Když společnost Xeneta na konci roku 2024 vydávala zprávu Air Freight Outlook 2024, trh směřoval k návratu ke „klasické sezonnosti“. To mělo konečně znamenat opuštění chaosu pandemické éry. Nakonec se ukázalo, že loňský rok byl opět turbulentní, a to vlivem růstu e-commerce z Asie a především dopadu konfliktu v Rudém moři.
„Tyto tržní síly se promítnou i do roku 2025, což přináší mnoho témat k úvaze na příští rok,“ uvádí Xeneta ve své analýze pro právě začínající rok. A pokračuje: „Apetit západních spotřebitelů po levném zboží vyráběném v Asii zjevně stále roste. Lze tedy očekávat, že poptávka po e-commerce bude v roce 2025 pokračovat v růstu. Je však nutné analyzovat dopady růstu poptávky po e-commerce jak na globální, tak na regionální úrovni. I když se očekává, že většina rostoucích objemů e-commerce bude soustředěna na koridory směřující z Asie, klíčovým tématem příštího roku by mohl být vedlejší efekt na obchodní trasy v jiných regionech, pokud letecké společnosti přesunou kapacity za účelem zvýšení příjmů.“
Míru růstu e-commerce ovlivní také rostoucí politická a regulatorní opatření. To se týká zejména nastavení vůči velkým e-shopům jako Temu nebo Shein.
Krize v Rudém moři podporuje letecké cargo
Air Outlook 2025 také analyzuje, jak pokračující konflikt v Rudém moři dále zdůrazňuje význam letecké přepravy v globálním obchodu. „Stručně řečeno, když v prosinci 2023 eskalovala krize v Rudém moři, kontejnerové lodě se začaly masivně vyhýbat Suezskému průplavu. To přimělo přepravce orientovat se na leteckou přepravu, často jako na poslední možnost k ochraně svých dodavatelských řetězců,“ uvádí Xeneta.
Tato situace pokračuje už více než rok a její konec je zatím v nedohlednu. A to navzdory tomu, že na Blízkém východě alespoň momentálně oslabil Írán, který se považuje za podporovatele jemenských povstalců, kteří odstřelují lodě se zbožím.
Další nepředvídatelné události na obzoru?
„Vzhledem k současnému geopolitickému napětí ve světě budou přicházet další nepředvídatelné události, které způsobí přesun nákladu z námořní na leteckou dopravu – otázkou není zda, ale kdy a kde,“ píší odborníci ze společnosti Xeneta.
Pokud rok 2025 přinese další narušení, je podle Xenety velkým pozitivem, že již fungují pevnější a datově orientované vztahy mezi přepravci a poskytovateli letecké dopravy. „To však neznamená, že příští rok nebude nesmírně obtížný, ale průmysl má nejlepší šanci překonat tyto výzvy spoluprací, místo aby se z něj stali vítězové a poražení,“ dodávají ve svém základním hodnocení experti Xenety.
Klíčová témata roku 2025
– Nárůst tradičního trhu leteckého nákladu
– Pokračující narušení námořní kontejnerové přepravy
– Silný růst e-commerce a zvyšující se regulace
– Globální nabídka a poptávka po leteckém nákladu
– Nečekané události a další nové trendy
Připravil: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Stanislav D. Břeň
Data: Xeneta