
Automatizace a robotizace přinášejí významné změny napříč celým logistickým sektorem. „Firmy budou muset přehodnotit své personální strategie a zaměřit se na rekvalifikaci stávajících zaměstnanců, aby si udržely svou konkurenční výhodu,“ říká Roman Molek, jednatel společnosti Transearch International.
Jak se mění role člověka v logistice?
Logistika patří mezi obory, které moderní technologie zásadně promění. A jak jsem viděl při nedávné návštěvě automatizovaného skladu Plzeňského Prazdroje v Plzni, změny už masivně probíhají. Místo desítek pracovníků skladu, jež měli na starost pohyb čerstvě vyrobeného piva, nyní na směně najdete 2–3 techniky. Starají se o bezproblémový chod celé armády robotických vozítek a zakladačů. A takto to bude spíše dříve než později vypadat v absolutní většině velkých skladů. Technologie jsou sice pořád poměrně drahé, ale k automatizaci firmy dotlačí zejména nedostatek lidských zdrojů. Mění se také schéma pořízení, kdy je stále více možné průběžné financování.
Které činnosti nebo profese ze skladů zmizí?
V oblasti skladování vidím největší dopad automatizace na pracovníky dělající rutinní manuální činnosti. Konkrétně se jedná o skladníky, kteří vykonávají úkoly jako ruční překládání zboží, picking nebo skenování čárových kódů. Moderní sklady častěji využívají automatické vychystávací systémy, robotické manipulátory a autonomní vozíky, což snižuje potřebu lidské pracovní síly na těchto pozicích. Lidé už nebudou pobíhat po skladech s paleťáky, nebo popojíždět s vysokozdvihy. Budou se věnovat spíše kontrole toho, že automatické systémy fungují podle zadání. Ať už půjde o dohled na dispečinku nebo o kontrolu technickou přímo v centru dění – mezi stroji či u PC.
Skladové operace jsou tedy aktuálně „nejnáchylnější“ k automatizaci a robotizaci. Kde dále dojde ke změnám?
Změny se odehrají ve všech částech logistiky včetně dopravy, nákupu a řízení zásob. U dopravy, speciálně té pozemní, respektive silniční, si budeme muset na významné změny počkat. Největším game changerem bude nástup autonomního řízení. Vidíme sice, jakým technickým problémům, omezením a legislativním překážkám speciálně v Evropě čelí, ale až se překonají, i v této profesi dojde ke změně role člověka. V dosažitelné budoucnosti lze předpokládat transformaci profese řidiče na dlouhých trasách, kde se testují autonomní kamiony či technologie konvojů (platooning). Pozice řidiče v dopravě se postupně přesune k operátorům a dispečerům, kteří budou mít za úkol monitorovat a řídit autonomní vozidla na dálku. Zároveň poroste poptávka po specialistech na správu a údržbu těchto technologií.
Co se bude dít na administrativních pozicích?
Už dnes automatizace zasahuje třeba do oblasti zákaznického servisu, zejména u rolí zaměřených na rutinní zpracování objednávek a správu dodavatelů. Technologie využívající umělou inteligenci umí analyzovat historická data, předpovídat poptávku a optimalizovat nákupní procesy, což výrazně zefektivňuje operativní nákupní činnosti. Role specialistů zákaznického servisu, jejichž hlavní náplní je zadávání objednávek do systémů a komunikace s dodavateli na denní bázi, budou zbytné. Naopak se zvýší poptávka po strategických specialistech, kteří se zaměří na optimalizaci dodavatelského řetězce, analýzu nákupních dat a budování dlouhodobých vztahů s klíčovými dodavateli.
V oblasti řízení zásob se díky automatizaci a pokročilým analytickým nástrojům snižuje potřeba pozic zaměřených na manuální plánování a správu skladových zásob. Algoritmy predikují poptávku a potřebu doplnění zásob. Zbytnými se postupně stanou tradiční role plánovačů zásob, kteří pracují s daty manuálně a spoléhají na historické zkušenosti. Firmy budou více investovat do nástrojů prediktivní analytiky a budou hledat talenty, kteří rozumějí big datům a umělé inteligenci.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: archiv SL