
Minulý týden se ve Stuttgartu konal třídenní veletrh Logimat věnovaný nejnovějším produktům a inovacím v oblasti intralogistiky. V deseti výstavních halách na ploše větší než 125 000 metrů čtverečních se více než 65 tisíc návštěvníků mohlo seznámit s řešeními 1625 vystavovatelů ze 40 zemí včetně 300 společností, které se akce zúčastnily poprvé. Téměř 36 % vystavovatelů letos přijelo do Stuttgartu ze zemí mimo Německo, a z nich čtvrtina byla z mimoevropských zemí. Systémy Logistiky o vystavených produktech a řešeních informovaly živě z místa konání i po akci samotné na svém Linkedin profilu, redakce dosud zveřejnila přes 20 příspěvků s desítkami fotek a videí.
Celkem 22,1 % přítomných profesionálů z oboru uzavřelo během veletrhu smlouvu nebo tak plánuje učinit bezprostředně po jeho skončení. Analýza provedená nezávislým institutem pro výzkum trhu Wissler & zjistila, že polovina návštěvníků z řad odborníků (49,9 %) má ve svých firmách rozhodovací pravomoci a 36,4 % přijelo s konkrétními investičními projekty. Rozděleno podle odvětví, 55 % návštěvníků pocházelo z výrobního sektoru a 11,2 % z velkoobchodu a maloobchodu. Více než 40 % návštěvníků urazilo kvůli účasti na veletrhu vzdálenost delší než 300 km, přičemž 23,1 % návštěvníků přijelo z jiných zemí než z Německa a téměř polovina z nich (9,4 %) z Asie, Afriky a Ameriky. Nejdelší cestu podnikli účastníci z Austrálie.
Prolistováním příspěvků na již zmíněném Linkedin profilu Systémů Logistiky lze ověřit, že na veletrhu dominovala témata automatizace a robotizace. V tomto článku se zaměřujeme na některé dodavatele, kteří cílí nejen na tento sektor, ale i na klasickou, ovšem neustále inovovanou manipulační techniku.
Toyota MH představila vozík s integrovanou lithium-iontovou baterií
Toyota Material Handling představuje svou novou řadu čelních elektrických vysokozdvižných vozíků Toyota Traigo48 ve tříkolových a čtyřkolových modelech dostupných v různých variantách s nosností od 1,5 do 2,0 tuny, s výškou zdvihu až 7,5 metru a maximální rychlostí až 20 km/h.
Řada Traigo48 je k dispozici s flexibilními možnostmi baterií, které vyhovují různým provozním požadavkům: jde o konvenční olověné (lead-acid / LAB) baterie a lithium-iontové (LIB) baterie. Flexibilita výběru mezi těmito možnostmi umožňuje zákazníkům zvolit si řešení, které bude vyhovovat jejich provozním potřebám.
Pro ty, kteří upřednostňují ergonomii a rychlé nabíjení, uvedla Toyota Material Handling na trh zcela nový model Traigo_i, který se vyznačuje integrovanou lithium-iontovou baterií.
Tento design nabízí prostorově úspornou konfiguraci pro obsluhu, které poskytuje ergonomické umístění ovládacího panelu, chytře řešený multifunkční displej i komfortní prostor pro nohy. Dynamická linie rámu pod sedadlem řidiče a zvýrazněný design kabiny je inspirovaný ikonickým tvarem katany. Snadný přístup k nabíjecímu portu integrovanému do zadní části šasi umožňuje rychlejší a efektivnější příležitostné nabíjení.
Nové modely Toyoty MH jsou vylepšeny o prvky jako je menší volant, nastavitelný sloupek řízení a nová loketní opěrka s možností výběru ovládacích pák. K dispozici je také integrovaný barevný dotykový displej poskytující rozhraní člověk-stroj. Pozice vylepšeného ochranného rámu řidiče a nového designu spodní palubní desky usnadňuje výhled operátora vpřed.
Plovoucí kabina, namontovaný na čtyřech zavěšených tlumičích, snižuje vibrace a zajišťuje hladký a tichý provoz, který zvyšuje pohodlí obsluhy a snižuje únavu. Volitelná prosklená střecha s širokým výhledem dále zlepšuje výhled a umožňuje operátorům mít jasnější výhled nahoru na vidlice a náklad.
Jungheinrich předvedl nejen nový retrak
Dodavatel Jungheinrich představil koncept „Connected Solutions“, vyvinutý s cílem pomoci firmám všech velikostí, aby jejich procesy manipulace s materiálem byly více efektivní a odolné vůči budoucím výzvám. Komponenty řešení, které lze modulárně rozšiřovat, jsou propojeny end-to-end a lze je flexibilně přizpůsobit individuálním požadavkům ve skladu.
Jako produktovou novinku Jungheinricch uvedl retrak ETV 3i navržený pro náročné použití ve vícesměnném provozu s dlouhými přejezdy a zakládáním do velkých výšek. Vozík kombinuje maximální energetickou účinnost, nejvyšší ergonomické standardy a nejpokročilejší bezpečnostní funkce. Nabízí optimalizovaný výkon s nosností až 2,5 tuny a také vysokou zbytkovou nosnost. Díky nejmodernější lithium-iontové technologii vykazuje tento retrak vynikající energetickou účinnost. Vylepšená ergonomie zajišťuje větší pohodlí při řízení díky výškově nastavitelnému vzduchovému sedadlu, většímu čelnímu sklu a optimalizovanému nástupnímu schůdku. Kromě toho inovativní prvky, jako je světelný pás SmartStripe, zvyšují viditelnost ve skladu, čímž se zvyšuje bezpečnost při každodenním provozu.
Kromě nového ETV 3i představila společnost Jungheinrich také vozíky ETV 214i a EFG 425, které byly nominovány na cenu IFOY. ETV 214i je nominován v kategorii „Skladové vozy“. Jeho inovativní koncepce baterií umožňuje kompaktní konstrukci s velkorysým prostorem pro řidiče, nízkou nástupní výškou a současně lepším výhledem. Vozík EFG 425 byl nominován na cenu IFOY v kategorii „Čelních vozíků“. Jedná se o vozík s výkonnou technologií elektrického pohonu, který nabízí bezemisní alternativu k vysokozdvižným vozíkům poháněným spalovacím motorem.
V hybridní expozici na stánku společnosti Jungheinrich si návštěvníci mohli naživo vyzkoušet, jak se manuální a automatizované procesy hladce doplňují a zajišťují efektivní tok materiálu. Od příjmu zboží přes vychystávání objednávek až po expedici zboží jsou všechny fáze sladěny s ostatními a digitálně propojené.
Kion Group: vozíky řídí umělá inteligence
Kion Group v rámci rozsáhlé spolupráce se společnostmi Nvidia a Accenture představil své první fyzické řešení s podporou AI v prostředí Omniverse. Průmyslové vozíky řízené umělou inteligencí ve spojení s digitálními dvojčaty přinášejí do provozu dodavatelských řetězců daslší zvýšení efektivity, adaptability a úspor nákladů. O co konkrétně šlo?
Linde MH, dceřiná společnost Kion Group, předvedla plně integrované řešení pro příjem zboží, které zahrnuje autonomní mobilní robot (AMR) a manuálně ovládaný vozík – oba s podporou AI. Řešení na platformě Nvidia Omniverse zobrazuje v reálném čase přesnou lokalizaci průmyslových vozíků. Palubní i stacionární kamery, využívající hardware Nvidia, zachycují a zpracovávají živá provozní data. Celý systém funguje v dynamickém simulačním prostředí, které umožňuje optimalizaci koordinace vozíků a efektivní plánování tras v rozsáhlém měřítku. Vozíky jsou navíc vybaveny aplikacemi umožňujícími průběžné softwarové aktualizace funkcí, jako je pokročilé rozpoznávání osob a vyhýbání se překážkám.
V rámci platformy Omniverse jsou na základě živých dat ze senzorů a kamer vytvářena vysoce realistická digitální dvojčata. To zákazníkům umožňuje digitálně mapovat veškerý majetek ve skladu v reálném čase – od manuálních vysokozdvižných vozíků a autonomních robotů až po přesnou lokalizaci zboží. Kombinace této technologie s možností simulovat neomezené množství scénářů umožňuje uživatelům navrhnout ideální rozložení nových skladů a zlepšit jejich správu. Řešení pomáhá předvídat peaky, zajišťovat bezpečnost pracovníků a efektivněji plánovat využití zdrojů.
Další inovace od Linde MH: nové vozíky i software
Společnost Linde Material Handling (Linde MH) ze skupiny Kion Group dále v premiéře představila například elektrické protizávažové vozíky Linde E a Xi s nosností až 2 tuny.
Modely Linde Xi10 až Xi20 jsou vybaveny integrovanou devadesátivoltovou lithium-iontovou baterií a synchronním reluktančním motorem pro vysokou akceleraci a rychlé zvedání/spouštění. Modely Linde E14 až E20 nabízejí všestrannost a umožňují provozovatelům přecházet mezi olověnými a lithium-iontovými bateriemi nebo nadále využívat stávající baterie na principu plug-and-play.
Co se týče automatizace, dodavatel rozšiřuje své portfolio o celkem pět nových modelů Linde Matic. K vidění byl také software Matic:move, který byl navržen pro usnadnění plánování, uvádění do provozu, údržby a servisu automatizovaných vozíků. V době konání veletrhu uvedli specialisté Linde do provozu cloudový zákaznický portál myLinde. Nabízí sadu softwarových řešení, včetně systému Linde connect pro správu managementu řízení, asistenčního systému Linde Safety Guard a aplikace Linde connect:charger pro správu nabíjení baterií, které jsou přístupné přes jediné rozhraní pro bezproblémové řízení a ovládání.
Stánek Linde MH uvnitř haly 10 doplňovaly dvě další venkovní plochy, které se v posledních letech osvědčily a přímo sousedí s halou. Na nákladovém dvoře si návštěvníci mohly sami vyzkoušet různé modely vysokozdvižných vozíků a absolvovat individuální předváděcí akce.
Do „stáje“ Kion Group patří také dodavatel Baoli, který předvedl elektrické vozíky KBET 15-20 a paletové vozíky KBP 14-20: řada KBP 14-20 zahrnuje dva modely s nosnostmi 1,4 t a 2,0 t, oba jsou vybavené 48voltovou lithium-iontovou baterií. Řada tříkolových elektrických čelních vozíků KBET 15-20 s nosností od 1,5 t do 2,0 t 20 je vybavena 80voltovými lithium-iontovými bateriemi, které umožňují bezproblémové rychlé nabíjení i mezidobíjení. Návštěvníci měli na stánku možnost hovořit s odborníky Baoli, a seznámit se i s dalšími produkty této společnosti: například s retrakem KBR 14-20 s nosností od 1,4 t do 2,0 t, s dieselovovými a LPG vozíky KBD/G 25-35 a vlajkovou lodí Baoli, elektrickým čelním vozíkem KBE 25-35.
Still iGo: Škálovatelná automatizace
A do třetice Kion Group: na automatizovaný vysokozdvižný vozík EXV iGo, který dodavatel Still představil začátkem loňského roku, navazují další tři automatizované sériové stroje: kromě EXV iGo je nově řeč řeč o novém základním modelu AXV iGo, vysokozdvižném vozíku FM-X iGo, nominovaném na cenu IFOY, a o vozíku MX-X iGo pro práci ve velmi úzkých uličkách.
Dva kompaktní, intuitivně ovládané vysokozdvižné vozíky AXV iGo a EXV iGo jsou ideálními partnery pro automatizaci jednotlivých středně náročných přepravních úkolů ve stávající skladové infrastruktuře. Pro složitější přepravní úkoly a integrované materiálové toky s nejvyššími nároky na skladovací hustotu, výšku a nosnost, nabízí portfolio iGo další řešení: retrak FM-X iGo, který se skladovací výškou až 10 metrů a šířkou uličky pouhých 3 000 mm umožňuje efektivní hustotu skladování i za obtížných podmínek ve stávajících skladových dispozicích. Pro opravdu vysoké nároky je zde MX-X iGo se skladovací výškou až 14 metrů.
Díky inovativnímu softwaru iGo flow connectivity mohou všechny vozíky fungovat jako samostatná řešení, ale zároveň i v chytré interakci mezi sebou navzájem. iGo flow zajišťuje spolehlivé připojení automatizovaných, manuálních i stacionárních zařízení, řídí přepravu a pohyb materiálu a umožňuje také napojení na zákaznické systémy a vozidla třetích stran. Pro ještě větší kompatibilitu a integraci Still postupně vybavuje všechna zařízení iGo standardizovaným rozhraním VDA 5050.
Na letošním Logimatu si návštěvníci mohli vyzkoušet škálovatelnou automatizaci se Still iGo na „vlastní kůži“. Ve dvou živých ukázkách společnost představila řešení s AXV iGo a také plně automatizovaný tok materiálu, synchronizovaný se systémy iGo pomocí několika vozíků a skladu krychlových palet. Nabídka hamburského specialisty na intralogistiku kromě automatizovaných řešení zahrnuje také diferencované portfolio ručních vysokozdvižných vozíků a skladových vozíků, modulární balíčky služeb, které zákazníkům umožňují stanovit si vlastní priority, a také inovativní digitální nástroje pro inteligentní samoobslužnou správu flotily.
Mnohá další řešení od jiných dodavatelů najdete na Linkedin profilu časopisu Systémy Logistiky: ČTĚTE ZDE.
Připravil: Filip Hubička
Úvodní foto: Stanislav D. Břeň
Zpravodajství na Linkedin zpracoval: Stanislav D. Břeň