěže. Elektrokola jako VOK S nebo SmartVélo N°3 ukazují, že udržitelnost a praktičnost se mohou skvěle doplňovat,“ vyzdvihuje Justin Ihnken, spoluzakladatel firmy Treshpoint.
Prioritou je i bezpečnost
Součástí změny přístupu k městské mobilitě je také větší důraz na bezpečnost. Na potřebu vzájemného respektu mezi účastníky silničního provozu upozorňuje iniciativa Dám respekt. Ve spolupráci s firmou Wolt už proškolila tisícovku kurýrů a společně připravili desatero slušného kurýra.
„Pokud chceme, aby po městech jezdilo více lidí na kolech nebo elektrických vozítkách, musíme zajistit jejich bezpečnost,“ zdůrazňuje Michaela Kreuzigerová, spoluzakladatelka iniciativy Dám respekt. Zajištění bezpečnosti je podle ní úkolem nejen pro města, ale i pro firmy, které do městské mobility vstupují.
Připravil: dč
Foto: Wolt