logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost Kion Group, dodavatel intralogistického vybavení, pokračuje v expanzi v Panattoni...
  • V loňském roce se na moři ztratilo 576 kontejnerů. Jedná se o nárůst oproti 221 kontejnerům v...
  • Od července se novým generálním ředitelem společnosti Kienbaum pro Česko a Slovensko stal Jan...
  • Firma PST CLC Mitsui-Soko odstartovala projekt zaměřený na rozšíření řízení a sledování...

Do roku 2030 bude podle studie pětina nákladních vozů a autobusů jezdit na elektřinu

3. listopadu 2024
Doprava 0
580
Do roku 2030 bude podle studie pětina nákladních vozů a autobusů jezdit na elektřinu

V posledních letech došlo k nárůstu zájmu o bateriové elektrické nákladní vozy (Battery Electric Trucks, BET) jako budoucí alternativu k tradičním dieselovým vozům. Studie Truck Study 2024 společnosti Strategy& (součást PwC) identifikuje hlavní faktory, které ovlivňují rozšíření BET, a zdůrazňuje klíčové oblasti, které mohou urychlit přechod na elektrickou dopravu.

Podle prognózy by mělo být do roku 2030 více než 20 % nákladní dopravy a autobusů elektrifikováno. V tomto období se očekává značný nárůst významu baterií pro nákladní vozy, přičemž poptávka po nich bude i nadále růst. Studie identifikovala hlavní faktory pro přechod na elektrické nákladní vozy:

Regulace a emise

Dachser nasadil na regionálních trasách v Česku lehká nákladní elektroauta

Evropská unie se zavázala do roku 2040 snížit emise z nových nákladních vozů o 90 % a o 45 % do roku 2030. Podobná opatření přijímají i další regiony, včetně USA a Číny. Cílem je nejen dekarbonizace dopravy, ale také posílení udržitelných řešení. Přísnější emisní limity jsou zásadním impulzem pro elektrifikaci flotil.

Náklady na vlastnictví

I když BET vyžadují vyšší počáteční investice kvůli drahým bateriím, ve střednědobém horizontu se ukazuje, že jejich celkové provozní náklady mohou být výhodnější než u dieselových vozů. Studie také ukazuje, že efektivita BET je výrazně ovlivněna cenou energie a dostupností dobíjecí infrastruktury. Náklady na dobíjení jsou rozhodujícím faktorem, a pokud se udrží na konkurenceschopné úrovni, BET získají v následujících letech výhodu nad tradičními vozidly.

Technologický pokrok

Rohlig SUUS Logistics spouští dvě sběrné linky spojující Česko a jihovýchodní Evropu

Nové generace BET přinášejí pokroky v oblasti baterií a pohonných jednotek. Klíčovými faktory jsou stabilita cyklů, energetická hustota baterií a vyšší efektivita elektrického pohonu. Významným trendem je vývoj nových technologií článků (od NMC přes LFP po LMFP), které nabídnou lepší poměr mezi náklady a životností baterie.

Význam infrastruktury pro BET

Výstavba veřejných a soukromých dobíjecích stanic je zásadní pro rozšíření BET. V Evropě by do roku 2035 mohlo vzniknout až 720 velkých dobíjecích parků pro nákladní vozy a 28 500 vlastních dobíjecích stanic ve firmách. Investice do infrastruktury by při tomto počtu měly dosáhnout dohromady 35 miliard eur.

Přizpůsobení provozu flotil

BET mají nižší dojezd než dieselové vozy, což může znamenat nutnost dobíjení mezi jednotlivými zastávkami. Udržitelnost BET flotil závisí na přizpůsobení provozních modelů, prodloužení doby provozu vozidel a intenzivnějším využívání vozidel. Studie také doporučuje zvýšit počet směn, resp. nájezdu, což povede k lepšímu využití investic do BET.

Doporučení a budoucí perspektivy

Úspěch elektrifikace těžké dopravy závisí na spolupráci mezi regulátory, automobilovým průmyslem, logistickými firmami a poskytovateli finančních služeb. Strategie by se měla zaměřit na několik klíčových oblastí: Poskytnutí jasného regulačního rámce pro podporu dlouhodobého plánování; Podporu leasingových služeb jako nástroje pro snižování investičních bariér u menších firem; Rozvoj dobíjecí infrastruktury; Technologické inovace, které zahrnují zvyšování efektivity baterií, pohonných jednotek a dobíjecích zařízení.


Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Netze BW, Unsplash

Související články:

Dachser nasadil na regionálních trasách v Česku lehká nákladní elektroauta Rohlig SUUS Logistics spouští dvě sběrné linky spojující Česko a jihovýchodní Evropu ŘSD slibuje zodolnění některých komunikací v zaplavených územích

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required