logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...
  • Manažeři společnosti PST CLC Mitsui-Soko plánují implementovat  v rámci kontraktní logistiky...
  • Vrácení DPH a spotřební daně je pro dopravní firmy často náročný a časově zdlouhavý proces....

Klidnější vody v námořní kontejnerové dopravě? Záviset bude hlavně na situaci v Rudém moři

26. října 2024
Doprava 0
738
Klidnější vody v námořní kontejnerové dopravě? Záviset bude hlavně na situaci v Rudém moři

Ustálí se v příštím roce vody v kontejnerové námořní dopravě? Z predikce společnosti Xeneta vyplývá, že spíše nikoliv. Ve svém reportu Ocean Outlook 2025 uvádí, že je velmi pravděpodobné, že 2025 bude dalším náročným rokem v oblasti kontejnerové námořní přepravy.

„Pokud byl rok 2024 charakterizován konflikty v Rudém moři, pak můžeme očekávat podobný vývoj, protože neexistují žádné známky politického řešení, které by umožnilo rozsáhlý návrat kontejnerových lodí do této oblasti. To jen zvyšuje nebezpečí pro kontejnerovou přepravu, protože v systému je jen málo rezerv na zvládnutí dalšího šoku v dodavatelském řetězci,“ uvádějí analytici Xenety Peter Sand a Emily Stausbøll.

Bekaert i Drylock sázejí na intermodál

Xeneta Ocean Outlook 2025 ukazuje dopad objížděk kolem Afriky na poptávku po objemu přepravy kontejnerů (TEU-mile) a dostupnou kapacitu na trhu. Nové dodávky lodí a zpomalení růstu objemu TEU zmírní část tohoto tlaku, ale podle Xenety to nebude stačit k vyrovnání dalšího velkého incidentu.

Globální poptávka v prvních osmi měsících roku 2024 vzrostla o 6,7 % meziročně, přičemž květen a srpen oba překonaly hranici 16 milionů TEU, což se nikdy předtím nestalo (zdroj: CTS). Xeneta očekává, že celkový růst poptávky za rok 2024 dosáhne 4–5 % a překročí 180 milionů TEU, čímž překoná dosavadní rekord 179,8 milionu TEU z roku 2021. Končící rok byl charakterizován rozsáhlým předzásobováním ve snaze vyhnout se dalším výpadkům v dodavatelských řetězcích. Podle stejného zdroje se ale importy v příštím roce sníží a přepravci začnou snižovat zásoby. Pro rok 2025 Xeneta předvídá 3% růst poptávky po TEU na celosvětové úrovni.

Přeprava gigantických strojů ze Šanghaje do papírny ve Štětí přinesla řadu výzev, též na řece Labi

„Makroekonomický vývoj určují celkový směr poptávky po kontejnerové přepravě, ale nevystihují celou situaci a přepravci musí rozumět nuancím trhu na úrovni mezi regiony i přístavy. Nadcházející prezidentské volby v USA budou mít velký vliv na rok 2025, protože potenciál nových cel na čínské importy by mohl vést k tomu, že si přepravci znovu přehodnotí svá výrobní a dodavatelská nastavení – a možná dojde k dalšímu urychlení importů do Mexika,“ vysvětluje Peter Sand.

Velkou neznámou pro rok 2025 je situace v Rudém moři. Alespoň částečné vyřešení by znamenalo výrazné snížení počtu najetých mil a potřebu nižšího počtu kontejnerů, to by v součtu mohlo vést ke snížení cen námořní dopravy.

„Velký návrat do Rudého moře se v současnosti jeví jako nepředstavitelný, ale částečný návrat by v roce 2025 mohl být možný. To přinese zajímavou tržní dynamiku, kdy se přepravci budou muset rozhodnout, zda využít obchodní trasy s kratšími tranzitními časy přes Suezský kanál, nebo se držet dopravců, kteří nadále odklánějí plavby kolem mysu Dobré naděje. Je tu spousta faktorů, které je třeba zvážit, zejména pro dopravce, kteří by mohli začít ztrácet tržní podíl ve prospěch konkurentů, kteří se vrátili do Rudého moře,“ uvádí Emily Stausbøll.

V roce 2024 vzrostla celková kapacita flotil. Podle Xenety má tento růst v příštím roce zpomalit na 4,5 %, tedy na méně než polovinu letošního růstu. Na konci roku 2025 by celosvětová flotila kontejnerových lodí měla činit 32,7 milionu TEU. Přibližně 200 000 TEU zmizí vlivem demontáže lodí. Největší dopravce MSC příští rok očekává nejvíce nové tonáže – 582 000 TEU v podobě 46 nových lodí (zdroj: Clarksons).

 


Text: Stanislav D. Břeň
Foto: MSC

Související články:

Bekaert i Drylock sázejí na intermodál Přeprava gigantických strojů ze Šanghaje do papírny ve Štětí přinesla řadu výzev, též na řece Labi Dachser nasadil na regionálních trasách v Česku lehká nákladní elektroauta

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required