
Společnost PST-CLC registruje rostoucí zájem o intermodální přepravy, v rámci Evropy jde zejména o kombinaci železničních a silničních přeprav. „Společnosti se dnes stále více zajímají o to, jakou uhlíkovou stopu svou činností způsobují. Také to nahrává rostoucímu zájmu o intermodální přepravy. Myslím si, že na sledování uhlíkové stopy bude v budoucnu brán ještě mnohem větší zřetel. Lze předpokládat, že kamionová doprava bude z hlediska objemů klesat a mnohem více porostou intermodální přepravy. Nepůjde o rychlý, ale o postupný trend,“ předpokládá Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko.
V připravovaném tištěném vydání časopisu SL 215/2020 se podrobněji věnujeme problematice kombinované přepravy (její větší část je prováděna po železnici či vodě, po silnici probíhá převážně svoz a rozvoz). Národní kontrolní úřad (NKÚ) totiž vloni poukázal na riziko, že český národní cíl převést 30 % silniční nákladní přepravy na železniční či vnitrozemskou vodní dopravu do roku 2030 nebude splněn. Závěry NKÚ oslovené odborníky nepřekvapily, kombinovaná přeprava je v Česku limitovaná řadou okolností, mj, rozlohou státu a vzdáleností přepravních bodů, ale i velikostí hospodářských subjektů. Poukazují také na nedostatečnou spolehlivost železniční nákladní dopravy nejen v Česku, ale například také v sousedním Německu.
Na specializovaném serveru o kombinované přepravě www.kombinovanapreprava.cz lze najít podrobné informace o principech a možnostech kombinované přepravy, včetně interaktivní mapy se všemi terminály provozovanými v České republice a základními údaji o nich.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním ilustračním snímku je terminál kombinované dopravy v Obrnicích. Foto: Lukáš Soukup