
U zákazníků upadá zájem o klasické vysokozdvižné vozíky. Na setkání s novináři, které se konalo 12. února, to řekl Pavel Osička, strategický obchodní ředitel společnosti Linde Material Handling Česká republika. Firma na to chce reagovat dodávkami komplexních intralogistických projektů.
Pavel Osička, strategický obchodní ředitel Linde Material Handling Česká republika, již v polovině roku 2023 upozorňoval na fakt, že činnost společnosti se transformuje, a zmiňoval, že začíná fungovat i jako integrátor, kdy propojuje různá intralogistická řešení, shuttly, dopravníky, výtahy apod. včetně SW zázemí. I díky této proměně se Linde MH podle aktuálního vyjádření Pavla Osičky neobává snížení zájmu zákazníků o klasickou manipulační techniku, jejich pozornost se pod vzrůstajícím vlivem automatizačních trendů přesouvá ke komplexním intralogistickým řešením.
Pavel Osička na setkání s novináři zmínil dvě velké zakázky z tohoto „ranku“: ve Stříbře společnost dokončuje prozatím svůj největší intralogistický projekt se 12 tisíci paletovými místy umístěnými v 15 m vysokých regálech, přičemž obsluhu vykonává 12 4D shuttlů. Další významný projekt pro zahraničního klienta zahrnuje instalaci 150 robotů pro manipulaci s KLT boxy, přičemž dodávka zahrnuje několik desítek robotů CTU (carton transfer unit) od dodavatele Hikrobot, s nímž Linde MH navázala spolupráci, a desítky podjezdových robotů („želv“).
Jak podotkl Kamil Kašpárek, vedoucí oddělení intralogistiky, podobné projekty je nutné plánovat s ohledem na plány klienta na několik let dopředu a dlohoudobě je udržovat, což vyžaduje další kapacity.
Mimochodem, nové technologie si budou moci zákazníci od podzimu „naživo“ prohlížet v novém democentru Linde MH v Brně, jehož otevření je předběžně plánováno na dny, kdy se v moravské metropoli koná Mezinárosdní strojírenský veletrh (7. – 10. října 2025).
Nové modely vozíků značky Linde MH
Vývojáři Linde MH ovšem dál rozvíjejí i klasickou manipulační techniku. Na setkání s novináři čeští manažeři představili nové vozíky Linde série 1251 s nosností do dvou tun. Dodavatel, jehož domovská centrála sídlí v německém Aschaffenburgu, připravil jednak řadu Linde Xi10–Xi20 s integrovanou li-ionovou baterií (12 nových modelů, šest ve tříkolové a šest ve čtyřkolové verzi), a také modernizované vozíky Linde řady E, u nichž lze střídat olověné či li-inové baterie, event. volit verzi s palivovými články (jde o 14 nových variant, sedm ve tříkolové a sedm ve čtyřkolové verzi, jde o modely Linde E14–E20). Popisu se ujal Martin Řehák, produktový manažer společnosti.
Modely Linde Xi10 až Xi20 doznaly zvýšení efektivity v každodenním provozu, a to především díky kombinaci 90voltové lithium-iontové baterie a synchronního reluktančního motoru. U modelů Linde E14 až E20 pak sází Linde MH na technologii 48 voltových lithium-iontových akumulátorů a bezúdržbové asynchronní motory.
U modelů Linde Xi10 až Xi20 integrovaná lithium-iontová baterie poskytla vývojářům flexibilnější možnosti konstrukce. Nástupní schůdek je tak větší a nižší oproti předchůdcům, zvýšil se i prostor pro nohy. Rozšířený prostor nabízejí všechny verze elektrických vozíků také v oblasti hlavy. K pohodlí přispívají též tlumiče a oddělení podvozku od řídicí nápravy a sloupu.
V případě nebezpečí systémy vozík zabrzdí
Bezpečnostní systémy využívané v Linde MH představil Lukáš Vavřička, vedoucí oddělení pro bezpečnostní oddělení a digitalizaci. Příkladem je systém Load Assist, který je standardní součástí vozíků a který automaticky přizpůsobuje zvedání a naklápění nákladu podle jeho hmotnosti a výšky zdvihu, zabraňuje tím převrácení stroje.
V případě, že je vozík vybavený kabinou, lze integrovat systémy kontroly dveří a bezpečnostních pásů. Systém pak jde nakonfigurovat dle potřeby: buď vyžaduje jak zavření dveří, tak připoutání pásem, nebo může hlídat pouze jedno z toho. V případě potřeby lze vozíky vybavit také radarem Reverse Assist, který detekuje pohyblivé i statické objekty za vozíkem. V případě hrozícího nebezpečí dokáže systém vozík automaticky zabrzdit až do zastavení.
Lukáš Vavřička zmínil také asistenční systémy Reverse Assist Camera (couvací kamera) a Front Assist Camera (přední kamera). Kamerové technologie založené na umělé inteligenci jsou integrované v displeji vozidla a dokážou rozlišit osoby a objekty. Stejně jako radar, i tato technologie dokáže v případě nutnosti aktivně zasáhnout do řízení a snížit rychlost vozíku.
Pomoc pro lidi zasažené nehodami
Zástupci české centrály Linde MH představili také nový charitativní projekt Linde Help, který ve spolupráci s Nadací VIA pomáhá zraněným pracovníkům a rodinám obětí pracovních úrazů v oblasti manipulace a skladování. Podle Petra Vaňka, marketingového manažera Linde MH, by na tomto poli dávala smysl i spolupráce s dalšími dodavateli manipulační techniky, iniciativa je v samém počátku.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Linde MH
Video: Filip Hubička (Pavel Osička, strategický obchodní ředitel, zde v roli řidiče a Martin Řehák, produktový manažer, zde v roli odborného komentátora)