Svaz spedice a logistiky vytváří skupinu rozhodců. Urychlí vyřizování sporů v rámci přeprav
Svaz spedice a logistiky (SSL) České republiky podporuje rozhodování rozhodců místo soudců při sporech v dopravě. Proto vytváří skupinu rozhodců, na něž by se měli dopravci obracet převážně v případech, kdy škoda bude relativně méně vysoká, tedy v řádech desetitisíců nebo statisíců korun. Rozhodci nebudou zaměstnanci SSL, půjde o nezávislé odborníky.
„Když se stane nějaký problém v dopravě a dostane se to k obecným soudům, soudci většinou detailně neznají problematiku dopravy. Úmluva CMR jim mnohdy moc neříká, natož námořní právo a podobně, cílem tedy je vytvořit skupinu rozhodců zkušených v dopravě, kteří budou schopni erudovaně rozhodnout během krátké chvíle,“ vysvětluje Vít Votroubek, předseda představenstva SSL a generální ředitel PST CLC Mitsui-Soko. Dodává, že tím rozhodci dopravcům ušetří čas a peníze, které by jinak museli vynaložit u stání u obecných soudů.
Radek Novák, vedoucí katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze, iniciativu SSL vítá. „Pokud dopravce nebo přepravce budou moci najít například na webových stránkách SSL seznam specialistů, jejichž odbornost svaz zaručuje, nesmírně mu to v jeho pozici pomůže,“ říká Radek Novák, který roli rozhodce zná ze své vlastní odborné praxe. Institut rozhodčího řízení je při řešení sporů vznikajících při přepravách zboží využíván již desítky let. Stačí, aby se smluvní strany dohodly na rozhodčí doložce k přepravní smlouvě, v níž je deklarováno, kdo bude rozhodcem, pokud vznikne nějaký problém, na jehož řešení se smluvní strany nedohodnou. Zpravidla jde o odborníka, který má důvěru obou stran. „Nejde o triviální činnost, rozhodci nejsou univerzální. Expert, který zná do detailu například problematiku společné havárie v námořní dopravě, nemusí nutně dopodrobna znát další přepravní módy,“ upozorňuje Radek Novák.
Určení skupiny odborníků je jednou z aktuálních priorit SSL. „Rozhodoval by nezávislý rozhodce se znaleckou odborností a praxí v dopravě, v oboru, o kterém by měl rozhodovat, tedy v pozemní, letecké či námořní přepravě,“ konstatuje Vít Votroubek. Samozřejmě, kdo chce řešit případy přes soudy, bude tak moci nadále činit. „Rozhodnout rychle a věcně správně, to vidím jako výraznou výhodu rozhodců. Když soudy trvají dlouho, může například dojít ke krachu klienta, rychlost rozhodnutí tedy hraje významnou roli. Předpokládáme, že počet rozhodovaných případů bude narůstat postupně. Ročně může jít o tisíce případů. Bude samozřejmě na každém, co si dá do smluv, tedy jestli se bude rozhodování řídit rozhodčí doložkou nebo soudy,“ doplňuje Vít Votroubek.
Redakčně zpracoval: hub
Foto: Turek90/Pixabay