Elektrické tahače se velmi pomalu dostávající do logistické praxe. Někteří provideři ale již hlásí zkušenosti v řádu stovek tisíc najetých kilometrů. Naposledy firma Dachser Czech Republic oznámila, že s elektrickým nákladním vozidlem značky Volvo za 16 měsíců najezdila 200.000 kilometrů. Společnost uvádí, že v porovnání s provozem dieselového agregátu bylo na lokálních emisích ušetřeno 68 tun oxidu uhličitého. Volvo FH Electric pro Dachser realizuje pravidelnou noční linku sběrné služby a denní systémové přepravy.
Volvo FH Electric je elektrický tahač pro až dvě výměnné nástavby. Taková souprava potom uveze až 72 palet, což je více než u běžného návěsu. Vozidlo je využívané pro přepravy na každodenní národní lince sběrné služby, která s odjezdem v nočních hodinách přepravuje importní a exportní zásilky mezi dvěma pobočkami společnosti Dachser – v Kladně a Hradci Králové. Přes den je potom s jiným řidičem nasazeno na tzv. kolečkové přepravy, které zajišťují distribuci zásilek ve středních Čechách. Dobíjení se realizuje vždy v areálu poboček.
Vozidlo celkově váží 44 tun a výrobce udává dojezd 300 až 500 kilometrů, pokud se během povinné přestávky dobíjej baterie. Dachser zahájil přepravy tímto vozidlem v červenci 2023 a zkušenosti z praxe dojezd potvrzují. „V našich podmínkách a provozu se dvěma výměnnými nástavbami se dojezd skutečně pohybuje v udávané relaci,“ uvádí Michal Křižan, general manager společnosti Dachser Kladno. A doplňuje: „Díky přesnému plánování vozidlo nabíjíme jedenkrát na trase o délce přibližně 330 km, což je dostačující i v chladných povětrnostních podmínkách a s dostatečnou rezervou.“
Nedávno rozšíření své flotily elektrických tahačů oznámila firma DB Schenker, která nově pořídila tři nová bateriová vozidla značky Volvo, které budou jezdit na pravidelné trase do Maďarska. Jedná se o model FH Aero Electric. Tahač integruje šest akumulátorů o kapacitě 540 kWh a tři elektromotory. Svůj první silniční tahač na elektřinu firma pořídila v létě loňského roku. Podrobnosti jsou ZDE.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Dachser