logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Při výběru WMS se zaměřte nejen na současné potřeby, ale zohledněte i budoucí rozvoj a růst firmy

26. listopadu 2024
IT 0
906
Při výběru WMS se zaměřte nejen na současné potřeby, ale zohledněte i budoucí rozvoj a růst firmy

Pokročilé systémy pro řízení skladu se stále více nasazují nejen v případě rozsáhlých logistických provozů, ale i těch středních a menších. Na co je při výběru WMS (Warehouse Management System) vhodné se soustředit, aby přínosy řešení byly optimálně využity?

Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 213 (září–říjen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.

Řízený sklad: kromě výkonu a efektivity nepodceňte přínos pro pracovníky

K zásadním úkolům v daném ohledu patří, aby firma jasně definovala své potřeby a očekávání. „Je důležité zvážit, jaké konkrétní cíle chce firma pomocí WMS dosáhnout, například zefektivnění skladových operací, snížení chybovosti nebo lepší přehled o zásobách v reálném čase. To pomůže zúžit výběr a najít řešení, které bude nejlépe odpovídat potřebám podniku,“ vysvětluje Vojtěch Tomáško, sales consultant společnosti Grit. Svou roli pochopitelně sehrává i fakt, zda firma již nějaký WMS používala, nebo zda jde o první implementaci.

Podstatné je podle Petra Šmidlíka, head of IT ve společnosti Yusen Logistics (Czech), rovněž zhodnotit, jestli systém zvládá správu zásob, sledování produktů, řízení příjmu zboží, expedici, vychystávání, případně i zpětnou logistiku a další specifické skladové operace. „Dále je velmi důležitá modularita a škálovatelnost. Mělo by být možné přidávat nebo upravovat funkce podle budoucího růstu nebo změn sortimentu ve skladových procesech, a tedy i v podnikání,“ konstatuje Petr Šmidlík. Systém by měl být dostatečně flexibilní, aby se přizpůsobil změnám v počtu zásob a objemu operací a také se bezproblémově integroval s ostatními informačními systémy ve firmě, jako je ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management) a další software pro řízení firemních procesů.

Při integraci systémů a dat pomůže procesní i datová mapa

Důležitou roli hraje i uživatelská přívětivost WMS, tedy snadné a intuitivní používání. Zároveň by mělo být možné rychlé a efektivní zaškolení zaměstnanců, aby byla minimalizována doba jejich adaptace. Firmy by měly při výběru systému zohlednit i míru automatizace, kterou WMS podporuje. Například využití RFID, čárových kódů, hlasového ovládání nebo integraci s roboty a autonomními vozíky pro zvýšení efektivity a přesnosti procesů. Z hlediska IT je zapotřebí klást důraz na bezpečnost a ochranu firemních dat. „Systém by měl zajistit bezpečnost dat a ochranu před kybernetickými útoky, pokud je provozován v cloudovém prostředí. Skladová data jsou citlivá a jakýkoli výpadek nebo ztráta dat může mít vážné důsledky pro provoz,“ upozorňuje Petr Šmidlík.

„Správný WMS dává k dispozici manažerská i operativní data pro rozhodování. Tedy ujistěte se, že má reporty pro řízení skladu, procesů a logistiky, ale také například dashboardy ve skladech, díky kterým se lidé lépe zorganizují na pracovištích,“ poznamenává Lukáš Richtár, obchodní ředitel společnosti Kvados Group. Pro správné řízení intralogistiky jsou podle něj nezbytné i podklady pro odměňování pracovníků na základě jejich výkonů či chybovosti, jež systém zaznamenává.

Zapojení uživatelů a testování

V čem firmy při nasazení a provozu WMS nezřídka dělají chyby a jak se jich mají vyvarovat? Stává se například, že podcení přípravu a nealokují dostatek zdrojů, zejména času a kvalifikovaného personálu. „Implementace WMS bez zapojení klíčových uživatelů již od počátku projektu často vede k tomu, že systém neodpovídá reálným potřebám provozu. Klíčové je tedy zapojit nejenom manažery, ale i ty, kdo budou s WMS denně pracovat, již od počátku projektu,“ zdůrazňuje Vojtěch Syrovátko, manažer realizace sekce Private ve společnosti ICZ.

Pro zvětšení vždy klikejte do obrázku

Další poměrně obvyklou chybou je nedostatečné testování systému před jeho ostrým nasazením, což může vést k neefektivnímu fungování. „Bez důkladného testování na reálných provozních scénářích je riziko, že se během ostrého provozu objeví problémy, které mohly být odhaleny předem. Pravidelné testování a simulace provozu pomohou předejít těmto chybám a zajistí hladký chod systému po nasazení,“ dodává Vojtěch Syrovátko.

Problémem může být i skutečnost, že některé firmy v tomto směru neuvažují komplexně. „WMS často vyžaduje integraci s dalšími systémy (zejména ERP), což firmy někdy opomíjejí, stejně jako důležitost customizace a úpravy procesů. Snaha přizpůsobit nový systém zastaralým procesům může vést ke zvýšeným nákladům a neefektivnosti,“ podotýká Vojtěch Tomáško. A doplňuje, že moderní WMS v řadě případů přináší know-how, které může pomoci optimalizovat firemní procesy, a je důležité být otevřený změnám.

Nároky na dodavatele systému

Významné je v neposlední řadě i to, aby dodavatel WMS poskytoval kvalitní zákaznickou podporu, pravidelné aktualizace systému a rychlé reakce na rozličné problémy či požadavky. „Rozhodně se při výběru vyplatí podívat na reference od jiných firem, které daný systém používají, a zhodnotit zpětnou vazbu ohledně jejich zkušeností s implementací a provozem,“ doporučuje Petr Šmidlík.

Při výběru dodavatele si firmy podle Lukáše Richtára mohou položit a zodpovědět sadu otázek. Například: Je potenciální dodavatel přímým „výrobcem“ WMS a dokáže ovlivnit budoucnost produktu, nebo je implementátorem cizího řešení s omezenými možnostmi? Jak velké má dodavatel personální zázemí pro WMS, tedy především zázemí produktového, projektového a vývojového týmu? Kolik obdobných projektů dodavatel realizuje a jak rychle se software rozvíjí a zohledňuje aktuální i budoucí trendy? Udržuje dodavatel dokumentaci, návody, poskytuje jako součást dodávky školení, má také servisní linku a garantuje reakční časy?


„Systém odpovídající specifickým požadavkům“

Při výběru WMS by firmy měly začít důkladnou analýzou svých potřeb a procesů, aby zajistily, že systém bude odpovídat jejich specifickým požadavkům. Důležité je rovněž zohlednit zkušenosti a reference poskytovatele, aby byl zajištěn spolehlivý servis a dlouhodobá podpora. U nákladů je nezbytné porovnávat nejenom cenu za pořízení systému, ale také náklady na údržbu, školení a případné aktualizace, v čemž často bývá značný rozdíl. Klíčová je i schopnost WMS integrovat se s ostatními systémy pro řízení skladového provozu a zároveň podnikatelskými systémy, což zajišťuje efektivní výměnu dat a minimalizuje chyby. Firmy by dále měly zvolit modulární a škálovatelný systém, který se dokáže přizpůsobit růstu firmy a novým technologickým požadavkům, přičemž důraz by měl být kladen také na uživatelskou přívětivost systému.

Vojtěch Syrovátko, manažer realizace sekce Private, ICZ


„Při výběru WMS věnujte pozornost detailnímu zadání“

Jednou z nejčastějších chyb je nedostatečné nebo žádné zadání pro výběrové řízení. Pak se lze v porovnání jednotlivých dodavatelů těžko zorientovat. Zažil jsem situaci, kdy zákazník posuzoval deset dodavatelů WMS a rozptyl ceny byl mezi dodavateli desetinásobný. Potom je výběr dlouhý a plánovaný čas se krátí. Většinou se koncový termín nájezdu neposouvá, jen se zkrátí čas, za který zákazník pak požaduje s vybraným partnerem WMS realizovat. Pokud zákazník požadavky nedokáže definovat, logistické poradenské společnosti dokážou s organizací takového výběru pomoci.

Lukáš Richtár, obchodní ředitel, Kvados Group


Článek připravil: David Čapek
Úvodní foto: Yusen

 

Související články:

Řízený sklad: kromě výkonu a efektivity nepodceňte přínos pro pracovníky Při integraci systémů a dat pomůže procesní i datová mapa AI si začíná podmaňovat průmysl i logistiku Akumulátory: jak se vyznat v plusech a minusech

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladů a průmyslových zařízení v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, který se nachází při dálnici D1 na Vysočině, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním manažerem investic.   Oba parky, které […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required