
Na konci ledna se v Olomouci konal jubilejní 30. kongres na podporu tradičního maloobchodního trhu Samoška. Organizátorem akce je Atoz Retail, vydavatel odborného měsíčníku Zboží&Prodej. Kongres se koná pod záštitou Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), Independent Retail Europe, Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) a Rady kvality ČR.
„Uvažovala jsem o rekonstrukci. Teď už vím, že do toho musím jít.“ Tak zněla zpětná vazba jedné z účastnic letošního ročníku, která přesně vystihla to, co je cílem kongresu Samoška: přinášet informace a inspiraci pro obchodníky na tradičním trhu, a pomoci jim tak lépe obstát v konkurenci. „Těší nás, když vidíme, že informace a příklady, které na akci zazní, mají reálný dopad do praxe, na změny v konkrétních prodejnách,“ říká Jana Lysáková, manažerka skupiny Atoz Retail, která kongres organizuje. „Vždy se maloobchodníků ptáme, co na základě informací z kongresu ve svých prodejnách změnili. Nejčastěji to je přestavba nebo modernizace vybavení obchodu, v současnosti i zavádění automatizovaného prodeje, celkově digitalizace procesů, a samozřejmě zavedení sortimentních novinek do prodeje,“ doplňuje.
V pořadí 30. kongres pro tradiční trh přilákal na 430 účastníků z řad zástupců centrál maloobchodních sítí a družstev, majitelů prodejen, jejich dodavatelů i zástupců státní správy, municipalit a profesních organizací. Podpořilo jej 42 partnerů a v programu vystoupilo 20 řečníků.
Diskuse se točila kolem nových výzev v obchodě, kterými jsou například dopady evropské legislativy na české potravinářství, zajištění obchodní obslužnosti venkova či automatizace a digitalizace.
Vzorová prodejna 24/7 nabídla možnost vyzkoušet si nákup bez obsluhy
Dvoudenní akci odstartovala tradičně exkurze. Zájemci se měli tentokrát možnost seznámit s výrobním provozem sýrárny Brazzale Moravia. Následovala večerní networkingová party, která je ideálním místem k navazování nových a posílení stávajících obchodních kontaktů.
Kromě expo zóny, v jejímž rámci představili dodavatelé své nové služby a produkty, měli po oba dny účastníci možnost navštívit ukázkovou automatizovanou prodejnu. V ní si vyzkoušeli, jak nákup v režimu 24/7 funguje a seznámili se s technologiemi, které nepřetržitý provoz umožňují. Vzorovou prodejnu připravil organizátor ve spolupráci se společnostmi P.V.A. systems, RN servis EU a Gerflor a během kongresu se v ní uskutečnilo 500 testovacích transakcí.
Odborný program, který probíhal druhý den akce, zahájil na dálku zdravicí ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček, přímo na místě pak Pavel Březina, předseda AČTO, a čestný předseda téže asociace Zdeněk Juračka. Oba pak symbolicky nakrojili dort k 30. výročí akce.
Už 172 prodejen má značku Tradiční český obchod – certifikováno
Kongres je každoročně místem předávání značky kvality Tradiční český obchod – certifikováno, kterou uděluje AČTO ve spolupráci s Radou kvality ČR a MPO. V Olomouci převzalo z rukou Pavla Březiny a Pavla Vinklera, zástupce vrchního ředitele sekce hospodářství, ředitele odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání a 1. místopředsedy Rady kvality ČR z MPO, ocenění dalších osm prodejen – pět nových a tři certifikaci obhájily.
O tom, jaká je budoucnost českých a lokálních potravin v kontextu rostoucích nároků na udržitelnost a efektivitu, promluvil na úvod odborného programu Jan Pivoňka, ředitel pro Společnou zemědělskou politiku a strukturální fondy Potravinářské komory ČR a odborný asistent na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Hovořil mimo jiné o chystané legislativě v oblasti potravinářství, zemědělské produkce a dodavatelských řetězců.
Je třeba rozumět potřebám zákazníků
Prodejní data z maloobchodního trhu v České republice a srovnání se zahraničím představili Natálie Netušilová, analytic insights associate, a Daniel Plecháč, senior consultant společnosti NielsenIQ. Zmínili rostoucí podíl privátních značek, které v současnosti představují jednu z šetřících taktik nakupujících v ČR. Naopak v loňském roce začal podle jejich dat stagnovat podíl prodejů v promočních akcích.
Klíčem k úspěchu obchodníků bude podle zástupců společnosti NielsenIQ porozumění potřebám spotřebitelů. Roste význam doplňkových služeb, jakou je například možnost vyzvednout si zásilku z e-shopu. Natálie Netušilová upozornila také na význam generace Z, jejíž výdaje rostou. Tito zákazníci oceňují flexibilní otevírací dobu, příjemnou atmosféru a velkou roli u nich hrají sociální sítě.
Otázce, jak v dnešní době budovat loajalitu zákazníků, se v úvodní prezentaci k tématu věnoval přední expert ve střední Evropě na vytváření věrnostních strategií Radek Hrachovec, přičemž upozornil na důležitost měření loajality. V následné panelové diskusi s obchodníky debatoval o jejich konkrétních zkušenostech se zaváděním věrnostních programů a aktuálně také mobilních aplikací. Byli jimi Pavel Primus, ředitel marketingu a rozvoje Jednoty, s. d. České Budějovice, Radim Šedivý, ředitel IT Coopu Morava, a Jiří Štorch, předseda představenstva Družstva Eso Market.
Obchody 24/7 jako řešení obchodu na venkově
Velkým tématem je v současnosti zachování obchodní obslužnosti venkova. Jako jedno z možných řešení se jeví dnes stále populárnější automatizované prodejny v 24/7 režimu. Obce si je mohou provozovat samy, ale raději se spojují s maloobchodními sítěmi, které už zkušenosti s tímto typem obchodů mají a mohou nabídnout svůj koncept. Tak tomu bylo v případě obce Zámrsk v Pardubickém kraji, která navázala spolupráci s družstvem Coop Konzum, nebo v Janovicích na severní Moravě, kde se obchod stal součástí sítě Můj obchod, kterou zastřešuje makro ČR. Automatizovanou prodejnu chystají také v obci Vysočina, a to ve spojení s Jednotou, s. d. Hlinsko. Svou vlastní cestou, kdy navázal na rodinnou tradici a začal provozovat místní obchod, pak šel Oto Urma, spolumajitel Samoobslužné sámošky 24/7 v Pnětlukách. Spolu s ním v panelu diskutovali: Tomáš Dubský, starosta obce Vysočina a poslanec Parlamentu ČR, Pavel Hartmann, project & business development manager společnosti Knowinstore, Václav Hora, manažer maloobchodu a aliance Můj obchod společnosti makro ČR, Iveta Kalousová, členka rady obce Zámrsk, Lukáš Plánička, místostarosta obce Janovice, a Tomáš Pokorný, obchodní ředitel družstva Coop Konzum.
V posledních letech se na podporu maloobchodu intenzivně zaměřuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Na svém kontaktním místě nabídlo účastníkům informace a konzultace k dostupnými finančním podporám a dotacím. Jim se ve svém vystoupení věnoval i Pavel Vinkler. Představil novinky v dotačním programu Obchůdek 2021+, výzvu Technologie pro MAS, program Nové úspory energie a další podpory. Zaměřil se také na podrobnosti v rámci Podnikatelského balíčku, který přináší 22 opatření na omezení administrativní zátěže podnikatelů. Týkají se oblastí energetiky, digitalizace, trhu práce, daní, dopravy či právě automatizovaných prodejen.
Jako obvykle vzbudil obrovský zájem publika blok videoreportáží, příběhů tří podnikatelů v oblasti maloobchodu. Letos jimi byli Martin Čejka, prokurista Řeznictví Čejka, Pavel Jetenský, majitel Krámku Bez Obalu v Brozanech u Pardubic, a Jaroslav Paima, majitel společnosti JP, která provozuje prodejny a je členem Družstva Eso Market.
Fotogalerii z kongresu najdete ZDE na Facebooku.
Klikejte též ZDE na YouTube Atoz Retail, kde můžete zhlédnout příběhy obchodníků ve videoreportážích i videozáznamy přednášek