Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládá, že ještě letos začne výstavba úseku D0 (tzv. Pražský okruh) z Běchovic na D1. Jde o desítky let připravovanou část jihovýchodní části okruhu, která propojí hlavní českou dálniční tepnu (potažmo současnou část Pražského okruhu) s tzv. Štěrboholskou spojkou v oblasti dalšího napojení na dálnice D11 či D10.
Tři roky do zprovoznění
Podle smlouvy má doba výstavby šestiproudého úseku v délce 12,6 km trvat 36 měsíců. „Doufám, že budeme stavbu schopni připravit natolik, abychom ještě do konce letošního roku předali staveniště vítěznému uchazeči. Pokud se podaří zahájit ještě letos, tak na konci roku 2027 bychom po této stavbě měli jezdit,“ řekl Radek Mátl, generální ředitel ŘSD.
Na konci minulého týdne dostalo ŘSD čtyři nabídky. Nejvýhodnější podle Radka Mádla podalo sdružení firem Eurovia, Stavby mostů, Porr a Porr Bau za 9,7 miliardy korun bez DPH: „To je zhruba 65 procent původního předpokladu, který byl zpracovaný na základě expertních cen vydávaných Státním fondem dopravní infrastruktury. To, zda je nabídka reálná, prověří hodnoticí komise. Je potřeba prověřit, zda cena odpovídá reálu, jestli se nejedná o mimořádně nízkou nabídkovou cenu, protože 65 procent oproti předpokladu je hodně málo. Nabídku posoudíme, a pokud v ní neshledáme problémy, vybereme ji jako nejvýhodnější.“
V současnosti stále probíhají výkupy pozemků, řešení věcných břemen a dočasných záborů. „U trvalých záborů nám chybí jednotky kusů, to jsou poslední dílčí problémy. Trochu horší situace je u věcných břemen, ale my dokážeme stavby zahajovat i s tím, že majetkoprávní činnost není dokončená a dokončuje se v průběhu realizace,“ informoval generální ředitel ŘSD.
Paralelně s tímto úsekem D0 bude třeba vystavět přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly. Před dvěma týdny začaly na tomto úseku archeologické práce. „Dokončujeme majetkoprávní činnost, probíhá i výběrové řízení na zhotovitele. Čekáme ještě na vydání změny územního rozhodnutí, abychom mohli dokončit proces vydání stavebního povolení. Předpokládáme, že bychom přeložku začali stavět v létě příštího roku. Tato stavba je naplánovaná na 30 měsíců, což směřuje k tomu, abychom ji na konci roku 2027 zprovoznili společně s dálnicí D0,“ vysvětlil Radek Mátl.
Přes 30.000 nákladních aut
Podle propočtů ŘSD bude novým úsekem jezdit v roce 2030 denně 70.000 až 80.000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60.000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 %.
„Úsek propojí jižní část okruhu otevřenou roku 2010 s dálnicí D1 a dopravně velmi uleví komunikacím typu Jižní spojka a Štěrboholská radiála, které jsou extrémně zatížené kamionovou dopravou. Jde o stavbu celostátního významu a momentálně o nejpotřebnější dopravní stavbu v celé metropoli. Díky tomuto úseku se kamiony vůbec nedostanou do Prahy,“ dodal Radek Mádl.
Součástí stavby budou dva tunely – Dubeč a Na Vysoké, dále čtyři mimoúrovňové křižovatky, a to MÚK Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany. Projekt počítá s výstavbou 19 mostů i dvou lávek pro pěší a cyklisty. Na trase je navržených 16 protihlukových stěn o celkové délce 7800 metrů, přičemž zářezy by měly mít hloubku minimálně šest metrů.
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: ŘSD