Studie společnosti Cushman & Wakefield Retail Logistics přináší informace o tom, jak moderní logistické strategie – od velkokapacitních skladů po rychlé doručování – přetvářejí nakupování v obchodech i online.
Studie se věnuje jednotlivým částem dodavatelského řetězce a rozebírá faktory, které je ovlivňují tak, aby byly uspokojeny měnící se potřeby spotřebitelů a minimalizovány náklady na obsluhu. Z průzkumu je patrné, jak důležitou roli hrají průmyslové nemovitosti.
Větší pohodlí pro zákazníky díky lepší dostupnosti zboží
Poskytnutí vynikající zákaznické zkušenosti je dnes pro maloobchodníky naprostou prioritou. Maloobchodníci se soustředí na to, aby měli zboží přesně tam a tehdy, kdy si ho zákazníci přejí, ať již se jedná o kamenný či online obchod. Aby uspokojili rostoucí nároky spotřebitelů, nabízejí maloobchodníci škálu možností doručení. Zákazníci si mohou vybrat způsob dopravy, preferovaného dopravce i čas, který jim vyhovuje.
Ze studie dále plyne, že čeští zákazníci nemají jednoznačně oblíbený způsob doručení. Někteří dávají přednost balíčku doručenému až domů, jiní si raději vyzvednou objednávku na výdejním místě nebo v obchodě. Na rozdíl od České republiky je ve většině západoevropských zemí, jako jsou Španělsko, Německo, Nizozemsko, Rakousko či Velká Británie, podle Cushman & Wakefield jasným favoritem doručení přímo domů, volí ho tam až 75 % zákazníků. Starší generace jako boomers preferují tradiční přístup a nechávají si doručit zboží raději domů. Naopak mladší generace Z upřednostňuje modernější možnosti a často volí vyzvednutí mimo domov.
Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor společnosti Cushman & Wakefield, říká: „Pečlivé plánování a zavádění strategií podporujících logistiku je pro obchodníky nezbytné, aby nedošlo k narušení zákaznické zkušenosti v obchodě. To se týká především odesílání zboží, vyzvednutí a vrácení zboží v obchodě. Obchodníci musí mít dobře promyšlenou omnichanel strategii, jež díky kombinaci kamenných a online prodejen pomáhá vyhovět většině zákaznických potřeb. Příkladem mohou být showroomy, které umožňují obchodníkům držet menší zásoby, zatímco zákazníkům nabízí lepší zákaznickou zkušenost a zážitek z nakupování.“
Nižší náklady na obsluhu
Optimalizace logistických procesů přináší obchodníkům vyšší efektivitu a úspory nákladů. Podle autorů studie lze zjednodušením a vylepšením logistiky ze strany obchodních řetězců dosáhnout efektivnějšího řízení pohybu zboží, zlepšovat procesy vrácení a lépe využívat pracovní sílu. Kromě úspor se stále více firem zaměřuje také na udržitelnost. Díky optimalizaci dopravy, např. zkrácením tras nebo sdílením přepravních kapacit, klesají emise.
Rostoucí popularita online nakupování vede obchodníky k tomu, aby investovali do větších skladů, které se nacházejí blíže sídlům. „Tyto sklady zajišťují rychlejší doručení a větší dostupnost zboží pro zákazníky. Mnoho obchodníků navíc upravuje své prodejny, aby mohli vyřizovat online objednávky přímo z prodejen, což šetří čas a náklady a zákazníkům přináší pohodlné možnosti, jako je vyzvednutí objednávky v obchodě. Tento hybridní model spojuje to nejlepší z obou světů a reaguje na potřeby moderního nakupujícího,“ uvádí Cushman & Wakefield.
Maloobchodníci se častěji zaměřují na velké budovy o rozloze nad 50.000 metrů čtverečních, které slouží jako centra pro konsolidaci zásob a umožňují efektivní správu skladů napříč několika zeměmi. Zároveň roste poptávka po menších budovách, které slouží pro logistiku poslední míle.
Vedoucí týmu pronájmu průmyslových ploch v Cushman & Wakefield Jiří Kristek poznamenává: „Od roku 2021 sledujeme, že mezi největší lídry v oblasti pronajatých ploch v průmyslových nemovitostech patří logistické nemovitosti. Optimalizace celého dodavatelského řetězce hraje významnou roli pro všechny zúčastněné a neustále zlepšování a nacházení nových konceptů, jako jsou výdejní boxy či sběrná místa v obchodních centrech, nákupních parcích či na ulicích, mohou být pro všechny zúčastněné strany klíčové.“ Zároveň se podle něj projevuje také efekt centralizace, kdy se několik skladů sloučí do jednoho nového a většího, kde lze docílit větší efektivity skladování a úspor z rozsahu. „Vedlejším efektem tohoto trendu je také skutečnost, že nové sklady více odpovídají přísnějším normám ESG,“ dodává Jiří Kristek.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Stanislav D. Břeň
Grafy: Cushman & Wakefield