logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...
  • Manažeři společnosti PST CLC Mitsui-Soko plánují implementovat  v rámci kontraktní logistiky...
  • Vrácení DPH a spotřební daně je pro dopravní firmy často náročný a časově zdlouhavý proces....

Jak probíhalo vánoční doručování? Přeplněné boxy, krátké časy pro vyzvednutí a nízká flexibilita při domácím vyzvednutí

12. února 2025
Logistické systémy 0
560
Jak probíhalo vánoční doručování? Přeplněné boxy, krátké časy pro vyzvednutí a nízká flexibilita při domácím vyzvednutí

Jedním z problematických aspektů ve špičkách, včetně té vánoční, je logistika. S doručením před Vánoci mělo problém 54 % dotázaných zákazníků. Mezi e-shopy se s komplikacemi okolo doručení potýkalo dokonce 95 % dotázaných. Vyplývá to z reportu společnosti Dodo, který zmapoval nálady zákazníků, e-shopů a obchodníků. Zpráva staví na lednových datech agentury Stem/Mark (sběr 13. až 17. ledna 2025 na vzorku 504, internetová populace ČR 18–64 let) a na průzkumu mezi desítkami e-shopů. Ten probíhal ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a společností Fulfillment.cz.

Achillova pata logistiků

„Dobře víme, že logistika je Achillovou patou e-commerce. Doručení výrazně ovlivňuje celkovou zákaznickou spokojenost s daným e-shopem. Na datech sesbíraných po Vánocích vidíme, že na straně doručení rozhodně je co zlepšovat. U boxů si lidé stěžují na přeplněnost a zkrácené lhůty na vyzvednutí, u domácího doručení zase chybí flexibilita a možnost naplánovat si převzetí zásilky,“ komentuje výsledky komerční ředitel Dodo Peter Menky.

Doručování 24/7: Výdejní boxy mění pravidla hry

A dodává: „Ukazuje se, že právě tato předvídatelnost je něčím, po čem zákazníci volají nejvíce – podle průzkumu Doda a Stem/Marku by doručení v předem vybraném dni a časovém okně uvítalo 89 procent dotázaných nakupujících.“

Doručovací boxy na vzestupu

Data Stem/Marku ukazují, že mezi metodami doručení dominují doručovací boxy, které využily dvě třetiny nakupujících. Podle průzkumu se necelých 40 % e-shopů potýkalo s nedostupností výdejních míst a boxů pro spotřebitele. Byl to jeden z důvodů, proč 37,2 % e-shopů evidovalo zvýšené náklady na zákaznickou péči, 30,2 % zaznamenalo zvýšené množství nedoručených či nevyzvednutých zásilek a 18,6 % dotázaným tyto faktory způsobily zvýšené ztráty.

Je co zlepšovat

Z Wedo se stává One by Allegro a skupina spouští v Česku provoz vlastních výdejních boxů

„E-shopy ohodnotily dopravce za letošní Vánoce známkou 2−, což není špatné, ale patrně je co zlepšovat. Nejvyšší nespokojenost lidé vykazovali u domácího doručení. To šlo hodně do pozadí v důsledku rozmachu doručovacích boxů, se kterými domácí doručení většinou není schopno držet krok z hlediska flexibility,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Zajímavé podle něj je, že 90 % dotázaných e-shopů uvádí, že kvalita doručení má výrazný dopad na jejich byznys a zároveň enormní vliv na reputaci jejich značky. „Dá se tedy očekávat, že obchodníci na zlepšování doručení budou klást čím dál větší důraz. Věřím, že vzhledem k důrazu zákazníků na flexibilitu budou preferovanými variantami primárně doručení do boxů a přesnější domácí doručení s možností vybrat si konkrétní den a čas příjezdu kurýra,” dodává výkonný ředitel APEK.

Více doručení v časových oknech

Co by si zákazníci podle reportu přáli do sezony 2025? Celých 28 % spotřebitelů by chtělo více výdejních boxů (24,6 % v Praze), lepší komunikaci o stavu zásilky (19,6 %, v Praze 23,2 %), více výdejních míst (18,6 %, v Praze 21,7 %) a rychlejší dopravu (18 %, v Praze 17,4 %).

Čtyři z pěti respondentů by podle reportu preferovali e-shop se slotovým doručením před takovým online obchodníkem, který podobnou službu nenabízí.

Připravil: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Stanislav D. Břeň
Data: Stem/Mark, Dodo, APEK

Související články:

Doručování 24/7: Výdejní boxy mění pravidla hry Z Wedo se stává One by Allegro a skupina spouští v Česku provoz vlastních výdejních boxů Počet balíkomatů a výdejních míst GLS dál roste

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required