
Jediným segmentem autodopravy, kterého se letos dotklo zdražování mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích, jsou nákladní automobily nad 3,5 t. Oproti loňským sazbám jejich provozovatelé zaplatí zhruba o 5 % více.
Hlavním důvodem, proč jednotlivé státy přikračují ke zdražování mýtného, je snaha o snižování emisí skleníkových plynů a zejména pak oxidu uhličitého. „Mnoho zemí zvyšuje sazby mýtného nejen kvůli inflaci a vyšším nákladům na infrastrukturu, ale také proto, aby motivovaly dopravce k přechodu na ekologičtější vozidla,“ říká Ivana Lang, ředitelka pro oblast mýtného ze společnosti Eurowag. Emisní poplatky, které dosud v některých zemích vůbec neexistovaly, se stávají složkou mýtného prakticky všude a jednotlivé státy svoje poplatky vyrovnávají.
Slovensko zpoplatnilo nové úseky a zdražilo o 40 %
Slovensko letos původně počítalo s dramatickým zvýšením sazeb mýtného až o 80 %, ale nakonec vláda schválila přibližně poloviční růst o 40 %, který bude platit od 1. července 2025. Toto navýšení zahrnuje jak kompenzaci za neprovedené inflační úpravy z předchozích let, tak zavedení nových poplatků za emise oxidu uhličitého a další externality v souladu s evropskou směrnicí o EuroVignette.
„Přibylo 140 nových vyměřených úseků, 64 stávajících úseků bylo upraveno a 46 zrušeno. Mezi klíčové změny patří zařazení 21 kilometrů dálnice na obchvatu Bratislavy mezi zpoplatněné úseky,“ poznamenává Ivana Lang z Eurowagu. Sazby daně pro těžká užitková vozidla budou upraveny na minimum povolené směrnicí EU. Pro nejčastěji používanou soupravu s návěsem to bude v praxi znamenat úsporu přibližně 330 eur. Nové sazby se poprvé použijí pro zdaňovací období 2025.
Zdražuje i Rakousko a Maďarsko
Vyšší mýtné si od 1. ledna 2025 účtuje také Rakousko. V jeho případě se pro nákladní automobily zvýšilo o 7,3 až 12,6 % v závislosti na počtu náprav a třídě oxidu uhličitého. Samostatné sazby budou stanoveny pro autobusy, jejichž složka oxidu uhličitého bude o 25 % nižší. Oproti tomu Německo zavedlo změny v mýtném předloni v prosinci. Vozidla s nulovými emisemi, jako jsou elektromobily nebo vozidla na vodíkový pohon, jsou až do konce letošního roku osvobozena od poplatku za oxid uhličitého. Zároveň posílila elektronická kontrola mýtného prostřednictvím satelitních systémů.
Polsko zavedlo od Nového roku povinnost registrace v systému SENT pro dopravce ze zemí EU a Evropského sdružení volného obchodu (ESVO) při přepravě zboží do Polska ze země mimo EU nebo z Polska do země mimo EU. Vysoká míra inflace donutila zvýšit sazby mýtného v Maďarsku. Pro nákladní automobily nad 3,5 to znamená nárůst o 3,4 %, ostatní složky zůstávají beze změny. Od 4. listopadu 2024 do 1. března 2025 jsou nákladní vozidla splňující emisní normy Euro 3,4, 5, 6 tradičně osvobozena od zákazů jízdy v mezinárodní dopravě. Platí pouze zákaz jízdy v sobotu od 22.00 nebo předvečera svátku do neděle, resp. svátku 22.00 nebo do 22.00 ve svátek.
Z hlediska českých dopravců pak došlo ještě k jedné praktické změně. Portál českého elektronického mýtného systému, který fungoval na adrese mytocz.eu, se přesunul na novou adresu myto.gov.cz a funguje tak pod národní doménou gov.cz.
Připravil: sdb
Zdroj, data: Eurowag
Foto: sdb