
Obyvatelé České republiky patří při nákupech na internetu mezi nejaktivnější v Evropě, alespoň jednou za poslední rok nakoupilo 86 % uživatelů internetu (podle loňských průzkumů přitom v tuzemsku užívá internet devět lidí z deseti). V Evropské unii má zkušenost s on-line nákupy 77 % uživatelů webu. Nejvíce Evropané na internetu nakupují oblečení a objednávají jídlo, vyplývá z nejnovějších dat Eurostatu. Odborníci věří v budoucnost personalizace obsahu.
„Obliba nakupování po internetu stále roste a už se stala standardem. Zatímco před 10 lety v České republice alespoň jednou ročně on-line nakoupilo 52 % uživatelů internetu, loni už to bylo 86 %. V EU přitom má zkušenost s on-line nákupy 77 % lidí, nejvíce přitom Evropané nakupují oblečení a objednávají dovoz jídla,“ shrnuje loňská data Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits. Kromě spotřebního zboží a rozvozu jídla výrazně vyrostl i trh služeb, k růstu přispívají např. různé cestovatelské platformy umožňující jednoduchou rezervaci ubytování či koupě letenek nebo streamovací služby, na vzestupu jsou i finanční produkty.
Nejaktivnější jsou v online nákupech Irové
Obyvatelé České republiky tedy patří mezi ty, kteří na webu nakupují nejčastěji. V měřené věkové skupině uživatelů internetu ve věku 16–74 let loni alespoň jednou on-line nakoupilo 86 % obyvatel ČR. Vůbec nejvíce on-line přitom v EU nakupují Irové (96 %), víc jak 90% podíl nakupujících na internetu mají i Nizozemci a obyvatelé Skandinávie. Naopak v rámci EU jsou při nákupech nejméně aktivní Bulhaři a Rumuni.
„Trh doručovacích služeb se v posledních 10 letech výrazně proměnil. Především došlo k obrovskému boomu výdejních boxů, které se staly nejoblíbenějším způsobem doručení. Sítě boxů dále porostou především v malých obcích tak, aby každý měl box k dispozici do maximálně pět minut chůze či jízdy autem. Trendem je rovněž rostoucí obliba posílání balíků přímo mezi domácnostmi, to souvisí s rozvojem aplikací zaměřených na prodej již nepotřebného použitého zboží,“ dodává za dopravce ředitel GLS v ČR Petr Pěcha.
S tímto trendem cirkulární ekonomiky je vidět i zvýšená poptávka klientů po udržitelných produktech. “Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu řeší. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,” dodal Tomáš Čupr za PPC Profits.
V České republice působí zhruba 50 tisíc e-shopů, v takové konkurenci se potřebují odlišit. „I e-shopy se tak budou muset zaměřit na nové způsoby komunikace a budou hledat nové cesty, jak být s klientem v užším kontaktu a vybudovat si s ním silný vztah. I v komunikaci bude stále větší roli hrát digitalizace a AI, jedním z nejoblíbenějších trendů poslední doby v budování loajality je personalizované video, touto cestou se vydává stále víc malých i velkých e-shopů,“ vysvětluje Michal Orsava, zakladatel agentury Webout.me.
Evropané na webu nakupují nejvíc oblečení a jídlo
Evropané na internetu pořizují oblečení (46 %) a využívají služby rozvozu jídla (21 %). Ze spotřebního zboží následují nákupy kosmetiky, vybavení domácnosti a sportovních potřeb. Roste ale i zájem o on-line nákupy služeb, především v oblasti zábavy a turismu. „Třicet procent lidí si objednalo některou ze streamovacích služeb, čtvrtina kupuje on-line lístky na různé sportovní či kulturní akce. Čtvrtina lidí si také objednala nějakou dopravní službu, zpravidla nákup letenek, pětina pak řeší on-line ubytování,“ doplnil Tomáš Čupr s tím, že zatím v menší míře lidé on-line řeší finanční a pojišťovací produkty nebo služby v provozu domácnosti, jako je např. nákup energií.
Nepřekvapivě nejvíce na internetu nakupují mladí ve věku 25-44 let. Ale i ve věkové skupině nad 65 let už má alespoň nějakou zkušenost s on-line nákupem více než polovina uživatelů internetu.
Stále větší část Evropanů má právě zkušenost s nákupem ze zahraničí. Zhruba 40 % z těch, co na webu nakupují, už nakoupilo zboží v zahraničí. „Stojí za tím především velká evropská i mimoevropská on-line tržiště nabízející až miliony různých druhů zboží. Na druhé straně ale vidíme i úspěšné české e-shopy, kterým se daří prodávat v zahraničí. Roste proto i poptávka po dopravě z ČR do jiných zemí,“ dodává Petr Pěcha za GLS.
Podle dat ČSÚ loni tržby českých e-shopů rostly meziročně o 18 procent. Růst bude pokračovat i letos, byť pravděpodobně nižším tempem o 5–8 %. “Reálné mzdy českých domácností budou letos opět vyšší, průměrná mzda se přiblížila 50 tisícům korun měsíčně. To se odrazí i ve větší ochotě utrácet. Tempo růstu však bude nižší než loni,” říká Tomáš Čupr.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Filip Hubička