logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Chystaná část Pražského okruhu mezi Březiněvsí a Satalicemi povede přes tunely. Z 13 kilometrů...
  • Vedení společnosti Icom transport jmenovalo novým generálním ředitelem Lukáše Loupa. Pro firmu...
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...

KOMENTÁŘ: Co také důrazně napověděly povodně…

10. října 2024
Názory a analýzy 0
769
KOMENTÁŘ: Co také důrazně napověděly povodně…

Začal nový školní rok a v plavebním zeměpisu v prvním ročníku na Střední škole lodní dopravy a technických řemesel v Děčíně opět začínáme vyučovat základy hydrologie, vztahů vody a plavby. Vodocestný obor není jediný, jenž má nároky na dobré vodní poměry, zato je jeden z mála, který vykazuje synergie svých potřeb (např. spolehlivost vodních stavů) s potenciály, které dále slouží mnoha dalším činnostem a potřebám (v oblasti zemědělství, bezpečnosti, biodiverzity atd.)

Velké povodně v závěru letošního léta by měly být výstrahou před bláhovými názory, že ochrana před extremitou počasí není zas tak prioritní (mám na mysli názory typu „Vždyt ty povodně udeřily jinde, tam někde za kopci“).

KOMENTÁŘ: Dopravce není detektiv

V plavebním zeměpisu, při poznávání vodních cest Evropy, se žáci lodní školy seznamují s multifunkčností vodních cest – tedy nejen s dopravní funkcí, ale i s dalšími, které dálnice ani železnice nemohou plnit. Tak vedle zeměpisných a dopravních údajů vnímáme i přírodně prospěšné zóny, které využívají vodnost propojenou v podzemí i v povrchových útvarech kolem hojně kanalizovaných úseků řek anebo přímo vybudovaných plavebních kanálů, kterých jsou v Evropě tisíce kilometrů.

Ve srovnání dopravních infrastruktur neobstojí dálnice a železnice zasazené mezi bažiny s mokřady (lze je realizovat, ale za cenu obrovských investic navíc, přičemž přítomnost umělého tělesa je stejně rušivá) v porovnání s vodními cestami procházejícími přírodními parky, chráněnými oblastmi, turistickými a campingovými příležitostmi atd.

Když za poslední roky převládala velká sucha, společnostem byly předkládány starosti o zadržování vody v krajině – jistě oprávněné a nutné. Právě odeznělé povodně poodhalily negativní stránku sázky na podporu téměř výhradně přírodě blízkých opatření: plochy v krajině jsou dobře zavodněnými oblastmi ohroženy, pokud „si to přicestuje a podaruje nás dary z nebes“ právě taková přemíra srážkové vody, jako ona nedávná. I toto ukázaly průběhy a dopady právě odeznělých povodní v různých evropských regionech včetně toho našeho. Ukazuje se, že přemíru srážkové vody dokáže nejlépe zvládnout kaskáda vodních zdrží a nádrží, projektovaná na relativně rychlou manipulaci s vodními stavy. Je tedy namístě propojit potenciály přírodě blízkých a technologických řešení, jinými slovy je vhodné postupovat nejen zeleně, ale spíše modrozeleně.

Bude velmi potřebné, aby se hydrometeorologické vztahy a jejich souvislosti s vodními poměry dostávaly do povědomí široké i odborné veřejnosti i nadále, počínaje mj. právě třeba oborem „Lodník“ na děčínské škole, i v rámci celé školské soutavy v Česku, a také na dalších úrovních. Ostatně na podzim se bude konat další ze série konferencí Děčínských dialogů o vodě, v rámci které připravujeme též apelace do dalších sfér, mj. europoslanecké.


Text: Petr Vít, předseda spolku Aquarius-Vodnář, externí specialista pro plavební zeměpis na Střední škole lodní dopravy a technických řemesel v Děčíně
Foto: Pixabay

Související články:

KOMENTÁŘ: Dopravce není detektiv

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required