
V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 96 159 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, tedy meziročně o 9,1 % méně. Jejich tržní podíl klesl na 6,1 %. V Česku bylo registrováno 622 nových elektrických dodávek, meziročně o 76,2 % více, tržní podíl vzrostl na 2,9 %. Český trh s novými LUV byl v roce 2024 14. největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 17., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
V roce 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 8,3 % na 1 586 688 vozidel, a to díky pozitivním výsledkům na všech čtyřech klíčových trzích. Vedlo Španělsko s nárůstem o 13,7 %, následované Německem s 8,4 %, Francií s 1,1 % a Itálií s 0,9 %. Preferovanou volbou zůstala nafta, jejíž registrace vzrostly o 10,5 % na 1 340 003 vozidel. Tento nárůst zvýšil její tržní podíl o 1,7 procentního bodu na 84,5 %. U benzinových modelů došlo k nárůstu o 3 % a jejich podíl na trhu se ustálil na 6 %. Elektrické dodávky zaznamenaly pokles o 9,1 %, čímž se jejich tržní podíl snížil na 6,1 % ze 7,2 % v předchozím roce. Prodej hybridních elektrických dodávek se rovněž snížil o 4,8 % a tvořil pouhá 2 % trhu.
„Hlavní příčinou meziročního poklesu registrací elektrických dodávek v zemích EU je především situace na největším trhu, tedy v Německu. V loňském roce zde došlo k propadu o 27,9 %, tedy téměř o 6 tisíc vozidel,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
V České republice bylo loni registrováno 622 nových elektrických lehkých užitkových vozidel, historicky nejvíce. Nejoblíbenější značkou se 183 vozidly byl Ford, následoval Mercedes-Benz (79) a Opel (61). V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 1867, v Maďarsku 1388 a na Slovensku 163 elektrických dodávek. Česká republika byla v podílu elektrických dodávek 17. mezi zeměmi EU
„Vliv na růst českého trhu měl bezesporu Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od 18. března do 14. října. Z tohoto programu bylo podpořeno přes 200 vozidel kategorie N1,“ dodává Lukáš Kadula. V České republice je aktuálně provozováno na 2200 bateriových elektrických lehkých užitkových vozidel, nejčastěji jsou registrovaná v hl. m. Praze (44 %), Jihomoravském a Středočeském kraji.“
Jak jsme již psali ZDE, v loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 7516 nových nákladních elektromobilů s externím dobíjením s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. To představuje meziroční pokles o 4,6 %. I přes pokles v absolutních číslech se podíl nákladních elektromobilů na celkovém počtu registrací mírně zvýšil na 2,3 %. V Česku bylo registrováno 27 nových nákladních elektromobilů, meziročně o 17 více.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: DB Schenker