
Útraty českých domácností v online obchodech letos dále porostou, meziročně zhruba o 5 až 8 %, předpokládají experti na online marketing. Specializované e-shopy by ovšem mohly podle nich zaznamenat až 15% růst. Velcí a menší hráči na trhu se ale letos musejí připravit na další regulace vedoucí k ochraně osobních údajů. Poroste důraz na personalizaci nabídky.
Tržby českých e-shopů v letošním roce meziročně porostou o 5 až 8 %. „Reálné mzdy českých domácností budou letos opět vyšší, průměrná mzda se pomalu přiblíží 50 tisícům korun měsíčně. To se odrazí i ve větší ochotě utrácet,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, která se zabývá online marketingem. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška rovněž očekává pozitivní vývoj, a predikuje růstt obratu českých e-shopů v řádech jednotek procent.
Podle odhadu PPC Profits bude pokračovat trend segmentace trhu a specializace e-shopů na úzké oblasti. „Trhu samozřejmě nadále povládnou velká agregovaná tržiště, ať už česká nebo zahraniční. Nicméně tržby specializovaných e-shopů by letos měly růst rychleji, až o 15 %. Užší specializace bude oslovovat stále více lidí, to povede nejen k větší konkurenci, ale i k nabídce lepších specializovaných služeb,“ dodává Tomáš Čupr.
Velká část českých domácností nakupuje na zahraničních e-shopech. „Na druhé straně, českým e-shopům se daří nejen na domácím trhu, ale řada z nich úspěšně vyváží i do zahraničí, kde využívají vedle doručení na adresu stále více i rostoucího počtu výdejních míst. Naší mezinárodní sítí tak putuje z českých e-shopů do celé Evropy meziročně o desítky procent více zásilek,“ doplňuje k tomu za dopravce ředitel přepravní společnosti GLS Pavel Včela.
I v letošním roce přitom české e-shopy čekají další legislativní změny, především v oblasti ochrany osobních údajů související s implementací dalších prvků GDPR pravidel. Poroste proto i tlak na transparentnost reklamních kampaní e-shopů. Podle Čupra to pro e-shopy bude znamenat zvýšené náklady o zhruba pět procent.
„V roce 2025 by mohl ujet vlak těm e-shopům, které nebudou implementovat řešení pro maximálně personalizovaný nákupní zážitek zákazníků. Přitom se dá začít jednoduše pomocí dat, která posbírá a zpracuje například e-mailingový nástroj. Na trhu se naopak udrží e-shopy, které ustojí jak konkurenci tuzemskou, tak zahraničních marketplaců,“ říká Ladislav Hrbáček, spoluzakladatel a CEO společnosti Leadhub.
Zákazníci řeší udržitelnost, ale ne všichni
Podle Ladislava Hrbáčka uspějí ti hráči, kteří si získají zákazníky autentickou reprezentací brandu, hodnot a kvality, nikoliv nabízením velkých slev. Každého získaného zákazníka si následně budou muset opečovat a udržet personalizovanou komunikací.
Trendem bude i zvýšená poptávka klientů po udržitelných produktech. “Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu řeší. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,” dodal Tomáš Čupr za PPC Profits.
Jak jsme již psali ZDE, české internetové obchody se musely, podobně jako ostatní evropské, loni vyrovnávat s razantním nástupem zahraničních marketplaces především z Asie. Podle některých odhadů si zahraniční konkurence z českého trhu „odnesla“ tržby v řádech nižších desítek miliard korun. Lze přepokládat, že konkurenční boj bude pokračovat.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Alza.cz