
Mezinárodní skupina RCR Industrial Flooring se zabývá vývojem, dodávkami a servisem průmyslových podlah. Skládá se ze tří divizí, Flooring Applications, Flooring Productions a Flooring Services, působí ve 23 zemích v Evropě, Africe a Americe. Ředitelem její servisní divize pro střední Evropu je Jiří Elbl, se kterým hovoříme o nejnovějších trendech v této oblasti, která hraje klíčovou roli například při projektování a výstavbě automatizovaných skladů.
Jméno společnost RCR Flooring Services se v poslední době stále častěji objevuje v souvislosti s projekty nových i rekonstruovaných průmyslových hal. Čím přesně se zabýváte?
Poskytujeme služby developerům, projektovým manažerům i konečným uživatelům. Patří mezi ně průzkumy a technická diagnostika v brownfieldových objektech, v případě, že se změní účel skladu, řešení na míru pro specifikace a návrhy podlah, řízení projektu a kvality na stavbě, zaměření rovinnosti podlah podle všech norem, úpravy podlah po potřeby robotizace i zkoušky celistvosti jejich povrchu podlah. V poslední době jsme se podíleli na projektech, jako jsou například plně automatizovaná logistická centra Amazonu po celé Evropě a různé další logistické a robotické projekty, kde byla funkčnost podlahy klíčová, například pro Autostore, Exotec, Geek+, Amazon Robotics či HaiPick.
Je vaše role poradenská, nebo umíte zajistit i samotné realizace?
Naše role není pouze poradenská. I vzhledem k tomu, že jsme se dostávali k projektům, kde realizace broušení podlahy nebyla provedena správně, a klienti nebyli spokojeni s dosaženými tolerancemi pro budoucí robotizaci, rozšířili jsme naše portfolio o samotnou realizaci. Díky tomu jsme schopni dodat kompletní řešení na klíč – od počátečního měření, přes úpravy, přeměření až po finální report. Specializujeme se na specifické projekty, samotné betonování podlah neděláme, a ani to v regionu střední Evropy nemáme v plánu.
Poradenská činnost samozřejmě zůstává důležitou součástí našich služeb, protože v průběhu projektu je klíčové sdílet know-how a předcházet tak případným problémům. Tento přístup nám umožňuje zajistit, že konečný výsledek bude odpovídat požadavkům klienta i nejpřísnějším normám.
Odkdy vlastně RCR Flooring Services v Česku působí a jak se rozvíjí?
RCR Flooring Services je na českém trhu již několik let, přičemž její skutečný rozmach přišel mezi lety 2021–2022. V tomto období se firma začala plně soustředit na svůj core business: zaměřili jsme se na klíčové oblasti, které jsou dnes naším hlavním předmětem podnikání. Zároveň v této době probíhala i výstavba fulfillment centra Amazonu v Kojetíně, kde jsme dohlíželi na správnost provedení podlah, což pravděpodobně hrálo důležitou roli v naší expanzi a zvýšení povědomí o našem působení na trhu.
Jaké trendy a technologie se v oblasti průmyslových podlah z vašeho pohledu prosazují v poslední době nejvíce?
Jednoznačně jde o 3D skenování podlah. Vzhledem k stále častějšímu tlaku na provádění všech prací v co nejkratší době je důležité mít funkční nástroj, jak rychle a efektivně zmapovat prostor pro budoucí robotizovaný sklad. Bohužel se na trhu objevily firmy, které se chtěly připojit k tomuto trendu, ale používají nekvalitní skenery, jež nejsou schopné s dostatečnou přesností naskenovat podlahu. To vede k problémům, kdy bývá nějaké místo mimo toleranci přehlédnuto, což může vést až k nefunkčnosti nebo zpomalení celého skladu.
Jaké výhody 3D skenování přináší?
3D skenování, tedy tzv. high definition mapping, nám dává přesný obraz toho, co se opravdu na stavbě nachází. Dokážeme udělat as-build drawing v DWG, a tím předejít případným problémům s další instalací systémů. Na jednom projektu jsme nedávno odhalili, že sloupy nebyly perfektně kolmé a dokonce, že některé byly o 90 stupňů otočené. Díky 3D skenování tomu mohl integrátor projektu v čas zareagovat a upravit layout celého systému. V případě, že by na to přišli až během samotné realizace, mohlo by to vést ke zpoždění dodávky.
Jaké důležité aspekty a okolnosti musí zohledňovat uživatel i dodavatel podlahového řešení, které bude sloužit technologiím založeným na automatizaci a robotizace?
V robotizovaných skladech za poslední dobu byl udělaný obrovský posun a normy, které se standardně používaly pro realizaci (DIN 18202, TR34 atd.), přestaly stačit. Z toho důvodu si každý výrobce robotů musel vytvořit svoje požadavky na podlahu. Někteří výrobci si vystačí s požadavky na flatness (rovinnost) a levelness (vodorovnost), jiní potřebují dodatečné testování povrchu s požadavky, jakými jsou například odolnost proti oděru, drsnost, odrazivost, tření podlahy atd. Aktuálně se nedá říct, že jedna specifikace by pokrývala celé spektrum výrobců, je to hodně individuální a ke každému projektu se musí přistupovat individuálně.
Lze shrnout, jaký je rozdíl mezi podlahou pro účely automatizovaného skladu, a podlahou, na níž budou třeba staticky umístěny těžké průmyslové stroje?
Asi hlavní rozdíl je v četnosti zkoušení podlahy. Na určitých projektech musíme měřit a porovnávat rastrové pole 50mm x 50mm. Díky tomu víme přesně, kde jsou místa, která můžou být potenciálně kritická, a musí se opravit. Ačkoliv se již objevují roboty, které jsou vybaveny Lidarem a umějí přemýšlet za pomoci AI, stejně se většina strojů řídí nějakým logaritmem a QR kódem nelepeným na podlaze. A v takovém případě, pokud by jedna část podlahy selhala, mělo by to za následek zpomalení celého procesu naskladňování a vyskladňování zboží.
Je možné upgradovat podlahu, která se nachází například v nějaké starší budově, na podlahu, na níž jsou kladeny ta nejpřísnější kritéria?
Každý projekt je originální a musí se k němu přistupovat individuálně. Většinu průmyslových podlah je možné upgradovat na nové parametry. Vždy by měla proběhnout analýza stávající podlahy a porovnání s požadavky, které má výrobce robotů. Následně můžeme navrhnout řešení, které bude ideální jak technicky, tak finančně pro koncového zákazníka. Na druhou stranu jsme se již setkali s projekty, převážně na brownfieldech, kde nebyla jiná možnost než podlahu vybourat a vybetonovat novou, která byla navržena pro nový účel.
Podíleli jste se projektu Autostoru, který se nachází v Chebu na ploše 20 000 metrů čtverečních. Před jaké výzvy vás tato zakázka postavila?
Asi největší výzvou byl harmonogram tohoto projektu – všechno muselo být předáno klientovi v přesný čas a nebyl prostor pro chyby. Bohužel jsme se k tomuto projektu dostali až v jeho průběhu. Nejprve jsme tedy museli opravit již zbroušenou podlahu po jiné firmě, protože požadavky Autostoru nebyly splněny.
Další výzvou bylo nekvalitní 3D skenování. Museli jsme procházet podlahu ručně, protože jsme se nemohli spolehnout na obdržené DWG soubory plné chyb. Trávili jsme hodiny na místech, kde měl podle 3D skenu být problém, ale žádný jsme tam nenašli. Naopak jsme objevovali nová místa mimo tolerance, která vyžadovala úpravy a nebyly zakreslené v chybovém plánu.
V úvodu jste zmiňoval zakázku pro Amazon. Co představuje práce pro kolos, který působí po celém světe?
Podlahy pro Amazon jsou velice specifické, jelikož mají zhruba 80stránkový manuál, který obsahuje vše potřebné. Všechny obsažené požadavky je nutné zohlednit při výběru dodavatele, materiálu a implementovat v průběhu výstavby. Za poslední tři roky jsme dozorovali pro Amazon přibližně osm nových fulfillment center pro celé Evropě (v Česku, Německu, Francii a v Itálii), a ačkoliv specifikace jsou jednoznačně napsané, vždy se najde někdo, kdo se snaží něco přehodnotit ve svůj prospěch a nedodržet to. My se snažíme vždy docílit toho, aby zákazník vždy dostal všechno, za co platí.
Připravil: Filip Hubička
Foto: RCR Industrial Flooring