
Benefity dodávkových vozů s elektrickým pohonem vynikají především v městském a příměstském provozu. Při správném nasazení představují tato vozidla efektivní a ekonomické řešení pro přepravu a doručování zboží.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 215 (leden–únor 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
V tuzemsku nacházejí elektrodávky uplatnění u řady firem. Jde třeba o balíkové přepravce, konkrétně společnosti DPD, GLS, PPL nebo Balíkovnu České pošty.
Podle vyjádření pro časopis Systémy Logistiky využívá např. DPD v současnosti vyšší desítky elektrododávek různých značek. GLS má ve vozovém parku zhruba stovku různých typů vozidel s elektrickým pohonem, přičemž během letošního roku chce jejich počet přinejmenším zdvojnásobit. Balíkovna v současné době využívá 130 vozů elektrododávek. „Mezi jejich plusy patří plynulá jízda, řidič při doručovaní nemusí neustále vypínat a opětovně startovat motor jako při konvenčním pohonu, nízké provozní a servisní náklady, nehlučný a bezemisní provoz převážně v obytných zónách měst a centrech měst,“ říká Ivo Vysoudil, tiskový mluvčí Balíkovny. Nevýhodou je pak podle něj citelný úbytek kapacity baterie při venkovních teplotách pod bodem mrazu.
Kritéria pro výběr
„Nabídka výrobců se postupně rozšiřuje, klíčovými parametry jsou pro nás dostatečná velikost nákladového prostoru/užitná nosnost, dojezd, rychlé nabíjení a dostupný servis. Největší překážkou je pro nás zatím nedostupnost servisu některých značek v regionech a samozřejmě legislativní otázky,“ podotýká Pavel Včela, ředitel GLS v České republice. Dodává, že legislativní úprava sice rozšířila možnost s řidičským průkazem skupiny B řídit i vozidla s alternativním pohonem až do 4,25 tuny (dříve 3,5 tuny), nicméně už neřeší další omezení, např. zákaz vjezdu pro vozidla přes 3,5 tuny, rychlostní omezení na 80 km/h nebo nutnost palubní jednotky při jízdě po zpoplatněných silnicích.
Pro společnost PPL je jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru elektrických dodávek, aby dojezd vozidel odpovídal potřebám firmy, zejména u městských a příměstských tras. „Zvažovali jsme celkové provozní náklady, včetně spotřeby energie a výdajů na údržbu. Dodávky musí splňovat požadavky na přepravní kapacitu, aby pokryly naše potřeby v objemu nákladového prostoru,“ vysvětluje David Voznička, provozní ředitel PPL CZ. Firmě se podle jeho slov osvědčilo budování vlastní dobíjecí infrastruktury, aby byla méně závislá na veřejné infrastruktuře a mohla lépe plánovat dobíjení elektrických vozidel. V současnosti má PPL v Česku dvě stovky vlastních dobíjecích stanic a pokračuje v instalaci dalších. Naopak firmě se neosvědčilo použití elektrických dodávek na přepravní linky s větším nárokem na užitečnou hmotnost vozidla.
Hlavními kritérii pro výběr elektrodávek jsou v případě firmy DPD kapacita baterie, doba nabíjení, dojezd a také podpora pokročilých technologií nové generace. „S našimi dopravci pravidelně testujeme a vyhodnocujeme vhodnost pro balíkový byznys,“ poznamenává Miloš Malaník, ředitel DPD CZ. Tato společnost podle něj průběžně řeší a případně ji omezuje stále nejasná legislativa týkající se skupiny řidičského oprávnění B a C, dále hmotnost vozu 3,5 t/4,25 t versus nosnost a povinný tachograf nebo také dotace a podpory, které nejsou směrovány na autodopravce a dopravní společnosti. Výzvu představuje i pořizovací cena versus vstupní výdaje pro náklad na doručenou zásilku či v neposlední řadě nabíjení a realizace nabíječek v depech versus nedostatek nabíjecích míst v některých lokalitách ČR.
Kolik a jakým způsobem
V obecnějším pohledu je před nákupem užitkového vozu zapotřebí důkladně zvážit, k čemu je vůz primárně určen, jak velké množství zboží či materiálu o jaké hmotnosti bude převážet a jaký bude jeho denní nájezd. „Na základě sdělených informací autorizovaný prodejce dokáže zákazníkovi poradit s výběrem druhu vozu, motorizace, výkonu motoru, případně možnostech přestavby vozu tak, aby plně splňoval zákazníkovy požadavky,“ říká Lenka Vaňková z oddělení public relations pro Volkswagen Užitkové vozy ve společnosti Porsche Česká republika.
U elektrických dodávek podle Lenky Vaňkové není už ani tak podstatný dojezd vozu, přestože stále zůstává důležitým měřítkem, ale především možnosti a čas na dobíjení. „Zároveň se liší dobíjecí časy jednotlivých elektrických užitkových vozů, které již vykazují velmi dobré hodnoty, jak u klasického nabíjení, tak u rychlého nabíjení,“ vyjmenovává. Je také důležité zvážit, kde a jak dlouho bude firma nabíjet. Tedy při výběru vozu do společnosti ideálně pořídit i nabíjecí stanici, která bude pro nabíjení stále k dispozici.
Dalším podstatným parametrem je bezpečnost daného vozu. Tedy jak byl vůz konstruován, jestli jako vůz se spalovacím motorem a elektromotor byl následně do vozu dodán, nebo zda byl od začátku vyvíjen a vyráběn jako elektrický. „Pokud je vůz od začátku vyvíjen jako elektrický, je celá koncepce vozu přizpůsobena elektrickému pohonu a má přímo z výroby bezpečně umístěnou baterii,“ sděluje dále Lenka Vaňková. U vybraných modelů elektroaut je místo umístění baterie vyztužené lehkými kovy a při nehodě je tak snížena možnost ohrožení posádky na minimum.
„Naše doporučení je analyzovat konkrétní provozní potřeby a na jejich základě zvolit nejvhodnější řešení,“ zdůrazňuje Ondřej Mann, truck sales manager ve společnosti Iveco Czech Republic. Vedle již výše zmíněných parametrů, jako je dojez vozidla na jedno nabití, možnosti dobíjení nebo nosnost a kapacita vozidla, doporučuje Ondřej Mann zohlednit rovněž celkové provozní náklady (TCO). Kromě pořizovací ceny je zásadní sledovat i náklady na údržbu, dobíjení a případně možnost dotací, které mohou zkrátit návratnost investice.
„V systému dotací přetrvávají nedostatky“
Soukromí dopravci jsou zatím při pořizování elektroaut znevýhodněni oproti České poště, která mohla nakupovat elektroauta s dotací pro státní organizace. Naopak dlouho avizované dotace pro podnikatele v roce 2024 vyloučily autodopravce a zatím se tak smrskly převážně jen na osobní vozy, které se nezřídla ani nepoužívají pro podnikání. V tuto chvíli je pro nás elektrifikace flotily velmi nákladná a ani provozní náklady nepřinášejí potřebné úspory, které by vyrovnaly jejich nevýhodnost vůči klasickým pohonům.
Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika
„Plusy z hlediska provozu“
Elektrifikace je součástí naší strategie dosažení takzvaných net-zero emisí do roku 2040. Tedy omezení generování emisí skleníkových plynů při doručení je jednoznačné pozitivum. Zatímco auta se spalovacím motorem obměňujeme za čtyři až pět let, vozidla na baterie by na základě už poměrně rozsáhlých zahraničních zkušeností v rámci naší skupiny Geopost mohla bez problémů jezdit i dvojnásobně déle. Je zde tedy i provozní výhoda.
Miloš Malaník, ředitel, DPD CZ
„Nulové lokální emise i tichý provoz“
Elektrické dodávky mají nižší náklady na palivo (elektřinu) a údržbu díky jednodušší konstrukci pohonu, na druhou stranu jsou pořizovací náklady elektrických vozidel zatím vyšší. Pro kratší trasy a pravidelné městské rozvozy je elektrická dodávka ideální díky nulovým lokálním emisím a tichému provozu. Elektrické pohony přispívají ke snižování emisí oxidu uhličitého a mohou pomoci splnit environmentální cíle firem i reagovat na zpřísňující se emisní normy a zóny s omezeným vjezdem.
Ondřej Mann, truck sales manager, Iveco Czech Republic
Článek připravil: David Čapek
Úvodní foto: PPL