Počátek roku 2025 přináší pro silniční dopravce tři důležité změny. Jde o zvýšení mýtného, vybavení novými tachografy v případě mezinárodních dopravců a v případě autobusových dopravců v závazku veřejné služby o navýšení odměny pro řidiče za čekání.
Poté, co se v březnu v Česku zvýšily v rámci promítnutí poplatků za produkci CO2 mýtné sazby zhruba o 15 %, přichází s platností 1. ledna 2025 další zvýšení té části mýtného, kterou dopravci platí za vypouštění emisí oxidu uhličitého. Mýtné se tak zvýší oproti současným sazbám až o 5 %. (Výše mýtného se stanoví součinem sazby mýtného a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci (dálnici či silnici 1. třídy). Sazby jsou proměnlivé podle druhu komunikace, dále podle počtu náprav, kategorie a emisní třídy konkrétního vozidla.)
„Vyšší mýtné tedy opět zdražuje dopravní služby, neboť dopravcům meziročně narostly i všechny ostatní náklady počínaje mzdami, přes nakupované služby, pojištění nebo třeba pneumatiky. Masivní inflaci a zvýšené vstupy dodnes všichni dopravci do cen pro zákazníky plně nepřenesli a mnohé z nich trápí cash flow. To vše se děje v době, kdy objem zakázek v dopravě ještě nedosáhl předcovidové úrovně a zprávy z důležité německé ekonomiky nejsou pro český byznys příznivé,“ komentuje opatření mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy je cílem navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a motivace dopravců k používání vozů s nižšími emisemi CO2.
Zásadní problémy by podle Martina Felixe mohly čekat ty mezinárodní dopravce, kteří ještě nemají ve svých vozidlech vyměněné tachografy staršího data výroby. A nemusí jít pouze o staré analogové tachografy, do konce roku musí být vyměněné i tachografy digitální, montované do vozidel v období od 1. 5. 2006 do 14. 6. 2019. Povinná výměna zařízení určeného ke sledování a kontrole dob řízení a odpočinku řidiče stojí od 25 do 35 tisíc korun. První fáze výměn končí 31. prosince 2024. Do 18. srpna 2025 pak se musí vyměnit i digitální tachografy druhé generace montované do vozidel v období od 15. 6. 2019 do 20. 8. 2023. Česmad Bohemia upozorňuje, že tato výměna se týká všech vozidel provádějících mezinárodní dopravu včetně autobusů. „Nesplnění této povinnosti může vést k vysokým sankcím a zejména k zadržení vozidla na cestě i s možným zabráněním v další jízdě,“ varuje Martin Felix.
A Martin Felix vysvětluje také třetí změnu: od poloviny letošního roku se autobusovým dopravcům v závazku veřejné služby po navýšení odměny pro řidiče za čekání mezi spoji zvýšily náklady na mzdy. Odměny za čekání jsou od 1. července navázány na minimální mzdu, která ovšem v příštích letech podle rozhodnutí vlády poroste rychleji než průměrná mzda. Od nového roku přestane existovat pojem zaručené mzdy, na nějž jsou navázány ceny za dopravní výkon placené některými objednateli, typicky kraji. „Dopravci tak žádají objednatele, aby s nimi jednali o změnách smluv, podle nichž své služby poskytují, a které mají zajistit ekonomickou rovnováhu mezi smluvními stranami. Valorizační mechanismy v desetiletých smlouvách se změnami legislativních podmínek nemohly počítat a budou nedostatečné,“ upozorňuje Martin Felix.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Pixabay