logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Chystaná část Pražského okruhu mezi Březiněvsí a Satalicemi povede přes tunely. Z 13 kilometrů...
  • Vedení společnosti Icom transport jmenovalo novým generálním ředitelem Lukáše Loupa. Pro firmu...
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...

Česmad Bohemia upozorňuje, na co se musí silniční dopravci připravit s novým rokem

5. prosince 2024
Doprava 0
459
Česmad Bohemia upozorňuje, na co se musí silniční dopravci připravit s novým rokem

Počátek roku 2025 přináší pro silniční dopravce tři důležité změny. Jde o zvýšení mýtného, vybavení novými tachografy v případě mezinárodních dopravců a v případě autobusových dopravců v závazku veřejné služby o navýšení odměny pro řidiče za čekání.

Poté, co se v březnu v Česku zvýšily v rámci promítnutí poplatků za produkci CO2 mýtné sazby zhruba o 15 %, přichází s platností 1. ledna 2025 další zvýšení té části mýtného, kterou dopravci platí za vypouštění emisí oxidu uhličitého. Mýtné se tak zvýší oproti současným sazbám až o 5 %. (Výše mýtného se stanoví součinem sazby mýtného a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci (dálnici či silnici 1. třídy). Sazby jsou proměnlivé podle druhu komunikace, dále podle počtu náprav, kategorie a emisní třídy konkrétního vozidla.)

V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí

„Vyšší mýtné tedy opět zdražuje dopravní služby, neboť dopravcům meziročně narostly i všechny ostatní náklady počínaje mzdami, přes nakupované služby, pojištění nebo třeba pneumatiky. Masivní inflaci a zvýšené vstupy dodnes všichni dopravci do cen pro zákazníky plně nepřenesli a mnohé z nich trápí cash flow. To vše se děje v době, kdy objem zakázek v dopravě ještě nedosáhl předcovidové úrovně a zprávy z důležité německé ekonomiky nejsou pro český byznys příznivé,“ komentuje opatření mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy je cílem navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a motivace dopravců k používání vozů s nižšími emisemi CO2.

Zásadní problémy by podle Martina Felixe mohly čekat ty mezinárodní dopravce, kteří ještě nemají ve svých vozidlech vyměněné tachografy staršího data výroby. A nemusí jít pouze o staré analogové tachografy, do konce roku musí být vyměněné i tachografy digitální, montované do vozidel v období od 1. 5. 2006 do 14. 6. 2019. Povinná výměna zařízení určeného ke sledování a kontrole dob řízení a odpočinku řidiče stojí od 25 do 35 tisíc korun. První fáze výměn končí 31. prosince 2024. Do 18. srpna 2025 pak se musí vyměnit i digitální tachografy druhé generace montované do vozidel v období od 15. 6. 2019 do 20. 8. 2023. Česmad Bohemia upozorňuje, že tato výměna se týká všech vozidel provádějících mezinárodní dopravu včetně autobusů. „Nesplnění této povinnosti může vést k vysokým sankcím a zejména k zadržení vozidla na cestě i s možným zabráněním v další jízdě,“ varuje Martin Felix.

Silniční dopravci musí být připraveni na všechno

A Martin Felix  vysvětluje také třetí změnu: od poloviny letošního roku se autobusovým dopravcům v závazku veřejné služby po navýšení odměny pro řidiče za čekání mezi spoji zvýšily náklady na mzdy. Odměny za čekání jsou od 1. července navázány na minimální mzdu, která ovšem v příštích letech podle rozhodnutí vlády poroste rychleji než průměrná mzda. Od nového roku přestane existovat pojem zaručené mzdy, na nějž jsou navázány ceny za dopravní výkon placené některými objednateli, typicky kraji. „Dopravci tak žádají objednatele, aby s nimi jednali o změnách smluv, podle nichž své služby poskytují, a které mají zajistit ekonomickou rovnováhu mezi smluvními stranami. Valorizační mechanismy v desetiletých smlouvách se změnami legislativních podmínek nemohly počítat a budou nedostatečné,“ upozorňuje Martin Felix.


Připravil: Filip Hubička
Foto: Pixabay

Související články:

V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí Silniční dopravci musí být připraveni na všechno Inovovaný plánovač simuluje trasy pro elektrická auta a srovnává je s jinými typy vozidel

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required