Logistika a dodavatelský řetězec pro oblast e-commerce v České republice se v současné době neustále vyvíjejí a inovují, přičemž rostoucí nároky zákazníků a dynamika trhu vytvářejí nové výzvy. E-commerce přináší nejen příležitosti, ale i potřebu rychle se přizpůsobit změnám a optimalizovat každý článek dodavatelského řetězce. Klíčovým faktorem úspěchu se stává efektivita logistiky, která zajišťuje plynulost procesů, snižuje náklady a zlepšuje zákaznickou zkušenost. Konkurence je přitom velká, na českém trhu je asi 50.000 e-shopů.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 213 (září–říjen 2024), který právě vychází. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
V první části článku o vývoji v e-commerce se podíváme na několik aktuálních logistických inovací a případů. Začneme s e-shopy. Tchibo zprovoznilo ve svém distribučním centru v Panattoni Parku Cheb několik nových technologií. Rozlehlá hala o celkové ploše přes 110 000 m² byla vybudována ve třech fázích v letech 2016 až 2021 a stala se třetí největší logistickou budovou v Česku. Toto logistické centrum slouží jako hub pro e-commerce divizi Tchibo. Nový skladový systém dodala společnost Körber, přičemž celý modernizační projekt Tchibo konzultovalo s firmou Fortna. Sklad provozuje DHL, budovu vlastní Accolade Industrial Fund a výstavbu zajistila společnost Panattoni. Klíčovým prvkem modernizace je automatizační a dopravníková technologie, která umožňuje okamžité znovuzařazení bezvadného vráceného zboží do prodeje. Procesy urychluje taškový třídič s přibližně 110 balicími místy a součástí je i nový řídicí systém. Sklad má kapacitu až 50.000 palet.
Společnost Notino letos otevřela nové distribuční centrum v Polsku (28.500 m2). V tomto roce firma ve svých distribučních centrech také instalovala tři automatizované linky pro balení. „V roce 2025 začínáme automatizací procesu vychystávání, jde o podobnou technologii, jako je Geek+, což se týká našeho rumunského provozu. V Polsku od příštího roku nasadíme technologii Locus pro vychystávání,“ říká Tomáš Hofer, chief logistics officer společnosti Notino.
Firma GymBeam z Košic od září využívá nový automatizovaný sklad Autostore s 32 roboty R5 Pro, které jsou prvními svého druhu v regionu CEE. Projekt byl zahájen 3. června a završen na konci letních prázdnin. Nový automatizovaný sklad má plochu 690 m2 a obsahuje více než 22 000 zásobníků na uložení zboží. Roboty dosahují výkonu až 1000 objednávek za hodinu. Dalibor Cicman, CEO společnosti GymBeam, k tomu uvádí: „Kvůli dynamickému růstu firmy byla potřeba změna. Objednávky neustále rostou a s nimi také limity manuálního řešení. Proto jsme se rozhodli investovat celkem 7,9 milionu eur do tohoto revolučního systému, který nejen že zrychlí vychystávání, ale také zvýší přesnost, respektive sníží chybovost. Samozřejmostí je i snížení nákladů na reverzní logistiku.“
Čerstvé inovace Allegra připomíná tisková mluvčí Tereza Copers: „V červenci tohoto roku jsme oficiálně spustili síť našich vlastních výdejních boxů One Box by Allegro. Pro naše zákazníky jsou výdejní boxy stále oblíbenějším způsobem, který pro doručení svých zásilek, ať už z platformy či mimo ni, volí. A ačkoli se tak v první fázi instalace zaměřujeme primárně na pokrytí oblastí s větším množstvím zalidnění, výjimkou nejsou ani lokace jako například Studénka na Novojičínsku, kde jsou naše One Boxy již v provozu.“ Vedle vlastních boxů firma pochopitelně doručuje zásilky i do partnerských výdejních zařízení společnosti Alza.
„Neustále se snažíme rozšiřovat naši logistickou síť. S nadcházejícími plány na otevření dvou nových fulfillmentových center v německém Giessenu a ve francouzském Montereau-sur-le-Jard nedaleko Paříže jsme odhodlaní poskytovat našim zákazníkům ještě lepší služby,“ říká Aleksandra Adrian z oddělení corporate communications společnosti Zalando. A dodává: „Naše investice do automatizace slouží dvěma účelům: zaprvé pomáhají spolupracovníkům při každodenním provozu tím, že jim umožňují soustředit se na složitější úkoly; zadruhé poskytují zákazníkům vysokou úroveň služeb. V současné době společnost Zalando využívá automatizaci, umělou inteligenci a robotická řešení na denní bázi.“
Největší český a slovenský e-shop s akvaristickým zbožím Invital zase v posledních týdnech stěhoval zboží do nového centrálního skladu v lokalitě – vzhledem k zaměření e-shopu s půvabným názvem – Rybníčky na okraji Opavy. Sklad se nachází v nově postavené budově a má plochu 5000 m2. Firma je jednou z těch, které byly zasaženy zářijovými povodněmi, ale vzhledem k tomu, že už měla připravené nové prostory, urychlila stěhování a část záplavami nezasaženého zboží mohla přesunout. Přesun je to bleskový, firma na konci září uváděla: „Co jsme měli zvládnout za 2–3 měsíce, musíme nyní stihnout za dva týdny, a ještě se přitom vypořádat s následky povodní.“
Večerní objednávky doručeny druhý den
Novinky oznámily také některé fulfillmentové služby nebo 3PL. Mailstep v září uvedl, že nově umožňuje doručovat zásilky v Česku a na Slovensku v režimu „večer objednáno, zítra dodáno“. Tedy i večerní objednávky jsou vychystávány ještě tentýž den a zapojení dopravci je doručují den následující. V pilotní fázi projektu Mailstep navázal spolupráci se Zásilkovnou a k iniciativě se připojují také společnosti PPL a GLS. Podle Mailstepu na tuto službu bez příplatků nově dosáhnou i střední a malé e-shopy. Logistické centrum sídlící v pražských Horních Počernicích za účelem zrychlení navýšilo personální kapacity a zavedlo rovněž nedělní směny, díky nimž jsou hned v pondělí doručovány i víkendové objednávky.
Rovněž fulfillmentová služba Shipmall oznámila, že zavádí novinku v podobě doručení víkendových objednávek v pondělí, a to díky zavedení víkendových směn. „Kromě toho je Shipmall schopný poskytnout za určitých okolností pozdější cut-off, tedy časový limit, do kterého odbaví objednávku do následujícího pracovního dne. Nově platí hranice 17.00,“ říká CEO společnosti Martin Maro.
Geis v různých provozech testuje hands free skenování na balení za použití HD kamer a automatického rozpoznávání 1D a 2D kódů. „Stále více se nám také osvědčuje technologie pick by voice, která přináší vyšší efektivitu, snižuje chybovost a zároveň zlepšuje ergonomii práce pro zaměstnance,“ poznamenává Pavel Křížek, ředitel logistiky Geis CZ. A pokračuje: „Pro klienty jsme také implementovali pokročilé propojení ERP systémů s naším WMS prostřednictvím API. To umožňuje synchronizovat data v reálném čase, čímž zajišťujeme, že zásoby, stavy objednávek a informace o zásilkách jsou vždy aktuální. Tím se minimalizuje riziko nesrovnalostí mezi systémy.“ Vlivem automatizovaného přenosu dat je snížena potřeba manuálních úprav, což šetří čas a snižuje riziko lidských chyb. Díky škálovatelnosti systému lze lépe integrovat nové funkce nebo rozšiřovat operace bez zásadního narušení běžného provozu. Pavel Křížek dále uvádí: „V oblasti e-commerce je výrazný trend neustálého zkracování reakční doby na vyřízení zakázek, a to při zachování kvality poskytované služby. Dalším trendem je rozšiřování sortimentu, který často souvisí s expanzí na nové trhy. Klíčová je rychlost a spolehlivost doručení, a to nejen po České republice.“
Bez dotyku lidské ruky
Zajímavosti přicházejí také od dodavatelů technologií. Nejnovější technologická inovace firmy Körber Supply Chain Automation se jmenuje VarioPick. Jde o robotickou třídicí a vychystávací technologii, která umí také měnit orientaci balíků, obálek, sáčků apod.
„VarioPick provede práci plně automaticky a čtyřikrát rychleji. Mezi vlastnosti tohoto samostatného systému patří rozpoznávací systém založený na AI, pokročilý řídicí systém a inovativní technologie gripperu,“ říká Jan Rindt, branch manager společnosti Körber Supply Chain. Zařízení využívá hluboké učení k přesné identifikaci tvaru a polohy objektu a k určení optimálního bodu uchopení. Řešení zahrnuje příslušného robota, který se nejlépe hodí pro daný případ použití. Navíc má malý půdorys a může být uveden do provozu během jednoho dne. Dokáže pracovat s lepenkovými krabicemi, polybagy, obálkami i např. válcovými obaly na plakáty. Hmotnost jedné manipulační jednotky se pohybuje od 10 g až do 5 kg.
„Ano, máme hned několik zajímavých novinek,“ odpovídá na otázku po logistických inovacích Jindřich Kadeřávek, CEO společnosti Element Logic Czech Republic: „V rámci technologie Autostore je to možnost navýšení skladové density ze současných 16 levelů na 18 u binů výšky 330 mm. V rámci nových projektů mám velikou radost z instalace pro společnost GymBeam v Košicích (popisujeme na jiném místě – pozn. red.).“
Zboží k člověku je už standard
V druhé části článku si připomeňme některé trendy, které se vážou k logistice pro e-commerce.
V popředí jsou automatizace, robotizace a digitalizace, přičemž české e-commerce firmy stále více investují do těchto technologií s cílem zlepšit své logistické operace. Automatizované skladovací systémy a robotika výrazně ovlivňují rychlost a přesnost zpracování objednávek. Firmy využívají technologie, jako jsou automatizované skladové systémy, které umožňují lepší kontrolu nad skladovými zásobami a minimalizují lidské chyby. Také robotizované vychystávání objednávek, kde roboty samy vybírají, balí a třídí produkty, umožňuje zvýšit kapacitu skladu a zefektivnit operace, především během sezonních špiček, kdy je tlak na rychlost a přesnost nejvyšší.
Podle Jana Rindta nutí obrovský tlak na snižování nákladů e-commerce k implementaci inovativních automatizovaných řešení ve všech oblastech logistického procesu. „Po skladování a vychystávání zboží na principu zboží za člověkem, kde se automatizace již dávno stala běžnou součástí větších logistických center, se dnes automatizace uplatňuje ve stále větší míře i v oblastech, jako jsou příjem, třídění, automatické balení a robotické vychystávání,“ vysvětluje Jan Rindt. Jindřich Kadeřávek dodává, že automatizace a robotizace veškerých procesů jsou jednoznačným trendem: „Jde nejenom o efektivitu, ale také o nákladovou stránku jednotlivých procesů. Při nedostatku pracovní síly a s tím spojených rostoucích mzdových nákladech je to jediná cesta, jak uspět.“
S rozvojem technologií jako umělá inteligence a strojové učení dochází k dalším pokrokům v oblasti předpovědí poptávky, plánování tras a řízení zásob. Inteligentní algoritmy dokážou předpovědět nárůsty poptávky a umožňují efektivnější alokaci zdrojů, což je klíčové pro zvládnutí krátkých doručovacích časů, které jsou pro e-commerce naprosto zásadní.
Udržitelnější doručení
Rostoucí zájem o udržitelnost se projevuje i v oblasti logistiky e-commerce. Tlak na snižování uhlíkové stopy a ekologický dopad jednotlivých operací je stále větší, a to nejen ze strany regulátorů, ale i samotných spotřebitelů, kteří stále více preferují udržitelné dodavatelské řetězce. Jedním z hlavních způsobů, jak e-commerce firmy reagují na tyto trendy, je používání obalů, které zanechávají menší ekologickou stopu, a rovněž minimalizace objemu používaných obalů. Některé typy přeprav mezi logistickými centry a spotřebiteli, resp. výdejnami či výdejními boxy se mohou obejít zcela bez obalu (např. Alza) nebo postačí opakovaně využitelné obaly (např. Decathlon).
Zároveň se objevují inovace v oblasti „zelenější“ dopravy. Například doručovací společnosti experimentují s elektrickými vozidly a vozidly na alternativní pohony, které mají za cíl snížit emise skleníkových plynů při doručování zásilek zejména v intravilánech měst a obcí. Uhlíkovou stopu na straně balíkových přepravců snižuje trend doručování do výdejen zboží a do výdejních boxů. Doprava se také zlevňuje, protože nejdražší na doručení je poslední míle, a to hlavně doručení na konkrétní adresu příjemce. Na druhou stranu je třeba uvést, že nižší náklady na doručení do výdejních boxů nebo míst se neprojevují ve snížení cen pro spotřebitele. Ještě před několika lety bylo většinou zdarma nebo za nízký poplatek, nyní je standardní zpoplatnění v řádu desítek korun. Z pohledu ekologičnosti je pravda, že doručení do výdejního boxu přináší nižší uhlíkovou stopu pro přepravce. Protože ale praxe ukazuje, že mnoho zákazníků si do výdejního boxu zajede stejně vozem, je otázka pro hlubší analýzu, jestli se snižuje faktická uhlíková stopa v rámci celého procesu doručení.
S oblibou výdejních schránek a míst roste význam same-day delivery, což je služba, která se rychle stává standardem v některých segmentech e-commerce. Doručení v tentýž den, které bylo dříve vnímáno jako prémiová služba, je nyní díky zlepšení logistických operací dosažitelnější.
„E-commerce je v přepravě oblastí typicky spíše balíkovou, nicméně i my v paletové přepravě vidíme podobné trendy. Zejména je to tlak na zkrácení doby doručení u některých typů zboží, kdy zákazníci požadují dodání ještě tentýž den,“ vysvětluje provozní ředitel společnosti Geis CZ Petr Družkovský. To klade velké nároky na přepravní služby, které musí být flexibilnější, než je běžné u tradičních sběrných služeb. „V některých případech si proto velké e-shopy zajišťují vlastní dopravu. Dalším významným trendem je doručování zboží do kamenných prodejen nebo na výdejní místa, což je stále rozšířenější alternativa k přímému doručení konečnému zákazníkovi,“ doplňuje Petr Družkovský.
Poslední míle hraje prim
Doručování v poslední fázi přepravy zboží k zákazníkovi zůstává jedním z nejpalčivějších témat e-commerce. Právě tato etapa se stává klíčovou pro zákaznickou spokojenost. Spotřebitelé očekávají nejen rychlé, ale i flexibilní možnosti doručení, které odpovídají jejich individuálním potřebám. Tento tlak přináší nové logistické modely a inovace.
Personalizace doručení, jako jsou časová okna a doručování v nočních hodinách, se také stává běžnou praxí. Tyto změny kladou na logistické provozy vyšší nároky na flexibilitu a přesnost při plánování tras, což vede k vyšším investicím do technologií pro plánování a optimalizaci doručovacích tras. Největší výzvy jsou pak na straně pickingu, který musí vychystat zboží často v řádu desítek minut, ale také u řidičů. Plánovací nástroje pro rozvoz se sice zdokonalují, a tak doručovatelům rostou počty balíků pro běžnou pracovní směnu (běžně nad 100 zásilek za „šichtu“), ovšem v posledních deseti letech se výrazně zahustila doprava, a tak jsou doručení a nastavená KPIs pro řidiče stále více stresovým faktorem.
Omnikanálová logistika a integrace
Dalším zásadním trendem je přechod na omnikanálovou logistiku. Zákazníci dnes očekávají, že budou moci nakupovat zboží nejen online, ale také v kamenných prodejnách, přičemž celý proces nákupu a vrácení zboží by měl být co nejplynulejší. Tato očekávání vedla k tomu, že firmy začaly integrovat své online a offline prodejní kanály, což přináší nové logistické výzvy, jako je správa skladových zásob napříč různými kanály nebo zajištění rychlé a efektivní distribuce.
V praxi to znamená, že logistické operace musí být schopny pracovat s tzv. fulfillment centry nebo dark stores, které jsou určeny pouze pro online objednávky a umožňují rychlejší zpracování a distribuci zboží. Firmy tak lépe zvládají skloubit požadavky na rychlost doručení s potřebou optimalizovat náklady na logistiku. V České republice se tento trend projevuje nejen u velkých hráčů, ale stále častěji i u menších e-commerce firem, které se snaží konkurovat na úrovni služeb.
Systémy řízení zásob a pokročilá analýza dat
Správa zásob v e-commerce prochází revolucí díky novým technologiím, jako jsou pokročilé systémy řízení zásob a analýza velkých dat. Tyto technologie umožňují firmám přesněji plánovat a řídit své zásoby, což je zásadní pro optimalizaci logistických operací. Pomocí datových analýz mohou logistici lépe pochopit nákupní chování zákazníků a předpovídat poptávku, což vede k minimalizaci nadbytečných zásob a snížení nákladů na skladování.
Sofistikované systémy řízení zásob umožňují e-commerce firmám optimalizovat skladové procesy, přičemž využívají data pro rozhodování o zásobách v reálném čase. To je nezbytné zejména pro firmy, které mají široký sortiment produktů a potřebují mít dokonalý přehled o dostupnosti jednotlivých položek. Propojení s ERP systémy a možnost okamžitého reportingu pak zjednodušují rozhodovací procesy a pomáhají zvyšovat efektivitu.
Postupná rekonvalescence
Z hlediska ekonomiky se online obchod postupně zotavuje z propadu, který zaznamenal v postpandemickém období. Podle nedávné analýzy DHL Express zůstane e-commerce hnacím motorem nárůstu objemů na mezikontinentálních trasách mezi oblastmi Asie a Pacifiku, Evropy a Ameriky. „I když se čísla vrátila k předpandemickým prognózám, očekává se, že celosvětové prodeje v e-commerce vzrostou v roce 2024 o 8,8 % a budou nadále růst jako podíl z celkových maloobchodních prodejů. E-commerce stále zůstává zásadním a rostoucím sektorem globální ekonomiky. Současné výzvy, jako jsou geopolitické napětí a obchodní bariéry, vedly k nutnosti reorganizace dodavatelských řetězců, ale neomezily inherentní dynamiku tohoto sektoru,“ dodává tato globálně působící logistická společnost.
„Automatizace vychystávání vzorků“
Naši zákazníci mají rádi vzorečky. Cílem logistiky bylo automatizovat proces vychystání vzorků. Nejdříve jsme zvážili běžná komerční řešení, ale nakonec jsme s externím dodavatelem vymysleli stroj přímo na míru požadavkům Notino. V současné době dávkovač vzorků testujeme a uvažujeme o jeho využití i na rychloobrátkové produkty. V roce 2025 chceme pokračovat v automatizaci balení a v automatizaci vychystání vzorků, případně rychloobrátkových produktů.
Tomáš Hofer, chief logistics officer, Notino
„Přechod na elektrické doručování“
V souladu s našimi globálními závazky postupně přecházíme na doručování objednávek našim zákazníkům elektrickými dodávkami. V Česku ve spolupráci s naším partnerem, společností Hral, takto doručujeme už přes 60 procent objednávek. V některých oblastech, jako jsou Praha, Liberec a České Budějovice, už objednávky doručujeme výhradně elektrickými dodávkami. Průběžně přidáváme další oblasti, aktuálně například Plzeň.
Bernadett Majdanics, fulfillment project implementation manager, IKEA Česká republika
„Roboty Toru pomáhají při manuálním vychystávání“
V našich logistických centrech se práce často vykonává manuálně, a to hlavně kvůli různým velikostem a povaze zboží ze širokého sortimentu. Zaměstnanci tvoří nepostradatelnou součást celého procesu. Současně věříme, že lidská práce a automatizace se skvěle doplňují. Jedním z příkladů spolupráce jsou roboty Toru, které v některých skladech pracují společně s lidmi při ručním chystání zboží. Roboty jsou navrženy tak, aby usnadnily zaměstnancům přístup k jednotlivým krabicím s obuví, s jejich manipulací a přepravou do správného skladu. Další roboty se starají o přesun prázdných krabic a hotových objednávek mezi třídicími stroji v expediční oblasti, přičemž se pohybují rychlostí až 8 km/h na trasách dlouhých 50 metrů. Umělá inteligence nám umožňuje optimalizovat jejich trasy a zefektivnit tak logistický proces.
Aleksandra Adrian, corporate communications, Zalando
„Chystáme funkci volby výšky přihrádky pro doručení“
Vedle funkcí, jako je možnost platby na dobírku přímo přes platební terminál nebo obsluha přes digitální dotykový displej, nabízejí výdejní schránky One Box také vyzvednutí pomocí číselného kódu nebo přes naskenování QR kódu v aplikaci Allegro. Dále disponují například osvětlením s pohybovým senzorem, které nepřispívá ke světelnému znečištění v okolí, nebo senzorem kvality vzduchu. Kamerový systém umístěný na boxu pak zajišťuje vyšší bezpečnost v dané lokalitě. Do budoucna se zákazníci mohou těšit například na možnost zvolit si výšku přihrádky pro doručení své zásilky podle individuálních potřeb. Zároveň je nutno podotknout, že všechny naše boxy jsou bezbariérové – zásilku si tak pohodlně vyzvednou i osoby na vozíku.
Tereza Copers, PR & komunikace, Allegro
„Zákazníci nakupují rádi večer“
Nároky online nakupujících neustále rostou a služby reflektující jejich skutečné potřeby jsou klíčovým konkurenčním rozdílem. Ze zkušenosti víme, že zákazníci rádi nakupují večer, kdy je realizována řádově třetina objednávek.
Martin Beneš, CEO, Mailstep
Článek připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Paolo Feser, Unsplash