
Dopravníky patří k typickým a svým způsobem až ikonickým zařízením v rámci logistických provozů. Klíčové je využití dopravníkových systémů při plánovatelném, opakovaném pohybu zboží ve skladech a v distribučních či třídicích centrech, přičemž jejich fungování je v dnešní době čím dál častěji provázáno s různými pokročilými technologiemi.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 215 (leden–únor 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Ani dopravníkovým systémům se nevyhýbají současné hlavní trendy v logistice, ať už jde o udržitelnost, modularitu, automatizaci nebo využívání umělé inteligence (AI). „Na úrovni samotných komponentů, ze kterých se dopravníky skládají, je patrný trend snahy o minimalizaci spotřeby energií a včasnou a přesnou diagnostiku provozních chyb tak, aby je bylo možné rychle lokalizovat a odstranit. Ve své většině jde o řešení provozních stavů. To je možné kombinací logiky v řídicím systému a použitím komponentů, které poskytují zpětnou vazbu řídicímu systému, případně nadřazenému řídicímu systému v reálném čase,“ popisuje Libor Mihalka, jednatel společnosti Logtech. Sofistikovanější, tedy zpravidla vysokorychlostní dopravníky dokážou využívat senzoriku, která umožňuje monitorovat vibrace, nárůst teploty sledovaných komponentů, díky čemuž je možné včas reagovat prediktivní údržbou.
Udržitelnost se v oblasti dopravníků projevuje několika způsoby. „Předně je kladen velký důraz na energetickou účinnost řešení. Energetický management se stal plnohodnotnou součástí logistiky. Dopravníkové technologie jsou také poměrně jednoduše recyklovatelné,“ konstatuje Radek Hradil, CEO společnosti aeqoom group.
AI se hlásí o slovo
I do segmentu dopravníků vstoupily nástroje pokročilé automatizace a internetu věcí. Inteligentní algoritmy jsou již při návrhu řešení schopny dynamicky optimalizovat tok materiálů a zboží. V provozu pak senzory a zařízení připojená k síti integrované na warehouse control system (WCS) umožňují pokročilý online monitoring. „O slovo se důrazně hlásí také umělá inteligence. Ta se dnes používá hlavně při servisu. Predikcí možných poruch nebo řešením potřeb údržby pomáhá minimalizovat prostoje a zlepšuje celkovou spolehlivost systému,“ vysvětluje Radek Hradil.
„Umělá inteligence může hrát roli v případě, že je dopravník napojený na další technologie, jako je například balička, sorter či doplnění materiálu do výrobních strojů,“ podotýká Tomáš Horák, commercial director společnosti Stow Česká republika. Sladění dopravníku s uvedenými technologiemi a zařízeními je zcela zásadní pro správné a efektivní fungování celého procesu.
Koordinace různých kroků i požadavků
Co je klíčové pro optimální nasazení a efektivní provoz dopravníků? Jak se v daném ohledu vyvarovat chyb? Jedním z problémů bývá neucelená představa některých firem o fungování celého zařízení. „Je důležité si na začátku říct, co od dopravníků zákazník očekává, a to napříč jeho odděleními. Každé oddělení totiž požaduje něco jiného a je potřeba dojít ke kompromisu. Nejhorší situace nastává, když jsou dopravníky nainstalovány, ale není to dostatečně interně probráno,“ upozorňuje Jiří Kuča, obchodní ředitel společnosti Rollcontech. Na to navazují interní procesy, o nichž je třeba do hloubky komunikovat i se zaměstnanci, kteří budou v každodenním kontaktu se zařízením.
Zásadním krokem je definice transportních jednotek (jejich rozměry, hmotnost a další charakteristiky), transportního výkonu a požadovaných funkcionalit. „Tyto informace pak musí být zohledněny ve fázi nabídky a následné přípravy realizační dokumentace. Nedostatečné podklady mohou znamenat dodávku nesprávně konfigurovaných dopravníků,“ přibližuje jedno z možných úskalí Libor Mihalka. Je nutné podle něj myslet i na vazby se širším ekosystémem a propojení s nadřazenými informačními systémy nebo např. robotickými pracovišti, ke kterým, příp. od kterých mohou dopravníky odvážet manipulační jednotky.
Pro spolehlivé fungování dopravníků je podstatné dodržovat manuály k provozu a údržbě. Správná údržba spočívá mj. v dodržování mazacího plánu nebo čištění senzorů. „Dopravníkové systémy jsou zpravidla velmi odolné a ‚tolerantní‘. Opotřebené mechanické komponenty o sobě dávají vědět dlouho předem, ať už zvýšenými vibracemi či hlučností,“ dodává Libor Mihalka.
Výběr vhodného řešení
„Dopravníky jsou sice tradičním způsobem dopravy materiálů a balíků, ale v dnešní době představují pouze jednu z více alternativních možností. Proto je velmi důležité zohlednit širší kontext a vybrat to nejvhodnější řešení. Pro optimální nasazení a efektivní provoz dopravníků je klíčových několik faktorů, které ovlivňují integraci a provoz v rámci celkového logistického systému,“ poznamenává Radek Hradil. Každé nasazení dopravníků by mělo vycházet z podrobné analýzy provozu a logistických potřeb firmy. Takový výstup analýzy je dobré ověřit pomocí simulačních nástrojů, které umožní testovat různé scénáře v reálném provozu ještě předtím, než dojde k reálnému nasazení.
Rozšířené nároky
A jak lze vhodným způsobem začlenit dopravníky do logistického provozu např. při změně layoutu skladu? Taková změna se obvykle provádí pro zvýšení skladovací kapacity nebo rozšíření škály zpracovávaných produktů. „I v takovém případě je velkým pomocníkem simulace. Poskytne nám cenné informace o potenciálních úzkých místech, kapacitních problémech nebo neefektivních procesech a navede nás k plnění produkčních cílů,“ vyjmenovává přínosy simulačních nástrojů Radek Hradil.
„Mění-li se zásadně layout skladu, ve kterém již dopravníky jsou, musí se pochopitelně designovat nový layout dopravníkového systému. Část nebo všechny komponenty je možné opětovně použit, ale je to vždy na základě individuálního projektu,“ sděluje Libor Mihalka. Již při prvním návrhu skladu se zpravidla počítá s budoucím rozšiřováním. V takovém případě se ke stávajícímu dopravníkovému systému přidávají další dopravníky nebo jiné integrované moduly (např. třídicí jednotky, vratné dopravníkové větve apod.). Vyplatí se tedy již v rámci prvotního konceptu zohlednit předpokládaný budoucí stav i s ohledem na dimenzování výkonnosti řídicího systému, technologických rozvaděčů, potažmo celé řídicí architektury.
„Předností je vysoký výkon“
Dopravníky dnes procházejí určitým přerodem v důsledku růstu významu systémů autonomních mobilních robotů (AMR) v oblasti logistiky. Tato nová technologie přinesla otázku, které technologie řeší přepravu materiálu nejlépe, nebo dokonce jak se vzájemně doplňují. Dopravník zůstává klíčovou technologií řešící logistické potřeby pro aplikace, které vyžadují vysoký výkon. Udržitelnost nabývá na významu, a to s ohledem na několik klíčových aspektů. Jedním z nich je potřeba snížení hlučnosti s cílem vytvořit příjemnější pracovní prostředí a potřeba snížit riziko vzniku zranění souvisejících s opakovaným jednostranným zatížením zaměstnanců. Dalším aspektem je zlepšení životního cyklu dopravníku a snížení jeho dopadu na životní prostředí. To znamená mj. snížení spotřeby energie a zvýšení efektivity provozu, např. zavedením inteligentnější logiky pro vypínání zařízení, pokud se právě aktivně nepoužívá.
Schaefer Arnould, vice president, Systems R&D, Dematic
„Dynamický vývoj integrovaných systémů“
Rychle se vyvíjejí (zkvalitňují a vybavují o nové funkcionality) systémy, které bývají integrovány do dopravníkových tratí – kamerové identifikační systémy, systémy na kontrolu kvality transportovaných produktů, objemové skenery, třídicí moduly. Relativně novým trendem je rozhraní dopravníků na automatizované systémy přepravy, kdy mobilní roboty automaticky přebírají manipulační jednotky k dalšímu transportu. Zvýšenou pozornost je tak nutné věnovat detailům předávacích míst a více času je pak třeba počítat také na integrační testy, kdy dodavatel dopravníku nemusí nutně současně dodávat navazující mobilní roboty, pickovací roboty a podobně.
Libor Mihalka, jednatel, Logtech
„Cena je významným faktorem“
Zákazníci by při plánování nových projektů velice rádi posunuli systémy logistiky a manipulace na další level, nicméně ve většině případů u finálního rozhodnutí hraje roli cena. To znamená, že velký prostor pro umělou inteligenci není. Samozřejmě trend robotických pracovišť, automatických robotizovaných vozíků a podobných řešení je stále na vzestupu a řeší se stále více. Nicméně dopravníky v logistických provozech jsou spíše zaměřené na převoz z bodu A do bodu B a nic moc více se od nich nepožaduje.
Jiří Kuča, obchodní ředitel, Rollcontech
Článek připravil: David Čapek
Úvodní foto: Interroll