Kuehne+Nagel má ve středočeských Zdicích nový terminál o rozloze 6000 metrů čtverečních, který se nachází v areálu developerské společnosti Arete. Disponuje 62 nákladovými rampami včetně dvou drive-inů (nosnost podlah je standardních 5t/m2) a multidocků pro nákladku a vykládku různých typů vozidel.
Sklad má administrativně-sociální vestavek, kde se nacházejí šatny, sociální zázemí, kuchyňky, denní místnosti, kanceláře, zasedací místnosti či technické zázemí (kotelna, serverovna, příruční sklad, místnosti pro úklid atd.). Budova odpovídá standardům BREEAM na úrovni Very Good. Na střeše se nachází fotovoltaická elektrárna, kterou provozuje developer.
Každý den areálem „protečou“ zásilky pro asi 50 vozidel – pro kamiony i menší rozvozová auta. Největší „frmol“ v areálu je kolem šesté hodiny ranní, kdy se v terminálu pohybuje mezi 15 a 20 vozidly.
Provoz využívá vlastní TMS (Transportation Management System), který umožňuje správu logistických operací a trasování zásilek. Objednávky mohou klienti zadávat prostřednictvím platformy myKN. Zákazníci mají rovněž k dispozici elektronický potvrzovací systém ePOD (Electronic Proof of Delivery), který jim umožňuje sledovat stav doručení a zajišťuje potvrzení o převzetí zboží. V síti KN včetně terminálu ve Zdicích je možné přepravovat zásilky i v souladu s předpisy ADR.
Část operací v cross-docku probíhá v souladu s bezpečnostními standardy TAPA FSR / TSR, které stanovují pravidla pro bezpečnost přepravy a skladování zboží. Z důvodu zvýšené ochrany jsou při vjezdu do areálu skenovány všechny registrační značky vozidel, a jak exteriéry, tak interiéry prostor jsou nepřetržitě monitorovány kamerovým systémem. Přístup do budovy je z výše uvedeného důvodu řešen pomocí čipů, kdy jednotlivé osoby mají různou míru autorizace. Takže např. řidiči z mezinárodní dopravy nesmí do skladu a mají přístup pouze na tzv. driver‘s desk.
Layout je klasický a respektuje umístění vrat na protilehlých stranách budovy. Se systémem uspořádání zásilek pro jednotlivé linky (kterých je ze Zdic aktuálně šest, přičemž většina zboží směřuje zejména do „západního“ terminálu v Německu a „východního“ v Rakousku) se však stále pracuje. Současně platí, že nakládky i vykládky probíhají z obou stran, nejde tedy pouze o jednosměrný tok zásilek napříč budovou.
Přepravované zboží je velmi různorodé, zdaleka neodpovídá pouze velikostem standardizovaných palet 120 × 80 cm. I když je snaha operovat právě s tímto rozměrem, terminálem prochází mnoho zboží, které je na paletách nestandardních rozměrů, v atypických boxech či svými tvary a rozměry přesahuje dimenze běžných manipulačních jednotek.
V cross-docku operuje manipulační technika značky Jungheinrich, kterou pohání pouze lithium-iontové akumulátory. K dispozici je sedm nízkozdvihů, tři vysokozdvihy a v blízké budoucnosti má být k dispozici také stohovač.
V roce 2023 skupina Kuehne+Nagel v České republice odbavila přibližně 351.000 zásilek a více než 205.000 tun nákladu.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Stanislav D. Břeň