
Ustálí se v příštím roce vody v kontejnerové námořní dopravě? Z predikce společnosti Xeneta vyplývá, že spíše nikoliv. Ve svém reportu Ocean Outlook 2025 uvádí, že je velmi pravděpodobné, že 2025 bude dalším náročným rokem v oblasti kontejnerové námořní přepravy.
„Pokud byl rok 2024 charakterizován konflikty v Rudém moři, pak můžeme očekávat podobný vývoj, protože neexistují žádné známky politického řešení, které by umožnilo rozsáhlý návrat kontejnerových lodí do této oblasti. To jen zvyšuje nebezpečí pro kontejnerovou přepravu, protože v systému je jen málo rezerv na zvládnutí dalšího šoku v dodavatelském řetězci,“ uvádějí analytici Xenety Peter Sand a Emily Stausbøll.
Xeneta Ocean Outlook 2025 ukazuje dopad objížděk kolem Afriky na poptávku po objemu přepravy kontejnerů (TEU-mile) a dostupnou kapacitu na trhu. Nové dodávky lodí a zpomalení růstu objemu TEU zmírní část tohoto tlaku, ale podle Xenety to nebude stačit k vyrovnání dalšího velkého incidentu.
Globální poptávka v prvních osmi měsících roku 2024 vzrostla o 6,7 % meziročně, přičemž květen a srpen oba překonaly hranici 16 milionů TEU, což se nikdy předtím nestalo (zdroj: CTS). Xeneta očekává, že celkový růst poptávky za rok 2024 dosáhne 4–5 % a překročí 180 milionů TEU, čímž překoná dosavadní rekord 179,8 milionu TEU z roku 2021. Končící rok byl charakterizován rozsáhlým předzásobováním ve snaze vyhnout se dalším výpadkům v dodavatelských řetězcích. Podle stejného zdroje se ale importy v příštím roce sníží a přepravci začnou snižovat zásoby. Pro rok 2025 Xeneta předvídá 3% růst poptávky po TEU na celosvětové úrovni.
„Makroekonomický vývoj určují celkový směr poptávky po kontejnerové přepravě, ale nevystihují celou situaci a přepravci musí rozumět nuancím trhu na úrovni mezi regiony i přístavy. Nadcházející prezidentské volby v USA budou mít velký vliv na rok 2025, protože potenciál nových cel na čínské importy by mohl vést k tomu, že si přepravci znovu přehodnotí svá výrobní a dodavatelská nastavení – a možná dojde k dalšímu urychlení importů do Mexika,“ vysvětluje Peter Sand.
Velkou neznámou pro rok 2025 je situace v Rudém moři. Alespoň částečné vyřešení by znamenalo výrazné snížení počtu najetých mil a potřebu nižšího počtu kontejnerů, to by v součtu mohlo vést ke snížení cen námořní dopravy.
„Velký návrat do Rudého moře se v současnosti jeví jako nepředstavitelný, ale částečný návrat by v roce 2025 mohl být možný. To přinese zajímavou tržní dynamiku, kdy se přepravci budou muset rozhodnout, zda využít obchodní trasy s kratšími tranzitními časy přes Suezský kanál, nebo se držet dopravců, kteří nadále odklánějí plavby kolem mysu Dobré naděje. Je tu spousta faktorů, které je třeba zvážit, zejména pro dopravce, kteří by mohli začít ztrácet tržní podíl ve prospěch konkurentů, kteří se vrátili do Rudého moře,“ uvádí Emily Stausbøll.
V roce 2024 vzrostla celková kapacita flotil. Podle Xenety má tento růst v příštím roce zpomalit na 4,5 %, tedy na méně než polovinu letošního růstu. Na konci roku 2025 by celosvětová flotila kontejnerových lodí měla činit 32,7 milionu TEU. Přibližně 200 000 TEU zmizí vlivem demontáže lodí. Největší dopravce MSC příští rok očekává nejvíce nové tonáže – 582 000 TEU v podobě 46 nových lodí (zdroj: Clarksons).
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: MSC