logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

GRAFIKA UVNITŘ: V Česku bylo loni zaregistrováno dosud nejvíce nákladních elektroaut, přesto je na chvostu zemí V4

3. února 2025
Doprava 0
603
GRAFIKA UVNITŘ: V Česku bylo loni zaregistrováno dosud nejvíce nákladních elektroaut, přesto je na chvostu zemí V4

V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 7516 nových nákladních elektromobilů s externím dobíjením s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. To představuje meziroční pokles o 4,6 %. I přes pokles v absolutních číslech se podíl nákladních elektromobilů na celkovém počtu registrací mírně zvýšil na 2,3 %. V Česku bylo registrováno 27 nových nákladních elektromobilů, meziročně o 17 více. Český trh s novými nákladními vozidly byl v roce 2024 osmý největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 13., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů. Díky podpoře z výzvy Ministerstva dopravy v rámci Programu Doprava 2021–2027 by mělo v Česku vzniknout na pět desítek dobíjecích stanic pro nákladní elektromobily.

Pro zvetšení klikejte do obrázku.

„Zajímavý na datech z loňského roku je rozdíl v registracích nákladních elektromobilů. Zatímco u středně těžkých registrace poklesly o 21,1 % na 4188 vozidel – zejména díky propadu na francouzském trhu, u těch těžkých s nejvyšší přípustnou hmotností nad 16 tun se zvýšily o 29,4 % na 3328 vozidel – v tomto případě zejména díky trhu v Německu,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektrických vozidel, historicky nejvíce. Po šesti registracích si připsaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, zbytek pak připadal na ostatní značky. V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 98, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25 nákladních elektromobilů. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu nákladních elektromobilů až 20. mezi zeměmi EU, poslední ze zemí V4.“

Celkově registrace nových nákladních automobilů v rámci EU v roce 2024 klesly o 6,3 % na celkových 327 896 kusů. Hlavním důvodem poklesu bylo snížení prodeje těžkých nákladních vozidel o 8,5 % (pozn.: nad 16 tun), který byl částečně kompenzován nárůstem registrací středně těžkých nákladních vozidel o 5,6 % (pozn.: od 3,5 do 16 tun). Z hlavních evropských trhů zaznamenaly pokles registrací Německo (-6,9 %), Francie (-2,9 %) a Itálie (-0,7 %), naopak ve Španělsku došlo k nárůstu o 12 %. Trhu s nákladními automobily stále dominovala vozidla s dieselovým motorem, která tvořila 95,1 % všech nových registrací, jejich počet však klesl o 6,2 %.

Registrace nákladních elektromobilů klesly o 4,6 %, jejich podíl na trhu na úrovni 2,3 % představuje jen nepatrně vyšší hodnotu než v předchozím roce. Zatímco některé země, jako například Německo, Itálie a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací nákladních elektromobilů, v jiných zemích, jako ve Francii (-57,4 %) a Nizozemsku (-42,3 %), došlo k výraznému propadu, což vedlo k celkovému poklesu registrací elektrických nákladních vozidel v EU.

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

 

Poznámka: Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.


Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: DHL

Související články:

Dachser nasadil na regionálních trasách v Česku lehká nákladní elektroauta Do roku 2030 bude podle studie pětina nákladních vozů a autobusů jezdit na elektřinu Někteří provideři mají na „elektrikách“ najeto již stovky tisíc kilometrů Elektrický tahač obstál v mrazivém testu ve finském Laponsku

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladů a průmyslových zařízení v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, který se nachází při dálnici D1 na Vysočině, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním manažerem investic.   Oba parky, které […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required